Inlägg från: Bumman79 |Visa alla inlägg
  • Bumman79

Juni-barn

Foglossning vad är värst med det? Jag har ibland ont när jag böjer mig ner det kan stråla ner mot rumpan/svanskotan ungefär...men jag kanske är ganska skonad där än..

• Bumman79
    AgnesGN skrev 2012-03-13 21:42:47 följande:
    Hej tjejer. Jag måste få berätta en nyhet. I onsdags, den 7 mars 2012 föddes mina två tvillingflickor med urakut kejsarsnitt i v. 25 + 3. Vi ligger inne på barn 4 i Umeå och flickorna mår, efter omständigheterna bra. De ligger i kuvös med CPAP. Här kommer vi stanna tills flickorna borde ha kommit, alltså mitten på juni, om allt går vägen vill säga. Elsa, heter storasyster som kom 19.23, hon väger nu 685 g och är 31 cm. Angelica är lillasyster och kom 19.24. Hon väger 735 g och är 34 cm lång. Vi hoppas allt kommer gå bra. Att kärlek kunde vara så stark... Anledningen till att de kom var att värkarbetet startade på onsdagsmorgonen och runt 12 åkte jag in på förlossningen. De försökte med värkhämmande dropp men runt 19 var krystvärkarna här. Eftersom tvilling 2 låg i säte var det snitt som gällde, och jag hade aldrig klarat av att sitta upp för att få bedövning utan att ettan ploppat ut så därför sövdes jag. Värkarbetet startade nog för tvilling etts moderkaka hade börjat lossna. Tur det, för hade den lossnat om jag inte varit på sjukhus så skulle våra hjärtan inte ha överlevt.

Hur är det med er då tjejer? Kramar från mig.
    Å vilken chock att få barnen så tidigt! Hoppas att allt går bra nu med flickorna...jag har själv varit rädd att förlossningen ska starta men tänkt nej inte händer väl det men här ser man ju att allt kan hända (även om man inte ska nojja för minsta lilla).
    Bra att de kom i v 26 å inte några veckor tidigare iaf...de kan väl rädda de flesta barn då har jag läst. Kram å lycka till!
  • Bumman79
    Det är svårt att veta hur länge man klarar av att jobba tycker jag. Man vet inte om gravidpenningen kommer att gå igenom och OM den gör det så vet jag inte om jag ska ta den och sluta jobba...skulle den gå igenom är det from 19 april för mig.
    Men jag har en tanke om att försöka jobba fram tills den sista maj som max pga ekonomin.
    Har beräknad BF 17 juni. Så då är det ju 17 dagar ledigt innan och mer om man går över tiden. Är det för lite?
    Sen har jag inte pratat med min chef om hur länge jag har tänkt att jobba eller hur länge jag har tänkt att vara föräldraledig men hon har inte frågat heller...har ni andra gjort det?

Det är ju även svårt att veta hur länge man kan vara hemma med sitt barn..hur länge föräldrapenningen kommer att räcka. Det skulle ju vara bra om man kunde vara hemma tom Augusti 2013 så att man slipper skola in sitt barn mitt i sommaren.
  • Bumman79
    gammelmamma skrev 2012-03-16 22:05:29 följande:
    Om du loggar in på f-kassans sida så kan du se ganska bra hur länge du kan vara hemma och hur mycket du får i månaden.
    Jo jag har kollat det på ett ungefär...det är lite svårt att veta exakt men ungefär 1 år kan man väl vara hemma för jag måste ta ut ganska många dagar per vecka kanske 6...men på något sätt kanske man kan få dagarna att räcka längre..tex genom att jobba extra när barnet är 8 månader ungefär...
  • Bumman79
    MissFörstånd skrev 2012-03-16 23:18:42 följande:
    Pepita - svårt med pengarna men jag upplever att det går mer pengar när man är hemma och är föräldraledig. Man hittar ju på saker och det finns inte jättemycket att göra som är helt gratis. Annars skulle man ha jobbat och inte "hunnit" slösa med pengar men det blir kanske lätt en kaffe exempelvis om man är ute och många bäckar små .
    Man får väl försöka baka och fika hemma osv...men det är nog som du säger man kanske går mycket i köpcentrum och shoppar och lunchar osv :P.
  • Bumman79

Exakt 3 månader kvar till beräknad BF idag :).

• Bumman79

Om man får igenom gravidpenningen och försäkringskassan svarar ja bara dagar innan man har rätt att ta ut den hur gör man då med jobbet? Man kan väl inte bara komma och säga till arbetsgivaren: du förresten jag ska sluta arbeta om 1v för jag fick igenom min föräldrapenning...

Hur lång tid innan måste man säga till sin arbetsgivare om att man ska gå hem med gravidpenningen? Det svåra är ju att det verkar som att f-kassan tar väldigt lång tid på sig att svara...

• Bumman79
    MissFörstånd skrev 2012-03-17 22:39:10 följande:
    Arbetsgivaren vet väl att du sökt graviditetspenning? Då borde de väl veta ett preliminärt datum också som du går hem?
    Ja jag pratade med min chef om att söka gravidpenning iaf...mer allmänt och jag söker det ifall att..men när jag pratade med henne så sa hon att det inte är så stor chans att man får igenom gravidpenning när man mest sitter i kassan som jag gör (jobbar även i post/förbutik)

Hon hänvisade mig till en annan tjej på kontoret att hjälpa mig med att fylla i pappren.
    Så lite koll borde ju chefen ha iaf men kanske inte exakt datum osv. Jag har sökt from 19 april och om f-kassan skulle svara ja några dagar innan hur beter man sig då? Jag är inte säker på hur jag ska göra men om jag känner att det blir för tufft att arbeta då skulle man kanske kunna gå hem tidigare OM det gick igenom.
  • Bumman79
    MissFörstånd skrev 2012-03-17 22:50:22 följande:
    Om det inte går igenom, kan du bli sjukskriven då eller vill du hellre ta ut föräldrapenning på bebisen i magen? Mina chefer fick lov att skriva på papper om att jag sagt till om förflyttning till andra arbetsuppgifter så de har stenkoll på datumet . Nu är jag ju sjukskriven så egentligen behöver de inte ha koll. Svårt när man inte fått besked om det skulle närma sig, man blir ju inte så poppis hos chefen om man säger till två dagar innan man går hem .
    Nej jag vill helst inte ta ut föräldrapenningsdagar innan barnet kommit då jag kommer att tvingas ta ut många dagar/ vecka för att klara ekonomin då min kille är arbetslös...så helst VILL jag jobba så länge jag kan för egentligen har jag inte råd att gå hem i förtid....hade väl tänkt att försöka jobba tom sista maj då är jag hemma 17 dagar innan beräknad BF...

Men det är svårt att veta hur man ska göra och om kroppen orkar...
  • Bumman79
    MissFörstånd skrev 2012-03-17 22:57:15 följande:
    Förstår dig, jag vill inte heller ta föräldrapenning innan bebisen har kommit. Det känner lite konstigt för mig. Det låter tufft för dig att jobba så nära inpå med tanke på att du tycker det är tungt. Hoppas din ansökan går igenom!!! Jag har sökt också och väntar svar men jag tror inte min kommer gå igenom, men jag har sökt iaf.
    Vad jobbar du med då? Man vet ju aldrig hur de tänker på f-kassan..mitt jobb är tungt, superstressigt och med få möjligheter att ens gå på toa osv...men ändå kommer  de säkert att tycka att det inte är tillräckligt :(.
    Men man kanske borde ringa och fråga hur det går med ansökan snart...jag kände oxå så att jag har iaf sökt...då behöver man inte undra OM man skulle hamna i den sitsen att man måste gå hem tidigare.
Svar på tråden Juni-barn