• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • Nefernefer
    Stockholmsinnerstad skrev 2012-09-07 21:35:15 följande:
    Nefernefer det är mitt första efter en avbruten graviditet 2005 och MF efter mitt första IVF nu i Juni.

Att jag är singel bekommer mig inte ett dugg utan ser verkligen fram emot att bli ensamförälder :)
    Jag menade inte att det var något fel. Bara att det blir så mycket svårare, när man är svensk. :)

Om du har en fungerande gyn på landstingstaxa, så får du gärna inboxa mig. 
    Men ska jag säga, akta dig för eld och djupa vatten.
  • callimero
    myran6801 skrev 2012-09-06 21:38:55 följande:
    Jag hörde redan för ett år sedan här på FL att en Gyn inte hjälpte till med mediciner för att de fått direktiv att inte hjälpa kvinnor över 43 att bli gravida. Var det inte någon i denna tråd förresten?
    Det var dessvärre jag. Ultra Gyn dit jag gått i många många år, deklarerade frankt att de minsann har vissa lönsamhetskrav och många patienter i kö och därför satt upp en policy att inte hjälpa kvinnor över 43 i fertilitetsfrämjande syfte. Jag frågade om man som 43+ kunde få hjälp med p-piller, och se det fick man. Men vill man i en förtvivlad livssituation få hjälp med oönskad barnlöshet? Nej se det gick inte för sig. Jag hade lust att sparka människan rätt i nyllet från gynstolen. Det är så diskriminerande!

Min historia gör det lätt att bli bitter på landsting etc och godtyckliga regler. Vi gjorde utredning näs jag skulle fylla 39. Visade sig att min sambo hade grav manlig faktor. Men eftersom jag var "för gammal för att satsa på" så står vi nu här, drygt 300.000:- fattigare och får om vi är så dumma att längtan är för stor för att ge upp - nu snällt betala 1200:- per VUL.

• callimero

Håller tummarna för dig stockholmsinnerstad! Från en annan innerstadsbo som också hoppas.

Har någon tips på mindre dyr gyn tar jag tacksamt emot dessa i inboxen!

• Cice
    callimero skrev 2012-09-08 12:55:57 följande:
    Håller tummarna för dig stockholmsinnerstad! Från en annan innerstadsbo som också hoppas.

Har någon tips på mindre dyr gyn tar jag tacksamt emot dessa i inboxen!

Har ni provat att söka en sjukhus universitet, där de har massor med läkarkandidatur som ta gärna patient ?

Läkarkandidat gör undersökning under en Överläkare ledning. Det är enkel, pratisk och mkt billigt  (  mnellan 200-300 kronor ) pga det är i undervisning syfte..
    Det tråkiga är att   när man  ställer upp som  till läkarkandidat undersökning, du ska räkna med att du ska undersökas 2 ggr. Dvs av läkarkandidat och av en överläkare...
    läkarkandidat kan vara mkt mer vetgirig än ngn läkare iblan måste jag säga..

Lycka till,
    Kramar{#emotions_dlg.flower}Hjärta
  • callimero

Tack för tipset Cice. Låter något tålamodsprövande dock. Skäms

Kan rapportera att jag var hos CFC igår och plockade 3 ägg. Bestämde mig i sista sekunden att hoppa på ett försök igen efter att ha fått avbryta 2 st behandlingar pga för få folliklar nu i maj och juli. Nu fanns dock 2 st jämnstora på 17 mm sprutdag 8, så jag tänkte att det kanske inte blir bättre än så här, lika bra att ta chansen. Fick ut 3 st ägg, har tid för ET imorgon. Hoppas äggen sköter sig bra där borta! Nervöst.

• callimero
    myran6801 skrev 2012-09-14 11:46:13 följande:
    Calimero, spännande! Du har mina tummar! Kram
    Kyss
  • linköping68

Åh, Callimero, håller tummarna!!!

Vi far en snabb sväng till CFC imorgon för att göra VUL. Inte klokt att behöva åka 4 timmar enkel väg för ett VUL. Men var hos en inkompetent gyn idag som sa att han bara såg 1 blåsa, fast jag såg 3. Ja, han såg de mindre med, men de mindre räknas inte sa han. Men de var bara lite mindre än den största hävdade jag. Men inte sa han.... De mindre "fanns inte". Herregud!!!

Så nu åker vi till danmark på vinst och förlust.... Fast mannen kan ju iaf lämnar prov som vi fryser in hos dem.

Svar på tråden 45 år och planerar IVF