Inlägg från: Bumman79 |Visa alla inlägg
  • Bumman79

Juni-barn

Jag ringde facket och frågade lite om semester under graviditeten och då sa han jag pratade med att jag har rätt till föräldralön vilket jag knappt hade hört talas om!?

Man skulle tydligen få 10% av sin snittlön (räknas ut de 3 sista månaderna man arbetar) under 3 månader (om man hade arbetat mer än 3 år.)
    Detta gäller om företaget har kollektivavtal vilket min butik har....men när jag ringde å pratade med en tjej på kontoret som har hand om administrationen så hade hon ALDRIG hört talas om detta...hon trodde att jag pratade om föräldrapenning eller något. Frågade även 4 kollegor som aldrig hört talas om det....
    Men när jag googlar så läser jag ju flera artiklar om detta....har ni hört talas om det här med föräldralön?

• Bumman79
    Dancia skrev 2012-04-20 22:56:51 följande:
    Jag har också hört talas om det och jag tror helt klart det stämmer det han säger på facket. Går det inte att läsa regler och överenskommelser i ditt kollektivavtal så du kan visa det för henne på kontoret? Jag har hört om flera som faktiskt fått en del i föräldralön för att det ska täcka upp lite av det man förlorar när man tar föräldrapenning och det brukar ligga på 10%.
    Ja jag sa att det tydligen ska stå på sidan 32 i kollektivavtalsboken moment 5 under 13 paragrafen...å att de kunde ringa handels annars...hon skulle prata med butiksägaren om detta sa hon :P.
  • Bumman79
    gizmolarson skrev 2012-04-20 23:06:38 följande:
    Försökte raka mig dör nere idag.. Säger bara hahahaha.. Tur att man inte kan se hur det blev..
    Haha magen är ju typ för stor för att bry sig...borde man fixa till sig lite innan man ska till BB kanske? ;)
  • Bumman79
    zenoble skrev 2012-04-21 07:34:11 följande:
    Aha, nu förstår jag varför min sambo fick ett par tusen extra de första månaderna han var föräldraledig förra året! Stog bara "föräldratillägg" på lönespecen. Jag har inte varit anställd 3 år så det förklarar saken :)
    Ang. Rakningen, finns det inga musfrisörer?;) haha vore nåt nu ju..
    Jo så är det nog men det stod att om man hade jobbat i 1 år skulle man få föräldralön i 1 månad osv...
  • Bumman79
    MissFörstånd skrev 2012-04-21 08:09:29 följande:
    Bumman - såg du att det fanns ända upptill kupa J?

Föräldralön finns, min sambo får 10% av sitt jobb när han är hemma

Musfrisör, haha det hade varit kul!!!
    Ja men just omkretsen har de alltid till max 85 eller 90 å jag hade 95 redan när jag blev gravid..så det behövs väl 100 el 105 när man har en massa mjölk i oxå..:P
  • Bumman79
    gizmolarson skrev 2012-04-21 13:50:20 följande:
    OM der hade varit en lillasyster i mage hade hon faktiskt fått heta Juni
    Vi har haft två favvonamn under hela graviditeten å det är Juni eller Sixten :).
  • Bumman79

Natten mot idag började jag å killen plötslig att möblera om...sen sov vi å såfort vi vaknade fortsatte vi med städning och möbleringen (för att få plats med bebisens grejjer.)
    Det är riktigt krångligt att möblera om i en trång liten etta på 34 kvm man får verkligen tänka till...jag måste flytta snart men just nu bor vi såhär...å det måste gå på något sätt.

Men shit vad jag har ont nu överallt i ljumskarna, mellan benen och insidan av låren det jag tror e foglossning...det straffar sig att jobba för hårt :P.

• Bumman79
    Zvartaliljan skrev 2012-04-22 13:37:18 följande:
    Här händer inget...fortsatt ryggläge, mannen fick inte ens tillstånd att ta mig till cafeterian i rullstol. Jag har ont i varenda del av kroppen, mår illa, halsbränna, hjärtklappningar o huvudvärk. Att bara ligga så här är jävligt plågsamt... Infektionsvärdena ser bra ut, får ju massor med antibiotika såklart. Järnvärdet var värre, låg på 100 så det förklarar lite hur jag mår. Är konstant hungrig för sjukhusmaten är bara så otroligt äcklig så jag har knappt ätit något på de 5 dagarna jag legat här nu. Hoppas att mannen ska komma med något gott senare idag iaf...saknar honom o barnen något ofantligt är så uttråkad och ensam här ingen har tid o hälsa på, de håller på med flytten. Läkarna vill hålla kvar bebis tills 34+0 o jag vet fan inte hur jag ska överleva tills dess...
    Ush vad tråkigt å jobbigt att ligga så länge på sjukhus :(.
  • Bumman79

Grattis PIO till din lilla bebis tur att hon vägde över 2 kg :).

Som rocketqueen skrev så har jag oxå tänkt på att snart kommer det nog att ha fötts massor av bebisar i den här tråden...men jag kommer säkert själv att gå över tiden i 2 v ;).

• Bumman79
    Elvis Mamma skrev 2012-04-22 14:19:07 följande:
    Man brukar få kallelse till socialtjänsten när barnet är fött för att skriva under faderskap
    Det var det jag hade räknat med och tänkt att göra...gå dit när barnet har kommit...det är så mycket annat just nu att planera å hålla på känner jag...speciellt när man jobbar oxå.
Svar på tråden Juni-barn