• Scream2

Hypotyreos tråden!

Välkommen till tråden för oss som har fått diagnosen hypotyreos eller misstänker att vi har det!

I TS kommer jag att samla in bra länkar, så tipsa mig gärna!

www.hypo2.info

Länken till artikeln om att TSH inte bör överstiga 2,5 om man har symtom:
      http://www.hypo2.info/diagnostisering/ny-tsh-graens-artikel-att-skriva-ut

www.thyroid.se ltarkiv.lakartidningen.se/2002/temp/pda24325....
    www.lakartidningen.se www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=702 www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=2071
    http://www.lakemedelsverket.se/upload/om-lakemedelsverket/publikationer/lakemedelsboken/LB-2011-2012/Tyreoideasjukdomar.pdf

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-23 21:14
    www.skoldkortelforeningen.se

http://turtles.egetforum.se
    skoldkortel.blogspot.com
    www.facebook.com/pages/Stoppa-felbehandlingen...

www.youtube.com/user/Hypotyreos

www.stopthethyroidmadness.com

Lite artiklar...
    www.dn.se/insidan/insidan-hem/jag-orkade-knap...

www.expressen.se/halsa/1.2026446/marta-29-nu-...
    www.expressen.se/halsa/1.2169672/ann-42-fick-...
    hd.se/skane/2009/09/06/14-aars-kamp-foer-raet.../

www.aftonbladet.se/halsa/article2966790.ab

www.expressen.se/halsa/1.1342737/det-var-som-...

www.expressen.se/halsa/1.1342761/doktor-karin...

www.expressen.se/halsa/1.1319518/lakaren-trod...

medicinskaccess.se/images/arkiv/3_2009/6_deba...

www.dn.se/nyheter/vetenskap/hormonbrist-farli...

www.forskning.se/pressmeddelanden/pressmeddel

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-12 11:35
    Tanken med denna tråd är att vi pratar om sjukdomen HYPOTYREOS, vi diskuterar INTE graviditet och hypotyreos. Det blir för mkt information i en tråd. Tips att ni som vill prata ur den vinkeln startar en egen!!! /MVH Sceram!

• Svar på tråden Hypotyreos tråden!
  • Mammas Kalle

Hej,

Jag har en fråga ang viktökning o sköldkörtelproblem,,vet nån här i tråden varför man går upp i vikt? Är det som med kortison att man får mer sugefter mat och käkar mer eller går förbränningen ner till noll så om du egentligen äter helt normalt så går du upp ändå?

• Ellabus
    EnFisPåTvären skrev 2011-10-09 11:03:01 följande:
    Jag har pratat med honom om nya gränsen och han är medveten om den, men menar att jag hade samma gräns så långt innan jag blev sjuk att mina symptom inte kan bero på hypo.

Jag har skyhögt B12, ligger långt över referensvärdet.

Jag har inte utmattningsdepression utan syndrom, äter inga mediciner.

Men om jag omformulerar mina frågor så här:

- nån som inte haft ett jättestigande tsh senaste fem åren (mer eller mindre) och det ändå visade sig vara hypo? Hur mycket är det okej att tsh går upp och ner?

- ni som har/har haft svullen tunga - vilka tsh-värden låg ni på då?

- någon som INTE haft antikroppar och det ändå visat sig att denne haft hypo-problematik?
    Hej!

Jag har haft B12 över referens, utmattningssymptom och några antikroppar har aldrig påvisats. Mitt TSH har som högst uppmätts till drygt 70, vilket ju tydligt indikerar hypotyreos. Har dessutom två barn med kongenital/medfödd hypotyreos. Inboxa mig gärna om du får en förklaring till hur/om högt B12, inga antikroppar (och förhöjt TSH och, som det verkar, ärftliga faktorer) hänger ihop, om det nu gör det...

--------

Antecknar för övrigt när jag har migrän numera, eftersom det har tilltagit ordentligt de senaste månaderna, det verkar ha samband med mensen...så jag kan nog inte skylla det på hypon. Har helt enkelt välsignats med ännu en åkomma ;)... Är för övrigt faktiskt piggare och har varit så i några veckor. (Men att hänga här mitt i natten är ju inte så smart om jag vill att den trenden skall fortsätta...godnatt!)
  • Mina småtroll
    Mammas Kalle skrev 2011-10-27 23:18:38 följande:
    Hej,

Jag har en fråga ang viktökning o sköldkörtelproblem,,vet nån här i tråden varför man går upp i vikt? Är det som med kortison att man får mer sugefter mat och käkar mer eller går förbränningen ner till noll så om du egentligen äter helt normalt så går du upp ändå?
    Ämnesomsättningen är låg vid hypotyreos. Man kan äta "lite" men ändå stå stilla i vikt eller öka.
  • Mina småtroll

Jag har testat olika sätt, de senaste månaderna, för att gå ner i vikt men ej lyckats. Testade att dricka herbalife en vecka ett par gånger per dag samt äta en "gi-måltid på eftermiddagen". Jag gick upp 1 kg av detta...

• Scream2
    nelli08 skrev 2011-10-30 18:05:54 följande:
    Tänkte bara höra om någon haft samma som jag & samma behandligar ??
    Vore tacksam för så mycket svar som möjligt :)

www.familjeliv.se/Forum-24-95/m61819530.html

Du verkar ju ha HYPERtyreos, här inne pratar vi om HYPOtyreos.
  • EnFisPåTvären
    Ellabus skrev 2011-10-29 01:28:47 följande:
    Hej!

Jag har haft B12 över referens, utmattningssymptom och några antikroppar har aldrig påvisats. Mitt TSH har som högst uppmätts till drygt 70, vilket ju tydligt indikerar hypotyreos. Har dessutom två barn med kongenital/medfödd hypotyreos. Inboxa mig gärna om du får en förklaring till hur/om högt B12, inga antikroppar (och förhöjt TSH och, som det verkar, ärftliga faktorer) hänger ihop, om det nu gör det...

--------

Antecknar för övrigt när jag har migrän numera, eftersom det har tilltagit ordentligt de senaste månaderna, det verkar ha samband med mensen...så jag kan nog inte skylla det på hypon. Har helt enkelt välsignats med ännu en åkomma ;)... Är för övrigt faktiskt piggare och har varit så i några veckor. (Men att hänga här mitt i natten är ju inte så smart om jag vill att den trenden skall fortsätta...godnatt!)
    TSH på drygt 70? Jisses så högt. Hur låg T3 och T4? Men då kan man alltså ha hypotyreos utan att ha antikroppar vilket min läkare säger är osannlikt.

Får jag någon förklaring så inboxar jag, hoppas annars att någon annan kanske postar den här i tråden.
  • Ellabus
    EnFisPåTvären skrev 2011-10-30 21:18:38 följande:
    TSH på drygt 70? Jisses så högt. Hur låg T3 och T4? Men då kan man alltså ha hypotyreos utan att ha antikroppar vilket min läkare säger är osannlikt.

Får jag någon förklaring så inboxar jag, hoppas annars att någon annan kanske postar den här i tråden.
    Tack :). T4 och T3 har alltid legat inom referens, åt det högre hållet t o m, även om TSH har varit ordentligt förhöjt. Har bara haft för högt T4 vid något tillfälle, och det berodde på för hög dos Levaxin. TSH var omätbart då om jag inte minns fel. Jag har i alla fall fått diagnosen hypotyreos även om de inte hittat antikroppar, men det verkar inte vara så vanligt.
  • Jisa

Clara: jag tycker att det låter som att du överdoserar eftersom du snabbt blir varm och får pulshöjning. Jag tycker iaf inte att du ska höja på eget bevåg, Levaxin ska man inte joxa runt med.

• Ellabus

Clara - Håller med Jisa, ändra inte doseringen på eget bevåg, prata med din läkare istället. Jag har hypo och mår INTE bra vid alltför pressat TSH (under referens alltså), då kommer hypersymptomen, som kan vara lätta att missa eller blanda ihop med hyposymptom tycker jag.

Svar på tråden Hypotyreos tråden!