• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • myran6801
    Snart lycklig skrev 2013-04-09 16:08:40 följande:
    Myran, tänker på dig! Hur går det för dig? Kram.{#emotions_dlg.flower}

Gullig du är! Du är mina tankar oxå ska du veta. Tycker du är så himla tuff och stark.
    Vi är på G igen, skam den som ger sig. kram kram
  • Snart lycklig

Callimero, inboxat dig idag. Myran, så spännande. Jag hoppas det går bra denna gång. Jag håller mina tummar för dig. Tack oxå f dina ord. Känner mig inte alltid så tuff, men ibland....

• An onym
    Nefernefer skrev 2013-04-12 18:43:25 följande:
    Har ni sett den här, förresten:

www.vardforbundet.se/Vardfokus/Webbnyheter/20.../

På 1800-talet föddes 12% av alla barn av kvinnor över 40 år. Kanske kan vara en aning uppmuntrande?
    Det är uppmuntrande att läsa!

Men jag undrar om vi har samma förutsättningar idag.
    Kvinnor då fick mensen senare (fler ägg borde vara kvar)
    De flesta kvinnor fick många barn (fler ägg kvar då man inte ägglossar under graviditeter?)
    Miljön och vad vi stoppar i oss? Undrar hur det påverkar vår fertilitet.

Men vill leva på hoppet
  • Nefernefer
    An onym skrev 2013-04-13 11:32:00 följande:
    Det är uppmuntrande att läsa!

Men jag undrar om vi har samma förutsättningar idag.
    Kvinnor då fick mensen senare (fler ägg borde vara kvar)
    De flesta kvinnor fick många barn (fler ägg kvar då man inte ägglossar under graviditeter?)
    Miljön och vad vi stoppar i oss? Undrar hur det påverkar vår fertilitet.

Men vill leva på hoppet
    Tydligen ska det inte finnas något sådant samband med hur tidigt man får mensen - statistik säger märkligt nog motsatsen - att den som får mens tidigt också behåller den längre. Att ha fått barn tidigare är däremot bra för att behålla sin fertilitet högre upp i åldrarna. Kanske för att kroppen lägger energi på att bevara de funktioner vi använder?

Däremot så har vi varit utsatta för extremt mycket hormonstörande ämnen under våra liv, som inte fanns då. Ändå så är det vackert att läsa, för att få perspektiv och känna sig normalare med sin barnlängtan. :)
    Men ska jag säga, akta dig för eld och djupa vatten.
  • janeayre

Hej igen, jag har varit borta från  IVF-surfandet ett tag. Nu ska jag ta tag i ett nytt försök tänkte jag. Men det är jobbigt att planera med datum och ledigheter.

Har nu fått föreslaget att göra långa protokollet med Procren. Sedan Prednisolon och Trombyl som extra stöd.
    Har någon gjort det? Eller är det bättre att köra korta igen? Finns det nackdelar med långa protokollet?

• janeayre

Har inte satt mig in i inofolic, men det kanske jag borde. Sedan var det där med Melatonin, men sedan läste jag någonstans att det kanske inte var så bra om man hade autoimmuna sjukdomar.

Äter förnärvarande levaxin, järntabletter, folsyra, dhea och prednisolon. Känns alldeles för många....men vad gör man inte.

Lully Hill, jag känner av DHEA, speciellt precis när jag tagit det....mår bättre när jag tar 50 mg (2 tabletter) men försöker ta 3 tabletter (75 mg). Jag tror även att man kan må dåligt av kortison, har gjort det tidigare....beror nog på vilken dos man äter.

Känns så jobbigt när det är mej det är fel på och tiden bara rinner iväg..., min partner har bra simmare.

• Lully Hill

Hej vänner,
    Det här med att kvinnor födde barn högre upp i åldrarna på 18-talet tror jag har den enkla förklaringen att då sysslade man inte med barnbegränsning, dvs p-piller etc.  Idag har de flesta kvinnor över 40 år redan fått de barn de vill ha och önskar inte fler barn. Alla mina arbetskollegor använder spiral, p-piller, p-stav mm,mm. 
    Jag tycker gamla statistiken är upplyftande!  
    Den nya som läkarna lutar sig emot är ju missvisande eftersom de flesta redan fått sina barn! Det finns ju ingen statistik på kvinnor över 40 som vill ha barn och hur många av dessa som lyckas.

Egorapport! Jag är som sagt igång igen! Efter diverse strul i början av cykeln, varpå jag missade två injektioner!! Så fick jag en fin äggblåsa som jag förra helgen var nere i Aten och plockade. Nu finns ett befruktat ägg i frysen där nere. Nästa cykelstart börjar jag spruta igen och hoppas på att jag kan ta alla injektioner och därmed får ut kanske något mer ägg.

Jeaneyre- jag har slutat med DHEA. Jag kände mig så konstig och lite yr, hjärtklappning mm. Man måste må bra av det man tar annars kan det aldrig göra nytta tänker jag.

Varje litet steg är ett steg framåt
Svar på tråden 45 år och planerar IVF