drdystym skrev 2011-10-21 15:59:40 följande:
Anledning till att jag kommenterade tråden överhuvudtaget var att "någon" länkade till en sida om hypothyreos typ 2, och jag hittar inget vetenskapligt stöd för den diagnosen och det gör inte de som håller i sidan heller. Det som presenterats är hypoteser som inte kunnat bevisats och reproducerats. Det finns uppenbarligen enstaka läkare som tror på den HYPOTESEN, och det torde inte vara omöjligt att bevisa med både klinisk och preklinisk forskning, vi får väl fortsätta vänta med spänning... Att ha nationella riktlinjer baserade på hypoteser som inte når upp till EBM-standard (evidense based medicin) är totalt orimligt.
Det jag kan hålla med om på sidan du länkar till är att gränsen för TSH däremot debatteras och det finns vissa vetenskapliga indicer för att den ska sänkas, det kan jag hålla med om, men jag litar på att endokrinologforskarna kommer fram med tillräckligt starka bevis för att få fram en mer "korrekt" gräns om de nuvarande är felaktiga, och att dessa implementeras.
"Enodkrinologer har skrivit ned vad de anser ska gälla, men det når ju inte ut till läkarna, ritklinjer tar tid att ändra och under tiden LIDER människor i onödan."
Endokrinologer har visst skrivit ned vad de anser ska gälla och då ska läkare rätta sig efter det. Det finns nationella och internationella riktlinjer för behandling av hypothyreos. Vad jag förstår av det skall patienter med helt normalt TSH, T3 och T4 inte behandlas med Levaxin enl evidensen, eller så har jag förstått de nationella riktlinjerna fel?
Sen läser man inlägg som dessa (varning lösryckt) "...Har på eget bevåg ökat Levaxinet för att må bättre. Har inte fått ta kortisol prover för läkaren tror inte på det. Har tappat så mycket hår att det snart är kalt på huvudet. Men det är stress hävdar läkaren. Blir galen på att alltid få kämpa i motvind mot dessa tröga läkare."
När vi ändå håller på: "Binjurarna har väl inget med urinen att göra, så "salt" dvs elektrolyt balansen har inte med det att göra." som du kommenterat tidigare, råder jag dig att läsa på om binjurarna, särskilt binjurebarken och dess hormoners roll innan du kommer med såna uttalanden.
Först trode jag kanske att du arbetade inom sjukvården när jag läste dina inlägg och såg din avatar, men jag har svårt att se att du har någon som helst forskning- eller medicinsk utbildning.
Var snäll att inte blanda ihop vetenskapliga bevis och evidensebaserad medicin med en internetsajt.
Att blanda ihop personliga erfarenheter med statistisk och vetenskap är vanskligt när man ska sprida "ny kunskap". "Eftersom det funkade så fint för mig så funkar det nog bra för andra och på den här sidan finns det massor av vittnesberättelser och solskenshistorier".
Phew, det var allt. Tack för mig, jag orkar inte besvara fler av dina "du kommer aldrig med något vettigt" när du själv kommer med osaklig information.
Lycka till i din kamp för att bevisa hypothyreos 2, ett förslag vore att sponsra pre-klinisk forskning i den grenen eller själv delta, ta kontakt med någon av de läkarna som hänvisas till på hypo2-sidan, de kanske har någon studie på gång!
Behöver du material för att bevisa diagnostiska problem och behandlingar så hänvisar jag till följande databaser:
1. Cochrane Library
2. Gör en metadatabas-sökning (ex TRIP, Scirus eller SUMsearch)
3. Genomsök sekundära informationskällor (andra än Cochrane) t ex Clinical Queries
4. Kontrollera kliniska behandlingsguider (finns många, ex clinical evidens av BMJ eller FIRST Consult)
5. Prova CATs (Critically Appraised Topics)
6. Avsluta med Pubmed och andra primära informationskällor.
Vi kan ju börja med att prata om att hypo typ 2 är inget jag dividerar om. Jag länkar till den sidan, för det finns bra grundläggande information om värden mm. Ett tips på vägen! Och framförallt en artikel om TSH på 2,5...vetenskapligt eller inte, det skiter jag fullständigt i här på FL

Här pratar vi utifrån egen erfarenhet, och vet du vad...ibland säger den mkt mer än div forskning!!!! Svårt att förstå för en del, men så är det!
Vad är ett "Normalt" TSH, T3 och T4? Normalt för att det inte blinkar rött på lablistan? Varför har olika lab olika TSH referens?
Om du nu vill vara så vetenskaplig och fin i kanten så tycker jag du ska ge en källhänvisning till vem som skrivit vilket inlägg och inte rycka det ur sitt sammanhang!
Varför inte blanda och ge, ta till sig ny forskning och sprida det vidare? Vi är på familjeliv, det vi delar med oss av är inte taget ur luften, vi delar erfarenheter och det är inte mitt ansvar vad andra gör med min erfarenhet! Sen, iom att du inte har nån källhänvisning så vet jag ju inte vem du menar när du snackar om medicinsk utbildning i första hand, men att du skriver om avataren ger mig en liten vägledning om att det är mig du menar

Men du, var i hel**te propagerar jag för hypotyreos typ 2...du bara bevisar ju att du slänger dig med fina ord men inte kan praktisera det du anser dig kunna!!!! Patetiskt om något!!!
Inte någon här inne har för avsikt att forska i ämnet, vi har för avsikt att må bättre och att få dela erfarenheter med andra, att peppa och få folk att i första hand förstå fysiologin bakom sköldkörtelproblematiken. Det är ju skrämmande att läsa hur många som har noll koll på hur kroppen funkar! DÄR har vi mkt att göra, på basic basic nivån!!!! Den vetenskapliga biten överlämnar jag till andra. Blir jag doktorand nån dag är det andra områden som lockar betydligt mer
Ärligt, du kom inte med nåt nytt nu heller, du får sänka ambitionen och inte tro du befinner dig på nåt universitetsforum...det är familjeilv och jag är här som "patient". Min fil mag använder jag mig av i arbetslivet...som iof innebär att peta in nålar på folk men långt ifrån sköldkörtelns mystiska värld