Inlägg från: Bumman79 |Visa alla inlägg
  • Bumman79

Juni-barn

Fick reda på idag att jag fick igenom 25% av gravidpenningen bara.
    Bla pga att min chef sagt till utredaren på f-kassan att det inte är tunga lyft i kassan.

Man lyfter ju några ton om dagen speciellt när kunderna bygger varuberg är det tungt eller när kunderna räcker varor direkt över disk som tunga blomjordssäckar, kattsandssäckar och toabalar mm.
    Å chefen hade sagt att jag knappt är i förbutiken och det stämmer ju för såfort hon fick reda på att jag var gravid så skar hon ner på förbutik/post timmarna rejält. Så smart hon var. Allt för att jag inte skulle få igenom gravidpenningen kan jag tänka mig. Grr ush vad irriterad jag e.

Är det lönt att ta ut 25% gravidpenning? Eller ställer det till det om jag skulle bli sjukskriven framöver pga foglossning eller andra krämpor? Någon som vet?
  • Bumman79
    PIO skrev 2012-04-03 22:21:16 följande:
    Bumman 79- fy fasen vilken taskig chef!!!!!
    Jo jag tycker de...hon räknar alltid ut saker till sin egen fördel...
  • Bumman79
    lycka 4 skrev 2012-04-04 07:05:15 följande:
    Brumman !,  riktigt fräckt av din chef . Om hon inte kan ordna andra arbetsuppgifter åt dig så ska du kunna söka hp på ett bra sätt .
    Jag skulle sjukskriva mig sista tiden .
    Ja alltså jag kan ju inte veta säkert men det känns som att hon alltid ska jävlas lite med en...å det var ju passande att ändra mina post/förbutikstider från ca 50 % ner till 25% precis samma tid som jag berättade om graviditeten...sen vet jag oxå att hon VET att kassatiderna är svåra att få igenom för det sa hon tom till mig för någon månad sen.

Ja jag ska kämpa på så gott det går men jag har ont på flera ställen av kroppen (går hos sjukgymnast) men om det inte går så får jag väl prata med ngn läkare om sjukskrivning...
  • Bumman79
    Appropå det där med chefen:

För 7 år sen ungefär fick jag bara vikariera eller gå på visstidsanställning i 2-3 år. Då fick jag även bara kvällspass 16-21.15 tre ggr /vecka och så kom det in andra som fick in bättre scheman efter mig...då drog jag inte facket som skrev ett brev till min chef och plötsligt fick jag en fast tjänst! (Undrar varför)

Efter det har det varit lite småkonflikter när jag säger ifrån när jag känner mig felbehandlad.
    En gång frågade jag om jag någon gång kunde få ett bättre schema (och kanske lite fler timmar) men det kunde hon inte ge. Och på ett medarbetarsamtal för 3 år sen ungefär frågade jag vad som skulle hända om jag fick barn då kan jag ju inte jobba till 19-21.3 varje kväll i princip. (Nu slutar jag tidigt på torsdagar annars sent varje dag)
    Men då skrattade hon åt mig och sa att hon inte kunde ta hänsyn till om jag hade barn och lägga schemat efter det å det finns väl faktiskt en pappa till barnet som kan hämta på dagis? Jo men inte VARJE dag. Nä du kan hämta på dina lediga tisdagar var hennes svar då....men flera kollegor har mycket bättre scheman där de slutar 14.15, 15, 17,18 osv flera dagar per vecka.....

Så därför tror jag att hon även nu vill jävlas med mig och satte mig nästan enbart i kassan för att hon VET att kassatiderna inte går igenom när det gäller gravidpenningen..
  • Bumman79
    RocketQueen skrev 2012-04-05 14:59:04 följande:
    Aaaaaj idag har jag sån foglossning att jag bara ligger still i sängen och har ont. Vi som tänkte gå på bio ikväll, ser inte hur det skulle kunna gå till...
    Hur känns foglossning? Vart sitter smärtan? Det verkar inte vara kul alls å många som drabbas :(. Hoppas att den värsta smärtan går över tills imorrn...
  • Bumman79
    LillaGrynet skrev 2012-04-05 20:58:48 följande:
    Tjejer: Ni är ju ett par stycken som har kraftig foglossning.. Antar att det måste vara det jag fått sen ett par veckor tillbaka... Tack gode Gud att man är sjukskriven å slipper alla tunga lyft på jobbet... Svårt å förklara smärtan jag känner men gör ont mellan benen och bak mot sittknölarna och även öm fram på musen.. Stelhet, ömhet, svårt å gå i trappor, sitta med benen i kors, röra mig överhuvudtaget med benen känns som klossar, för å inte snacka om när man vart igång en hel dag å satt sig ner å ska resa sig upp.. Kommer inte fram knappt går som en vaggande gammal tant;) kan d va foglossning!? Hade det aldrig med sonen.. Så nytt för mig! Värsta krypningarna i benen varje kväll har man oxå.. Gör man åt det?
    EXAKT så som du beskriver har jag oxå: ont mellan benen(högt upp på låren å på blygdbenet och på rumpan någonstans...tog upp detta med barnmorskan idag å hon visste inte exakt vad det var hon trodde att min sjukgymnast skulle veta det bättre å kunna förklara vad det är som gör ont. Eventuellt kanske det har ngt med bäckenet att göra det händer ju saker ju närmare förlossningen man kommer, kroppen gör sig redo för att föda.
    Men jag vill veta vad det är!
  • Bumman79
    LillaGrynet skrev 2012-04-06 00:49:43 följande:
    Bumman79: Vill också veta vad det är.. Fick inget bra svar av min BM när jag tog upp det med henne heller Men är jag stilla för länge kan jag knappt röra mig å rör jag mig för mkt blir det fel å jag får ont.. Inte lätt det här;(
    Nej verkligen inte...har haft ont i någon vecka nu vecka nu det är jobbigt när man jobbar men även när man ska sätta på sig kläder som strumpor tex tycker jag.
    Man undrar ju hur detta ska gå med jobbet å allt om man skulle få ännu mer besvär av smärtan...bara att böja sig ner å plocka upp ngt är jobbigt. Jag tog cykeln till jobbet idag trots att det tar 5 minuter att gå för det kändes skönare än att gå när varje steg gör ont...

Jobbar du eller är du sjukskriven?
  • Bumman79
    RocketQueen skrev 2012-04-06 11:31:33 följande:
    Lilla Grynet och Bumman: Jag tycker att det låter precis som foglossning. Sjukgymnast kan faktiskt vara en bra ide. Jag önskar att jag hade gått dit tidigare, då hade jag kanske kunnat jobba ett par veckor till. Nu är jag sjukskriven på heltid sen lite mer än en månad istället.

Pojkarnas Mamma: Jag tycker definitivt du ska ringa. Hellre ett samtal för mycket än för lite.
    Jag har misstänkt att det är foglossning men varken sjukgymnast eller barnmorska kunde säga att det var det...de visste inte..måste man kanske prata med en läkare om saken?
    Jag går hos en sjukgymnast då och då men hon behandlar mest min nacke å axlar...jag vill verkligen kunna jobba lite till iaf april ut men det gör ont när man går å står mycket...bara man ska gå till jobbet gör det ont...
  • Bumman79
    RocketQueen skrev 2012-04-06 20:40:51 följande:
    Just det, sjukgymnasten kan inte göra så mycket mer än att ge tips om hur man ska stå, sitta och röra på sig men allt som kan hjälpa är bra för det brukar bara bli värre.
    Denna veckan har det bara blivit mer å mer smärtsamt för varje dag...
  • Bumman79
    RocketQueen skrev 2012-04-06 20:37:29 följande:
    Min bm skickade mig till en läkare när hon misstänkte att det var foglossning. Läkaren gör då ett provokationstest för att se om det stämmer. Och den undersökningen gör minst sagt skitont :-/
    Aha..men annars kanske man själv kan boka tid hos en husläkare direkt? Oj ja det kan jag tänka mig då det gör ont bara man ska resa sig ut soffan ibland :P.
Svar på tråden Juni-barn