• McConnoly

Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!

Sonen, numera 6 månader, fick tydligen värstbästa maten igår:

2 portionsfiléer Alaska Pollock
    1/2 påse Findus rotfruktblanding (ca 250 g tror jag)

Jag ångkokade rotfrukterna och kokade filéerna. Sen mixade jag allt med lite rapsolja och vatten och kryddade med persilja och vitpeppar. Mums!

• Nadia1

Vilka spännande recept ska testa många av dem, men hur är det med mjölkprodukter till bebisar? Nån som vet?

• kajsalisa

Nadia1; innan barnen fyllt 1 rekommenderas att man inte ger hela mål med mjölkprodukter, typ en tallrik youghurt, men mindre mängder i mat är helt ok.

• Lavish

Gjorde fisk igår, som gillades

2 små rödspättefiléer
    En stor potatis
    En morot
    En rejäl näven ärtor
    Lite mjölk
    Osaltat smör
    dill o vitpeppar

• Lovelo

Hej!
    Har följt denna tråd och ser fram emot att prova era recept om några månader! Min flicka är 5 månader och jag ammar fortfarande enbart, inga smakisar men kanske snart om hon visar lite intresse!
    I alla fall så har jag en fråga till er experter ;) när kan man ge dem välling? Kan man göra egen eller är det bäst att köpa? Hur har ni gjort med era bebisar om ni helammat?
    Vilka smakisar var mest uppskattat i början?
    Förlåt för många frågor, hoppas någon orkar svara!

• Lavish
    Lovelo skrev 2011-11-20 20:15:05 följande:
    Hej!
    Har följt denna tråd och ser fram emot att prova era recept om några månader! Min flicka är 5 månader och jag ammar fortfarande enbart, inga smakisar men kanske snart om hon visar lite intresse!
    I alla fall så har jag en fråga till er experter ;) när kan man ge dem välling? Kan man göra egen eller är det bäst att köpa? Hur har ni gjort med era bebisar om ni helammat?
    De mildaste vällingarna är väl från 6 mån? Min kille var ca 6,5 mån när vi började införa välling, nu får han en liten flaska varje kväll innan läggning. Han är 7 mån nu.

Potatis som var lös och blandad med bröstmjölk gick bäst i början.
  • Mina småtroll
    Lovelo skrev 2011-11-20 20:15:05 följande:
    Hej!
    Rekommendationerna är att man köper gröt och välling, de är berikade med bland annat järn (tror även d-vitamin och ev. något annat). Jag vet att vissa gör egen gröt till sina barn, men de tillsätter då olika saker för att få upp näringsinnehållet (jag tror tex att aprikos ska innehålla bra med järn). Men köper man torkade aprikoser så innehåller det en del konserveringsmedel (vet dock inte hur det står sig i jämförelse med välling- och grötpulver.
  • Mornie Alantie
    Mina småtroll skrev 2011-11-20 21:10:54 följande:
    Rekommendationerna är att man köper gröt och välling, de är berikade med bland annat järn (tror även d-vitamin och ev. något annat). Jag vet att vissa gör egen gröt till sina barn, men de tillsätter då olika saker för att få upp näringsinnehållet (jag tror tex att aprikos ska innehålla bra med järn). Men köper man torkade aprikoser så innehåller det en del konserveringsmedel (vet dock inte hur det står sig i jämförelse med välling- och grötpulver.
    Det finns aprikoser helt utan konserveringsmedel. Jag tror att det var av märket Saltå Kvarn jag köpte, det var bara aprikos och inget annat.
    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
Svar på tråden Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!