Nu börjar min lilla fatta att mat är gott. Hon är 5 månader nu. Idag fick hon potatismos med persiljerot. Jag hade ungefär 1 del persiljerot och 2 delar potatis. I det en liten skvätt havregrädde, lite rapsolja och lite kokvatten till rätt konsistens. Jag tyckte det var fantastiskt gott och lillan tyckte också om det och åt en matsked eller så. Det var mycket mer poppis än bara potatis, persiljeroten var tydligen en bra krydda.
Havregrynsgröt med banan tycker hon också om. Jag har mixat havregryn till ett ganska fint mjöl och har i en burk i skafferiet.. 1 tesked sådant havremjöl blandat med 1 matsked havremjölk (finns berikad med kalcium, vitamin D och B12), micro i en halv minut eller så blir en lagom smakportion. Så mosar jag i en liten bit banan. Resten av bananen fryser jag i skivor, det fungerar utmärkt att mosa i gröten det med om man inte har färska bananer hemma.
Jag använder havregrädde och havremjölk för att det är vad jag har hemma eftersom jag får ont i magen av för mycket mjölk själv. Den berikade havremjölken innehåller lika mycket kalcium och D-vitamin som vanlig mjölk och dessutom helt naturligt 10 gånger mer järn. Så helt dåligt är det inte.