• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • callimero

Vet inte myran, har haft det på olika dagar efter ET. Och jag är så långt som på ruvardag 11 nu.

• Snart lycklig
    Lully Hill skrev 2011-11-27 09:20:31 följande:
    Snartlycklig, jag är inte förvånad över hur du läkare resonerar. Så resonerar nästan alla läkare i Sverige. Det finns visst vetenskap, men den är helt ny och det har läkarna ännu inte tagit till sig. Det finns vara ett fåtal doktorer som ställer upp med Prednisolon. IVF Kliniken i Falun tror jag och så vissa läkare. Om d bor i Stockholm inboxa mig skall du få tips på läkare.

Tack snälla Lully, jag bor i Stockholm och vill gärna få dina tips om läkare. Ursäkta en riktigt dum och okunning fråga, hur gör jag när jag inboxar dig?

Finns det ngt om att Prednisolon kan försämra chanserna vid FET?

Har läst någonstans att det kan försämra under tiden när man bygger upp äggen innan ET?

Vilken dos ska man ta och när ska man börja vid FET resp. ET?

Igår skickade jag efter babyklister från Danmark. Tre flaskor så blev det frraktfritt. Här ska klistras!!!Flört Någon annan som prövat?
  • Snart lycklig
    callimero skrev 2011-11-27 22:05:49 följande:
    Fick vansinnig kramp nyss, varade i ca fem min. Har haft liknande förut under ruvanden. Undrar vad det kan vara? Inte som den vanliga mil örnen utan riktigt intensivt. Någon som haft liknande?
    Jag tycker det låter bra, händer det saker i livmodern kan det ju logiskt kännas lite/krampa. Tycker mig ha läst om någon som hade kramper som du och hon blev gravid. Dessutom jättebra att passera ruvardag 11 utan blödningar! Hoppas allt är bra idag också och att det bara blir bättre för var dag..........
  • Snart lycklig

Hej alla,

Jag mejlade igår till CFC för att få en telefontid. Jag berättade kort vår historia. Känns lite skönt att ha påbörjat det. Jag hoppas det inte blir alltför svårt att förstå språket. Pratar båda parter sakta, så borde det väl gå. De har dock inte kommit tillbaka med någon tid ännu.

Jag ska också be BM på vår klinik om att få alla våra journalkopior, så att jag kan skicka dem vidare. Hon ska ringa nu på torsdag för planering av FET i januari.

En annan sak jag undrar över. Jag har alltid haft problem att få igång äl och mens nr 2 efter misslyckat IVF. Denna gång kom LH-stegring/äl precis som vanligt! Glad Äl borde ha skett under tisdagen förra veckan. Jag har aldrig haft några små blödningar i samband med äl. Nu har jag under helgen haft små ljusbruna flytningar och idag tycker jag de är lite ljusrosa blandat med lite glansigt (jag skriver i klarspråk, hoppas det är OK). Hade rejält ont på båda sidorna (mest höger) inför äl. Kan det vara en äl-blödning som kommer några dagar senare? Har läst att man kan få blödningar vid äl, men aldrig haft det själv tidigare. Kanske är det bara efterdyningar av allt man går igeonm före/under/efter ivf....... Är det någon annan som brukar ha så?

• woo

Hej alla. Nyss hemkommen från England ska kolla hur ni har haft det. Hoppas ni som kommit en bit mår bra o ni snart ska börja oxå! :)

• woo

Nu har jag hunnit läst lite om hur ni haft det.

Snartlycklig kan bara instämma med Kalimero om inställningen till oss litte äldre...
    Har jagat med blåslampa efter nån villig vänlig läkare till att få Prednisolon eller Medrol nu inför vår nystart utan framgång.
    ALLA säjer samma sak finns inget som stöder teorin att det skulle hjälpa hade senaste samtalet nu i em med den ena av våra läkare vi hade vid sista IVfen som berättade att senaste rapporten dom fått nu i Okt INTE heller fann något som helst stöd för detta med dessa läkemedel.
    Jag tror vi gjort våra behandlingar på samma ställe du och jag.

På CFC kommer jag få Medrol efter uttag 16mg men är som sagt orolig att det inte är tillräckligt för jag går mer på Lullys rek om möjligt börja innan!
    Vi kommer hursom förhoppningsvis starta i Feb har lite för många extra kg jag vill hinna få bort innan nytt försök....Obestämd
    Tycker dom är väldigt lätta och trevliga att ha med att göra på CFC har mailat och ringt ner dom med frågor som dyker upp och dom svarar fort och alltid lika vänliga!!!

Kalimero hoppas att molvärken har gett med sig? Grattis till att gått så långt i ruvningen håller tummar inför din testdag!Drömmer

Myran och Kalimero får jag fråga hur länge ni tagit inofolic och inofolic plus? Själv har jag tagit det i ca 2månader nu sömnen har ialf blivit bättre.

Lully hoppas du och magen mår fin fint!!!

• myran6801

Woo, välkommen hem! Håller med om att CFC är mkt bra att ha att göra med. Vi startar förhoppningsvis vår nästa behandling i januari. Hade hoppats på december men alla Gyn har ju ledigt i mellandagarna så vi får helt enkelt vänta. Har bokat tid hos CFCs samarbetsgyn i Solna om 2 veckor för att gå igenom vårt nästa Ivf. Jag skall göra crash Ivf för första gången. Parallellt planerar vi för ÄD.
    Jag har tagit Inofolic ett par månader nu och tycker som du att när jag tar plusvarianten sover jag superbra.

• woo

Tack myran. Ja dom verkar se lite mer till personen och vilken metod som faktiskt passar bäst känns det som. För jag frågade om Crasch för mig men dom tyckte inte det utan det blir korta för mig. Hade oxå velat starta i Jan men det blir Feb tidigast har lyckats lägga på mig lite väl mycket dom 2 sista IVFerna... :( Vi var i start groparna för ÄD men min man kände helt enkelt att han inte var mogen för det än men jag hoppas att det ändras känslomässigt för honom på det planet om vi nu inte lyckas på 3 försök förstårs. Låter jätte bra att ha 100%ig plan i längtan efter att få bli förälder. Men man ska inte titta bakåt utan blicka framåt fast det var lite kämpigt ett tag innan vi resonerade oss fram till att ändå våga oss på nya IVFer med mina gaaaammmlaaa ägg o kassa förutsättningar fast vi är nog lite galna allihopa här som trotsar åldrar odds förutsättningar :) Är jätte glad att jag hittat er här.

Svar på tråden 45 år och planerar IVF