• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • Lully Hill

Myran- så roligt att höra ifrån dig här i tråden! Det låter klokt att detoxa lite. Det har jag också gjort mellan varven. Alla piller och sprutor belastar kroppen oerhört och då tror jag det i sig kan försämra våra chanser.

Snart lycklig- Ring strandkliniken och fråga hur de har öppet i sommar. Så du vet, jag fick komma dit engång mitt i juli när det var kris. En annan gång var jag på Sophiahemmets gynmottagning (landstingsknuten) det var inte IVF relaterat utan min mens hade hoppat över sig själv flera flera veckor.  

Varje litet steg är ett steg framåt
  • myran6801

Lully Hill, detsamma roligt att höra ifrån dig oxå. Hur mår du? Det kan väl inte vara så långt kvar tills lilleman är hos er?
    Ja det är skönt att slippa alla hormoner och annat samtidigt som jag är rädd att det aldrig blir någon bebis. Vi har iallafall skickat in papper för ÄD nu så får vi ta sista beslut när de hittat en donator. Fram till dess kan man hoppa av utan att det kostar ngt. Vi gjorde så för att inte tappa tid. Månaderna går och man blir ju tyvärr inte yngre

• Lully Hill

Jo, jag och lilleman mår bra! Jag jobbade min sista dag i fredags och går nu hemma och väntar... Är i vecka 36 nu och allt verkar bra.
    Spännande med ÄD, du vet att vi har gjort en sådan också. På AVA i Tammerfors. Jag kan rekommendera dem, de pratar svenska så det är enkelt på det sättet med journaler etc, och så får du donatorns ALLA ägg vid ett försök, dvs du får förhoppningsvis frysisar också. Det har jag förstått inte gäller på alla ställen.

En annan sak är att du ska se till att få Prednisolon. Det fick inte jag men jag har förstått att många får det och det ökar chanserna vid ÄD. Immunförsvaret du vet

Ps. Hur gammal är du nu?

• Lully Hill
    myran6801 skrev 2012-06-12 09:52:34 följande:
    Lully Hill, jag är 44
    Då gör AVA Tammerfors ännu ÄD på dig!! No problems vännen, kram!
  • Snart lycklig

Hej Myran och Lully, hoppas ni mår bra!

Lully, spännande, bara några veckor kvar.

Myran, BRA att du tagit nästa steg. Du är stark!!

Att få hjälp med ultraljud är inte lätt!!! Jag vet inte hur många jag ringde igår. Alla har fullt, eller annars får jag svaret att det gått ut en skrivelse om att inte främja graviditet på dem som är 45 år och äldre!!!!! MEN, om vi lyckas av oss själva, då hjälper de naturligtvis till. Är man inte stressad och ledsen innan samtalen, blir man ju definitivt det efter.

Jag hittade till slut en som kan hjälpa mig på fredag om det behövs och efter den 21 då ordinarie gyn går på semester. Behöver jag UL på midsommarafton eller under helgen vet jag inte vad jag ska göra. Jag får betala en liten summa för hjälpen, men vad gör det i sammanhanget. Jag talade också med Strandkliniken och har en bokad tid för 1400:- på fredag om jag behöver den, annars ska jag boka av den senast kl. 16.00 imorgon. Snällt av dem att sätta upp en preliminärtid ändå. Sedan kommer gynekologen där inte arbeta mkt alls, utan bara måndagar tror jag att de sa.

Min mens har inte helt kommit igång, cd 31 idag. Lite ljusrosabrunt på pappret endast. Ursäkta detaljerna. Brukar ju alltid få min mens cd 26 eller 27, så lite hopp hade ju börjat infinna sig. Min mens brukar ALDRIG vara försenad. Jag tänkte kanske kanske, nu när jag också fått IL en gång (i Grekland). Jobbigt när det inte startar. Det är så svårt att planera alla läkarbesök, blodprover, dropp, resor och boende, när jag inte vet hur det blir.

Jag har också veckan innan BIM tydligt känt av dragningar/töjningar när jag hastigt rest mig upp från sittande/liggande till stående, klivit ur bilen o dyl. Det har känts som att det är "trådar som inte räcker till". Hoppet ni vet...., snarare inbillningssjuk kanske.. Jag har aldrig tidigare känt av den känslan så många gånger och under en hel vecka.  Rynkar på näsan

Lully, brukar man ta blodprover först, eller IL först?

Kram.

• myran6801

Snart lycklig, jag är verkligen inte tuff snarare feg. Men du min vän är tuff!!! Det du gör nu är supertufft i mina ögon. Usch vad ledsen jag blir när jag läser att det gått ut en skrivelse att de inte får hjälpa 45-åringar. Är det inte tufft nog. Det var tacken för att man satsade på jobbet och bidragit till skatt i alla år.... Imponeras av att du ändå lyckats få tag på hjälp! Skulle vara kul att ses, veckan efter midsommar kanske? Kram

• Lully Hill
    Snart lycklig skrev 2012-06-12 12:54:59 följande:
    Hej Myran och Lully, hoppas ni mår bra!

Lully, spännande, bara några veckor kvar.

Myran, BRA att du tagit nästa steg. Du är stark!!

Att få hjälp med ultraljud är inte lätt!!! Jag vet inte hur många jag ringde igår. Alla har fullt, eller annars får jag svaret att det gått ut en skrivelse om att inte främja graviditet på dem som är 45 år och äldre!!!!! MEN, om vi lyckas av oss själva, då hjälper de naturligtvis till. Är man inte stressad och ledsen innan samtalen, blir man ju definitivt det efter.

Jag hittade till slut en som kan hjälpa mig på fredag om det behövs och efter den 21 då ordinarie gyn går på semester. Behöver jag UL på midsommarafton eller under helgen vet jag inte vad jag ska göra. Jag får betala en liten summa för hjälpen, men vad gör det i sammanhanget. Jag talade också med Strandkliniken och har en bokad tid för 1400:- på fredag om jag behöver den, annars ska jag boka av den senast kl. 16.00 imorgon. Snällt av dem att sätta upp en preliminärtid ändå. Sedan kommer gynekologen där inte arbeta mkt alls, utan bara måndagar tror jag att de sa.

Min mens har inte helt kommit igång, cd 31 idag. Lite ljusrosabrunt på pappret endast. Ursäkta detaljerna. Brukar ju alltid få min mens cd 26 eller 27, så lite hopp hade ju börjat infinna sig. Min mens brukar ALDRIG vara försenad. Jag tänkte kanske kanske, nu när jag också fått IL en gång (i Grekland). Jobbigt när det inte startar. Det är så svårt att planera alla läkarbesök, blodprover, dropp, resor och boende, när jag inte vet hur det blir.

Jag har också veckan innan BIM tydligt känt av dragningar/töjningar när jag hastigt rest mig upp från sittande/liggande till stående, klivit ur bilen o dyl. Det har känts som att det är "trådar som inte räcker till". Hoppet ni vet...., snarare inbillningssjuk kanske.. Jag har aldrig tidigare känt av den känslan så många gånger och under en hel vecka.  Rynkar på näsan

Lully, brukar man ta blodprover först, eller IL först?

Kram.
    Jag förstår att detta är jättejobbigt och stressigt att få till!! Bara du kommer igång så får du väl i värsta fall åka ned några dagar innan ÄP om Dr D vill ha flera VUL gjorda. Du får offra några semesterdagar helt enkelt. 

"Skrivelse" gått ut att inte främja de över 45 år!! Jag blir så jävla förbannad på Socialstyrelsen rent ut sagt!!
    Vad är de för gubbar som sitter där upp egentligen. De har gett rekommendationer om att IVF inte ska göra efter 43 år och etiska regler för kommunerna att inte ge medgivande till adoption till kvinnor över 43 år och nu detta.

Jag förstår inte varför de har sånt motstånd till äldre mammor?!! Det börjar ju bli sjukt det här!! Sitter det någon förtorkad, förgrämd barnlös kvinna däruppe som inte inte fick, och då ska inte vi heller, eller vad är det här?!
    Samma motstånd finns ju inte till äldre pappor!!

Så länge man har mens och det finns en chans att bli gravid ska man ha hjälp! Vi betalar ju för fan skatt som alla andra här i landet!  Tänk om man resonerade på samma sätt ang cancer. Nää, sorry! Du har sån liten chans att överleva så det är ingen idé att behandla dig!

Förutom att detta är köns och ålders diskriminerande har deras rekommendationer om adoption har lett till att de lite äldre barnen blir kvar på barnhemmen!! Har de fattat det!? Alla yngre mammor vill ha bebisar, men en mamma på 47 el 49 kanske kan tänka sig ett barn på 4-5 år eller ännu äldre. Nä, nu får de barnen inga föräldrar alls och får växa upp på ett barnhem! Är det bra det?!

Förlåt mitt utbrott!

Du får IL först enl en plan som Dr D bestämmer. Sedan följs behandlingen upp med blodprov "Full blod status" en vecka efter varje dropp. Men innan du startar IVF och under IVFen vet jag att Dr D kommer vilja att du tar FSH och Östradiol, kanske nått mer också, ett par gånger för jag tror ha justerar behandlingsdosen och startdag utifrån det. 
  • Nefernefer
    Snart lycklig skrev 2012-06-12 12:54:59 följande:
    Det var det värsta jag har hört! Sverige verkar vara ett av de mest förtryckande länderna i världen just nu, när det gäller reproduktion. En gång i tiden var Sverige ett föregångsland (i hela världen?) - vad är det som har hänt!

Tur att du hittade någon som kan hjälpa dig, men det är ju inte kul när det kostar massor av extra pengar - p g a något myndighetsbeslut där en kostym ska passa alla! Nej, hjälp till de som behöver den efter förutsättningarna. Ultraljud till 45+:are kan knappast vara en betungande kostnad för sjukvården, så det är ren och skär missunnsamhet. Rynkar på näsan

Lully Hill - Så glad att höra att allt bara fortsätter att gå bra. Glad

Myran - Lycka till med dina ändrade planer (ÄD). Hoppas att allt går vägen nu. Glad
    Men ska jag säga, akta dig för eld och djupa vatten.
  • mba12

Hej tjejer,

Jag vart borta från FL, det har varit tunga dagar ...

Hur som helst...
    Jag fick hormonstimulering Gonal-f från CFC.
    Jag letade mycket efter nån läkare som jobbar nu(under semester perioden), hittade till slut nån och fick en tid idag.
    Han tyckte att Gonal-f hjälper mig inte mycket och jag ska byta den mot Menopur!
    Nu är min fråga Vad ska jag göra???!! Var och en läkare säger nåt och man märker att de bryr sig inte mycket tyvärr!
    Tycker att ni tjejer vet mer och har mer erfarenheter om olika stimuleringar.
    Kan nån hjälpa mig med nån tips, råd...

Dessutom han jobbar bara fram till nästa vecka och nu står jag på rutan 1, leta efter nån som kör VUL under semester perioden!

Svar på tråden 45 år och planerar IVF