• Scream2

Hypotyreos tråden!

Välkommen till tråden för oss som har fått diagnosen hypotyreos eller misstänker att vi har det!

I TS kommer jag att samla in bra länkar, så tipsa mig gärna!

www.hypo2.info

Länken till artikeln om att TSH inte bör överstiga 2,5 om man har symtom:
      http://www.hypo2.info/diagnostisering/ny-tsh-graens-artikel-att-skriva-ut

www.thyroid.se ltarkiv.lakartidningen.se/2002/temp/pda24325....
    www.lakartidningen.se www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=702 www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=2071
    http://www.lakemedelsverket.se/upload/om-lakemedelsverket/publikationer/lakemedelsboken/LB-2011-2012/Tyreoideasjukdomar.pdf

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-23 21:14
    www.skoldkortelforeningen.se

http://turtles.egetforum.se
    skoldkortel.blogspot.com
    www.facebook.com/pages/Stoppa-felbehandlingen...

www.youtube.com/user/Hypotyreos

www.stopthethyroidmadness.com

Lite artiklar...
    www.dn.se/insidan/insidan-hem/jag-orkade-knap...

www.expressen.se/halsa/1.2026446/marta-29-nu-...
    www.expressen.se/halsa/1.2169672/ann-42-fick-...
    hd.se/skane/2009/09/06/14-aars-kamp-foer-raet.../

www.aftonbladet.se/halsa/article2966790.ab

www.expressen.se/halsa/1.1342737/det-var-som-...

www.expressen.se/halsa/1.1342761/doktor-karin...

www.expressen.se/halsa/1.1319518/lakaren-trod...

medicinskaccess.se/images/arkiv/3_2009/6_deba...

www.dn.se/nyheter/vetenskap/hormonbrist-farli...

www.forskning.se/pressmeddelanden/pressmeddel

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-12 11:35
    Tanken med denna tråd är att vi pratar om sjukdomen HYPOTYREOS, vi diskuterar INTE graviditet och hypotyreos. Det blir för mkt information i en tråd. Tips att ni som vill prata ur den vinkeln startar en egen!!! /MVH Sceram!

• Svar på tråden Hypotyreos tråden!
  • JELJ
    Jisa skrev 2011-10-21 13:08:02 följande:
    Du skriver att du fick tryckfall när du höjde levaxin för snabbt.
    Hur yttrade det sig?
    Jag har fått väldiga problem med tryck i huvudet sen jag höjde levaxin till 150.
    När jag reser mig upp så börjar det efter några sekunder bulta i huvudet, jag får tryck och pulsen dånar i öronen. Det här har dock hållt på ett tag men började när jag doshöjde för en tid sedan.
    Jag blev yr och hade ofta huvudvärk. Jag fick illamående och kände som om jag skulle svimma. ibland fick jag sån hjärtrusning så jag trodde jag skull falla ihop. Det blev bättre när jag sänkte medicinen. Jag gick från inget till 25 och höjde sedan på tre veckor till 75. Kroppen anpassade sig inte så fort av tillskottet av levaxin. Vad ligger dina värden på innan du höjde till 150 och hur mycket levaxin hade du innan?
  • Scream2
    Kavat skrev 2011-10-21 09:18:52 följande:
    Mentacksmaruscha, de flesta här har en diagnos på hypotyreos och jag tror att alla här har läkaren hittat massor av symptom på, annars får man inte hjälp i Sverige. Är man frisk har man ingen anledning att söka läkarhjälp. Det är inget nöje att betala pengar för att sitta i ett väntrum med sjuka människor och blir undersökt och nålstucken, det är nog fåtal som inte kan hitta en roligare hobby än så att lägga både pengar och energi på. Jag kan bara prata för mig själv, men jag vet med all säkerhet att jag varken är hypokondrisk eller schitzofren och jag har en av blodproverna konstaterad sköldkörtel som inte fungerat samt en massa symptom. Jag tycker mycket synd om dina sk. kompisar, om de tror att du är deras vän när du skriver så elakt här. Är det hypokondri eller schitzofreni de har så kommer de få en diagnos av läkare/psykologer tillslut, förutsatt att de söker läkare. Vill du vara deras vän så läs på lite fakta och stöd dem istället för att kasta skit här.

Snälla, mata inte trollen!
  • Scream2

SNÄLLA ALLA!!!!
    MATA INTE TROLLET!!!! 
    Anmäl istället så vi får ha vår tråd i fred!  

• Scream2
    K Kavat skrev 2011-10-21 13:33:44 följande:
    Jag är ingen läkare och jag antar att du inte är det heller eftersom du frågar. Men jag gör ett försök att förklara på ett enkelt sätt.

Om hjärtat slutar att slå så dör man om man inte får hjälp. Om hjärnan slutar att fungera, typ hjärnblödning/propp så kan man hamna i koma t.ex. Så om inte hjärtat och hjärnan funkar som man ska så dör man troligtvis, eller ja, blir ett kolli.

Om ett vitalt organ i kroppen, som sköldkörteln är, lslutar att att fungera så påverkar det hela kroppen. Det påverkar hjärnan, det påverkar hjärtat, det påverkar musklerna, lederna, tarmarna ja, hela kroppen.

Sköldkörteln styr bland annat ämnesomsättningen och sammarbetar med andra viktiga organ som hjärnan och hjärtat. Så fungerar inte ämnesomsättningen så  kan temperaturen i kroppen mätbart går ner och man fryser och är iskall om händer och fötter. Man går ofta upp i vikt ändå för att det påverkar ofta att magen/tarmarna inte jobbar som de ska heller, kroppen kan inte göra av med kalorier eftersom ämnesomsättningen inte funkar och näringen i maten tas inte upp på rätt sätt i tarmarna, man blir ofta förstoppad och man kan få näringsbrister. Även hjärnan behöver näring för att fungera som den ska. Så allt eftersom så lägger kroppens funktioner av att fungera som de ska och man får ofta fler och fler symptom.

Har man ingen ämnesomsättning så pumpas inte blodet runt som det ska i kroppen, har man näringsbrister får inte kroppen näring för att fungera och det är därför man kan hitta väldigt många symptom när man läser om sköldkörtelproblem. Det påverkar i förlängningen hela kroppen eftersom sköldkörteln tillverkar hormoner vi måste ha för att överleva.

Går detta för långt utan medicinskt hjälp så sjunker temperaturen och man svullnar upp och tillslut kan man hamna i myxödemkoma och dö. Som tur är så brukar dessa fall upptäckas i tid och man får medicnera med levaxin och ev liothyrin resten av sitt liv.
    Men SNÄLLA!!!!
    Mata inte trollet!!!!! 
  • Kavat
    Scream2 skrev 2011-10-21 13:21:48 följande:
    SNÄLLA ALLA!!!!
    MATA INTE TROLLET!!!! 
    Anmäl istället så vi får ha vår tråd i fred!  
    Det är väl bättre h*n förstår?  Ser faktiskt inte så stor skillnad från gårdagens besökare, som jag inte fick säga till för det var din tråd....

Men nu har h*n kanske fått förståelsen och så kanske vi lämnas ifred får vi hoppas!
    Tyckte bara så synd om hennes kompisar om hon är så okunnig.
  • Kavat
    Kavat skrev 2011-10-21 13:38:46 följande:
    Det är väl bättre h*n förstår?  Ser faktiskt inte så stor skillnad från gårdagens besökare, som jag inte fick säga till för det var din tråd....

Men nu har h*n kanske fått förståelsen och så kanske vi lämnas ifred får vi hoppas!
    Och sen såg jag inte någon av dina inlägg innan jag postade mitt heller.. Sorry!
  • Scream2
    Kavat skrev 2011-10-21 13:38:46 följande:

Det var lite skillnad på dessa två, hur man förde en diskussion....
  • Jisa
    JELJ skrev 2011-10-21 13:18:12 följande:
    Jag blev yr och hade ofta huvudvärk. Jag fick illamående och kände som om jag skulle svimma. ibland fick jag sån hjärtrusning så jag trodde jag skull falla ihop. Det blev bättre när jag sänkte medicinen. Jag gick från inget till 25 och höjde sedan på tre veckor till 75. Kroppen anpassade sig inte så fort av tillskottet av levaxin. Vad ligger dina värden på innan du höjde till 150 och hur mycket levaxin hade du innan?
    Jag höjde från 125 till 150. Mitt tsh var då på 5 någonting. Jag har haft en riktigt resa senaste året med sköldkörteln. Efter förlossningen för 13 mån sen var tsh uppe i 180, mådde helt overkligt dåligt.

Jag vet inte om det är Levaxinet som ger mig det här obehaget med trycket och pulsen i örat. Men jag tror inte att jag hade det såhär mycket innan jag höjde. Får även lock i öronen typ hela tiden.
    Jag skyller de flesta kroppsliga besvär på sköldkörtel eller doshöjningar, kanske inte alltid så bra :)
  • JELJ
    Jisa skrev 2011-10-21 13:57:32 följande:
    Jag höjde från 125 till 150. Mitt tsh var då på 5 någonting. Jag har haft en riktigt resa senaste året med sköldkörteln. Efter förlossningen för 13 mån sen var tsh uppe i 180, mådde helt overkligt dåligt.

Jag vet inte om det är Levaxinet som ger mig det här obehaget med trycket och pulsen i örat. Men jag tror inte att jag hade det såhär mycket innan jag höjde. Får även lock i öronen typ hela tiden.
    Jag skyller de flesta kroppsliga besvär på sköldkörtel eller doshöjningar, kanske inte alltid så bra :)
    Kanske en dum fråga men har du tagit ett blodtryck innan eller sedan du höjde Levaxinet? Vet att mitt blodtryck ändrade sig lite till det högre när jag har höjt min medicin. Jag har alltid varit lågtryckare och när jag mådde som sämst så hade jag en puls runt 56 och ett tryck på 100/60, nu har det stabiliserat sig runt 125/65. Hade lite öronsus tidigare men inte nu.
  • drdystym

Anledning till att jag kommenterade tråden överhuvudtaget var att "någon" länkade till en sida om hypothyreos typ 2, och jag hittar inget vetenskapligt stöd för den diagnosen och det gör inte de som håller i sidan heller. Det som presenterats är hypoteser som inte kunnat bevisats och reproducerats. Det finns uppenbarligen enstaka läkare som tror på den HYPOTESEN, och det torde inte vara omöjligt att bevisa med både klinisk och preklinisk forskning, vi får väl fortsätta vänta med spänning... Att ha nationella riktlinjer baserade på hypoteser som inte når upp till EBM-standard (evidense based medicin) är totalt orimligt.

Det jag kan hålla med om på sidan du länkar till är att gränsen för TSH däremot debatteras och det finns vissa vetenskapliga indicer för att den ska sänkas, det kan jag hålla med om, men jag litar på att endokrinologforskarna kommer fram med tillräckligt starka bevis för att få fram en mer "korrekt" gräns om de nuvarande är felaktiga, och att dessa implementeras.  

"Enodkrinologer har skrivit ned vad de anser ska gälla, men det når ju inte ut till läkarna, ritklinjer tar tid att ändra och under tiden LIDER människor i onödan."

Endokrinologer har visst skrivit ned vad de anser ska gälla och då ska läkare rätta sig efter det. Det finns nationella och internationella riktlinjer för behandling av hypothyreos. Vad jag förstår av det skall patienter med helt normalt TSH, T3 och T4 inte behandlas med Levaxin enl evidensen, eller så har jag förstått de nationella riktlinjerna fel?

Sen läser man inlägg som dessa (varning lösryckt) "...Har på eget bevåg ökat Levaxinet för att må bättre. Har inte fått ta kortisol prover för läkaren tror inte på det. Har tappat så mycket hår att det snart är kalt på huvudet. Men det är stress hävdar läkaren. Blir galen på att alltid få kämpa i motvind mot dessa tröga läkare."  

När vi ändå håller på: "Binjurarna har väl inget med urinen att göra, så "salt" dvs elektrolyt balansen har inte med det att göra." som du kommenterat tidigare, råder jag dig att läsa på om binjurarna, särskilt binjurebarken och dess hormoners roll innan du kommer med såna uttalanden.

Först trode jag kanske att du arbetade inom sjukvården när jag läste dina inlägg och såg din avatar, men jag har svårt att se att du har någon som helst forskning- eller medicinsk utbildning.

Var snäll att inte blanda ihop vetenskapliga bevis och evidensebaserad medicin med en internetsajt.
    Att blanda ihop personliga erfarenheter med statistisk och vetenskap är vanskligt när man ska sprida "ny kunskap". "Eftersom det funkade så fint för mig så funkar det nog bra för andra och på den här sidan finns det massor av vittnesberättelser och solskenshistorier".      

Phew, det var allt. Tack för mig, jag orkar inte besvara fler av dina "du kommer aldrig med något vettigt" när du själv kommer med osaklig information.

Lycka till i din kamp för att bevisa hypothyreos 2, ett förslag vore att sponsra pre-klinisk forskning i den grenen eller själv delta, ta kontakt med någon av de läkarna som hänvisas till på hypo2-sidan, de kanske har någon studie på gång!

Behöver du material för att bevisa diagnostiska problem och behandlingar så hänvisar jag till följande databaser:
    1. Cochrane Library
    2. Gör en metadatabas-sökning (ex TRIP, Scirus eller SUMsearch)
    3. Genomsök sekundära informationskällor (andra än Cochrane) t ex Clinical Queries
    4. Kontrollera kliniska behandlingsguider   (finns många, ex clinical evidens av BMJ eller FIRST Consult)
    5. Prova CATs (Critically Appraised Topics)
    6. Avsluta med Pubmed och andra primära informationskällor.   

Svar på tråden Hypotyreos tråden!