• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • callimero

Ja inte klokt. Har också farit dit enkom för att göra VUL. Men det kan vara skönt att kliniken som faktiskt ska genomföra ivf tar sig en ordentlig titt och så får du kanske ett bestämt besked om ev ÄP-dag?

Folliklarna kan ibland gömma sig, var de bara lite mindre än den största finns ju chansen att de hänger med. För min del trodde gyn bara på max 2 ägg, men det blev ju 3. De försökte få ut ur en 4e follikel också men den trilskades och ville inte låta sig sugas ut. Sen är de noggranna och sköljer ur varje follikel när det är så få, så de är säkra på att få ut allt i follikeln. Fick även rapifen/morfin denna gång då jag bad om det.

Håller tummarna för dig också!

• Cice
    callimero skrev 2012-09-14 11:05:51 följande:
    Kan rapportera att jag var hos CFC igår och plockade 3 ägg. Bestämde mig i sista sekunden att hoppa på ett försök igen efter att ha fått avbryta 2 st behandlingar pga för få folliklar nu i maj och juli. Nu fanns dock 2 st jämnstora på 17 mm sprutdag 8, så jag tänkte att det kanske inte blir bättre än så här, lika bra att ta chansen. Fick ut 3 st ägg, har tid för ET imorgon. Hoppas äggen sköter sig bra där borta! Nervöst.

Jag håller tummar och tår   Cool....  Va roligt. Jag hoppas att allt gå bra.....Solig{#emotions_dlg.flower}Hjärta
  • callimero
    Cice skrev 2012-09-14 14:37:25 följande:

Jag håller tummar och tår   Cool....  Va roligt. Jag hoppas att allt gå bra.....Solig{#emotions_dlg.flower}Hjärta
    Glad
  • mba12
    Callimero, håller tummarna här med, hoppas det går hela vägen, jag hade oxå 2 avbrutna Maj & Juni pga få folliklar.Hjärta
  • callimero
    mba12 skrev 2012-09-14 15:15:38 följande:
    Callimero, håller tummarna här med, hoppas det går hela vägen, jag hade oxå 2 avbrutna Maj & Juni pga få folliklar.Hjärta
    Glad

Ja, det är inte roligt att behöva avbryta. Hoppas ni får chans att försöka igen?
  • Snart lycklig

Själv befinner jag mig i Grekland för andra IVF tillsammans m Dr D. Denna gång korta, förra i juni/juli var långa. Varit jätteglad under kontrollerna hemma, hade först 5 jämnstora blåsor och två dagar senare (i onsdags) 6 jämnstora. Dr D tyckte de hade ökat snabbt och vågade inte riktigt lita på värdena. Jag hade att välja på att lita på angivna mm o i blindo ta Ovitrelle ikväll o ägguttag lördag, eller att snabbt boka resa, hotell och packa o däremellan akupunktur. Jag åkte igår!! Dr D tog emot mig 22.30 igår kväll för att göra VUL. Dt var ju fantastiskt, men inte resultatet. Tre större på höger sida och kanske två på vänster. Den vänstra äggstocken gömde sig lite. De vänstra var mkt mindre. Nytt VUL i em, endast en på vänster sida, alltså nu minskat från 6 till 4, från överlycklig över ett så fantatastiskt resultat till ledsen och "lurad". Dt är väl dt som tynger mig, känslan av att blivit för glad för ngt som inte stämmer. ivan såg att ingen blåsa hade lossat ägg i förtid.) I Sv gjordes endast UL, ej vaginalt alltså. Dt sågade Dr D, då han är ute efter exakta detaljer. Den svenske Dr bedyrar att dt är lika bra, han är urgullig, men jag har hela tiden varit tveksam när inte vaginalt UL görs. I detta fall är dt uppenbart att mätfel gjorts. Tyckte dessutom att apparaten endast var på den högra sidan under kontrollen, men tänkte att han måste väl veta vad han gör. Tur att jag åkte ändå, f nu blir äggplock på måndag. Orolig att någon av de stora på höger sida ska släppa i förväg, trots Orgalutran. Hoppas på ngt mirakel till måndag. Jag vill dock säga, att jag är mkt medveten om att många får färre ägg o önskar mina resultat. Jag jämför mig bara med mig själv och har nu varit lite upp i det blå och sedan fallit lite. Jag vet också att ett toppenägg räcker. Tiden håller också på att helt rinna ut f mig, då jag är 46 år o 4 mån. Efter att hittills ruvat på 15 embryon under en period på knappt två år (alla minus) så inser jag att jag behöver både kvantitet och kvalitet för att ha några chanser kvar. Kvalitet är ju så klart dt enda som betyder ngt, så jag hoppas på det, trots mina "gamla" ägg. Vi lägger ner så extremt mkt pengar på detta. Dt blir ju inte billigare av att behöva göra IVF så långt borta som Grekland. Jag är dessutom här ensam o ska använda min mans sedan tidigare infrysta spermier. Dr D bedyrar att dt inte försämrar chanserna jfr m färska. Vi gör ICSI. Så just nu känner jag mig ensam, besviken, ledsen och rädd. Precis nu ringde Dr D, ngt som är bra är att mitt immunsystem är stabilare. Fått lite lägre dos på IL som jag fått idag. Dock var han lite bekymrad över att mina Estradiolvärden idag inte var sp höga som han önskade, kan vara tomma folliklar, men värdet kan också stiga snabbt, kan ha gjort redan efter ett par timmar efter blodprovet. Jag vet inte alls hur detta slutar, jobbigt när man betalat f resa, hotell minst 8 nätter, förlorad arbetstid, semester, extra fickpengar osv, om nu allt går åt skogen. Förlåt mitt röriga detaljerade negativa inlägg. Tur att jag har er! (För övrigt är det bara moln här, solen kommer nog inte heller att visa sig så mkt enl rapporter....) Jag hoppas att jag är trevligare o gladare efter måndag, tisdag, onsdag, torsdag och resten av mitt liv! 

• Snart lycklig

Callimero, låter kanske hemskt att klaga, du fick ju tre ägg o har jag tur får jag det också. Men jag har en bättre känsla för att det ska gå bra f dig, än f mig själv. Vi får hjälpas åt att hålla tummarna. Kram.

Svar på tråden 45 år och planerar IVF