Inlägg från: Bumman79 |Visa alla inlägg
  • Bumman79

Juni-barn

Zvartaliljan skrev 2012-04-18 18:27:33 följande:
    Godkväll. V.31+6 idag och ligger inlagd då vattnet gick inatt avskyr sjukhus...nu är det strikt sängläge som gäller o antibiotika. Snitt om två veckor om inget mer händer.
    Oj då...hur känns det...?
  • Bumman79
    Pepita skrev 2012-04-18 19:41:50 följande:
    Bumma:Känner precis som du. Jag har fått en läkartid till nästa tisdag och hopper verkligen innerligt att läkaren tror på mig och att jag åtminstone får gå ner i tid. 

Tycker det är sååå svårt jag är nämligen en sån som i princip alltid ler oavsett om det gör ont eller inte..... Känns inte som en bra egenskap just nu. Orkar verkligen inte med en heldag på jobbet. Har så ont i ryggen på kvällen och natten att jag verken kan sitta,stå, ligga nå längre stunder för ingen ställning är bekväm. 

Håller tummarna för att vi båda ska bli betrodda när vi träffar läkaren.     
    Skönt att höra att det är fler som känner som jag angående att gå till läkaren...man börjar tvivla på sig själv även om man har ont både när man sover, klär på sig, duschar, jobbar...å sen när man kommer hem å sätter sig å soffan å ska resa sig och knappt kommer upp...:P.

Kompisar jag har pratat med säger att man måste överdriva smärtan för "lite ont här å där har väl alla gravida" men man vill ju inte spela över heller...nä vi får hoppas att det går bra ändå även om man bara berättar som det är. :)
  • Bumman79
    PojkarnasMamma85 skrev 2012-04-18 19:50:20 följande:
    Men oj vad är det som händer?! Tänker alla föda innan juni?! Jag tänker på er alla och håller tummarna för att det går bra för er och era bebisar!
    Håller med shit känns som att att det kommer komma bebisar snart i den här tråden....själv har jag stenhårt tagit för givet att jag kommer att gå över tiden men det är ju inte självklart märker man...:P.
  • Bumman79
    Pepita skrev 2012-04-18 20:54:44 följande:

En fråga.... om läkaren vill sjukskriva mig på tex 50% nästa tisdag. Kan försäkringskassan neka mig det? Och hur blir det då med betalning. Jag menar då får jag ju bara 50% från arbetsgivaren och inget mer. I sånt fall har jag jobbat å får ut mindre än om jag skulle sjukskriva mig själv 7 dagar på heltid. Hoppas ni förstår min fråga blev lite krångligt att försklara.

Första veckan är det ändå arbetsgivaren som betalar för din sjukskrivning....
  • Bumman79
    Är det någon som vet hur reglerna ligger till angående att ta ut sin semester när man är föräldraledig?

Jag hade nämligen tänkt att ta ut ca 3 dagar per månad i 12 månader för att sprida ut pengarna å dryga ut min inkomst. Men idag var det 2 st kollegor som sa att semesterdagarna sjunker i värde när man är föräldraledig pga att de räknas efter föräldrapenningsinkomsten.

Men det tyckte jag lät chockerande å jättekonstigt då min semesterlön jobbet betalar ut inte borde ha att göra med vad försäkringskassan betalar ut till mig i föräldrapenning....så jag ringde facket och killen i telefon sa exakt det jag tänkte...att de aldrig kan sjunka i värde det man har jobbat in under ett år....

Någon som vet något om detta? Vad kan mina kollegor ha menat? Det var två gravida kvinnor som arbetar på olika avdelningar...
  • Bumman79

Kollegorna sa något om att de sjunker i värde nästa år eller något eller när man är föräldraledig å att man därför ska ta ut ALL semester på en gång....men facket höll som sagt inte med om detta alls...skumt.

• Bumman79
    UnderbaraPojke skrev 2012-04-20 11:01:41 följande:
    Var precis inne och läste dem första sidorna i detta forum ... ganska kul att läsa om allas plus och vilka krämpor vi hade då =) lite skillnad till nu ....
    Kul att läsa när alla skriver tjohooo v 6 idag typ =) hihi ... Känns som den tiden e förbi. 
    Jag satt oxå å läste igenom tråden och log lite när jag såg att folk var i v 5-7 och var trötta å lite illamående osv å helt plöstligt är alla i v 30-34 typ med bara några veckor kvar tills förlossningen :).

Jag dök in här lite senare kanske var i v 15-20 iof för jag var först bara inne på en annan junitråd...men det verkar vara fler som skriver här inne så jag är numera inne på båda sidorna :).
  • Bumman79
    PojkarnasMamma85 skrev 2012-04-20 10:36:55 följande:
    Jag tycker också att man borde kunna göra så, men det handlade nåt om att jag gick tillbaka på föräldraledighet efter semestern....men kan ha varit så att jag tog ut lite för många semesterdagar. Jo, så var det nog när jag tänker efter. De sa att jag hade x antal dagar som jag kunde ta ut och det gjorde jag men det visade sig att några av dem hade jag egentligen inte.....krånligt, men nåt sånt var det. Hon som sköter det administrativa hos oss gjorde fel och det fick jag betala för.

Jag tror inte man får ett tul bara för att kolla om barnet är stort....tror inte det fungerar så här i alla fall. Men fråga kan man ju alltid!
    Ja det är nog för att man inte kan ta ut föräldrapenning och semesterdagar samtidigt....så om man vill ta ut tex 4 v semester då får man skippa föräldrapenningen den månaden..eller om jag skulle ta ut 3-4 dagar semester under en månad då kan jag inte ta ut 7 föräldrapenningsdagar per vecka utan kanske max 6 för att det inte ska bli dubbelt...ojoj mycket att tänka på å hålla reda på.....
    Jag får nästan panik ibland när siffrorna snurrar runt i huvudet...
  • Bumman79
    lycka 4 skrev 2012-04-20 22:00:09 följande:
    Ja amnings bh på glammom är sååå snygga måste nog köpa en tror jag
    Men de var för små i storlekarna för mig :(.
  • Bumman79
    Elvis Mamma skrev 2012-04-20 22:10:37 följande:
    Jag ska beställa från glammom tänkte jag, super fina amningsbh:ar
    Lyllos er som kan ha dem...håller med er som tycker att de är lite dyra men en kanske man hade kostat på sig om man kunde haft dem....
Svar på tråden Juni-barn