-
Låter hur bra som helst.Lavish skrev 2011-11-12 20:46:44 följande:Valle får 2/3 portion havregröt med olja och fruktpuré till frukost. Ungefär 1 burk puré till lunch och 1/3 burk puré till middag, 120 ml risvälling innan han lägger sig oftast. Jag har olja i all maten. Han ammar mellan måltiderna o på natten.
-
min äldsta fick bara burkmat men nu med lilleman tänkt vi enbart köra på hemlagat. Såg denna tråden och lägger till i favoriter så man hittar några goa recept när det är dags. Ska bli riktigt skoj! Tack för bra tråd
-
Ja det finns supermånga nyttiga och goda recept i tråden. Mina passar bäst som smakportioner och för den bebis som vill ha enkla smaker sasSjälvaJag skrev 2011-11-12 20:52:52 följande:min äldsta fick bara burkmat men nu med lilleman tänkt vi enbart köra på hemlagat. Såg denna tråden och lägger till i favoriter så man hittar några goa recept när det är dags. Ska bli riktigt skoj! Tack för bra tråd
-
ska prova det mesta å se vad som går hem sedanCloudberry skrev 2011-11-12 20:58:22 följande:Ja det finns supermånga nyttiga och goda recept i tråden. Mina passar bäst som smakportioner och för den bebis som vill ha enkla smaker sas
-
Bra tråd tjejer. Jag har en son som vägrat burkmat i flera månader nu (han är 10 månader) så vi har bara fått köra hemlagat.
Ett annat problem är att sonen verkar inte vara något intresserad av att äta själv, utan vill bli matad. Enda gången han äter själv är om han får smörgåsrån eller morotsstix från Småfolk.
Hur gör man för att få honom intresserad av att äta själv? Några tips? -
Det här receptet på Bebiscurry kommer från Pinklove här på FL, och är en av sonens favoritmåltider. Det funkar nog från 6-7 månader skulle jag tro.
Det blir mycket mat av det här receptet, runt 10 portioner ungefär.
Ingredienser
2 vuxenportioner färdiggkokt ris
1 burk färdigkokta kikärter
4 medelstora morötter
1 liten burk majs
2 msk tomatpuré
Basilika
Curry (kolla att den inte innehåller salt)
Smör
Grädde
Koka samman bitar av skalad morot, majs och sköljda kikärter i vatten tills alla ingredienser är riktigt mjuka. Häll av vattnet och tillsätt det färdigkokta riset, en klick smör, tomatpuré och smaksätt med valfri mängd curry och basilika.
Mixa samman allt och tillsätt så mycket grädde som behövs för att det ska bli en bra konsistens. -
Jag varvar med burkmat eftersom det är behändigt när man är ute - slipper oroa mig för att maten ska bli dålig av transporten eller så. Så om vi är ute kör jag på burkmat. Här i England finns det en uppsjö att välja på och de gör mat i små "påsar" som inte är så bulkigt att transportera. Min son tycker bäst om den maten från en tillverkare som heter "Plum" och en av favoriterna är en biff och böngryta. Så jag kollade ingredienserna (det står hur mkt % av varje ingrediens och om en påse väger 130g är det lätt att räkna ut hur många g av varje grej).
Biff och böngryta - från 7 månader - 5 portioner
(grammen behöver inte vara exakta - det blev bara så när jag räknade ut från %)
Tomat 160g
Sötpotatis 130g
Lök 40g
Palsternacka 40g (fast jag hade ingen hemma så tog butternut pumpa istället)
Ärtor 40g
Nötkött 60g
Vita bönor 65g (jag tog från burk, sådana utan tomatsås då alltså)
Olivolja 15g
Äppeljuice 10g
Vatten (ska vara ca 100g när klart men det är ju lite svårt att väga så jag hällde bara på så det täckte)
Skär grönsakerna i små bitar, ner i gryta och koka tills mjukt. Mixa eller mosa (jag mixa för nötköttet mosar inte så bra).
Tyckte den smakade riktigt gott ! -
Och så när jag ändå var i farten gjorde jag en fiskvariant av ovanstående också fast bytte ut ärtorna mot lite broccoli och köttet mot torsk. Ingen äppeljuice men däremot några msk grädde och ca 20g ost.
Jättegott - skulle kunna äta det själv -
Använder denna sen några dagar tillbaka (sonen är 6 månader): http://nuby.com/en/nuby/cups-spouts/9925/Lilla Lime skrev 2011-11-12 19:37:35 följande:har ni nåt bra dryckestips. har svårt att få i honom vätska. han är nästan 8 månader.
Det var även dotterns favorit och nu får han i sig mycket mer. -
Tänkte att man kanske kunde få svar här på en fråga jag funderat på... Men när får barn börja dricka mjölk? tex 1 dl om dagen?