• Mina småtroll

Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!

Mornie Alantie skrev 2011-11-21 12:16:26 följande:
    Det finns aprikoser helt utan konserveringsmedel. Jag tror att det var av märket Saltå Kvarn jag köpte, det var bara aprikos och inget annat.
    Gött! I matbutiken eller? Fanns det andra torkade frukter i samma märke utan konserveringsmedel?
  • KRSn

Idag gjorde jag nåt som uppskattades.

Kokade torskfilé tillsammans med purjolök, broccoli, potatis och liiite vitpeppar.

Sen mosade/delade jag lite med gaffel.
    Sonen är 10 månader.

• KRSn

Nu när sonen äter mer bitar än pure tycker jag det är så svårt att komma på olika
    såser till maten. Smörsås är standard här.. =S

Vad brukar ni göra?

• Mornie Alantie
    Mina småtroll skrev 2011-11-21 13:51:55 följande:
    Gött! I matbutiken eller? Fanns det andra torkade frukter i samma märke utan konserveringsmedel?
    Nu har jag kollat, det var Saltå Kvarn. Jag hittade dem i min lokala ganska dåligt sorterade konsumbutik. Det verkar även finnas plommon, russin och fikon: http://www.saltakvarn.se/produkt/torkadfrukt.htm 

Min dotter älskar havregrynsgröt med aprikospuré. Det innehåller mer järn än vissa av köpegrötarna, tex HIPPs gröt.
    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Nadia1

Mornie alantie: hur gör du den gröten? Är lite lockad att göra egen, nu när saga äter gröt varje kväll...

• Mornie Alantie
    Nadia1 skrev 2011-11-21 19:34:00 följande:
    Mornie alantie: hur gör du den gröten? Är lite lockad att göra egen, nu när saga äter gröt varje kväll...
    Jag har mixat havregryn till pulver och har i en tät burk. (Bara att köra några sekunder i en vanlig mixer, det gör gröten slätare.) Så tar jag en drygt 1 tesked havrepulver och ca 2 matskedar havremjölk och micrar tills det kokat ihop. (Går säkert lika bra med vanlig mjölk. Jag har havremjölk för jag har det hemma ändå. Med bara vatten blir det så lite fett och kalcium så mjölk av något slag är bra). Så blandar jag i en liten klick aprikos som jag har i frysen. Eventuellt kan man späda med lite vatten om det blir för tjockt, man får prova sig fram. Detta ger en liten smakportion gröt, vilket är allt min flicka äter en så länge. Du får experimentera lite med mängderna.

Aprikospurén gjorde jag genom att blötlägga och koka upp torkade aprikoser så de blir riktigt mjuka och sedan mixa. Späd med ordentligt med vatten, de drar åt sig mycket. Klicka ut på bakplåtspapper eller i istärningslådor och frys in. Det blir ganska mjukt även djupfruset så man kan skära av mindre bitar om man vill.
  • Mina småtroll
    KRSn skrev 2011-11-21 16:47:03 följande:
    Nu när sonen äter mer bitar än pure tycker jag det är så svårt att komma på olika

Vad brukar ni göra?
    Mosar du med gaffel bara? Då kanske man kan blanda ut med nåt kokvatten eller bara lite mjölk/grädde?
  • Mina småtroll
    Mornie Alantie skrev 2011-11-21 17:14:27 följande:
    Nu har jag kollat, det var Saltå Kvarn. Jag hittade dem i min lokala ganska dåligt sorterade konsumbutik. Det verkar även finnas plommon, russin och fikon: www.saltakvarn.se/produkt/torkadfrukt.htm 

Min dotter älskar havregrynsgröt med aprikospuré. Det innehåller mer järn än vissa av köpegrötarna, tex HIPPs gröt.
    Toppen ju!

Vet du förresten om det är nåt annat än järn som man bör tillsätta i hemmagjord gröt? Alltså är det nåt annat man bör ha i gröten för att likna de berikade köpe-grötarna? 
  • McConnoly
    KRSn skrev 2011-11-21 16:47:03 följande:

Vad brukar ni göra?
    Sonen är inte så gammal än men med dottern gjorde jag olika såser som jag frös in i iskubar, bara att ta fram lite dillsås/brunsås/kantarellsås/... när det behövs.
    Till fisk kan man smälta lite smör och ha i dill och hälla över, mums. Eller ostsås (värm lite mjölk/grädde och smält lite ost i)! Gud, vad hungrig jag blev nu då!
  • Mornie Alantie
    Mina småtroll skrev 2011-11-21 20:03:57 följande:
    Toppen ju!

Vet du förresten om det är nåt annat än järn som man bör tillsätta i hemmagjord gröt? Alltså är det nåt annat man bör ha i gröten för att likna de berikade köpe-grötarna? 
    Jag vet inte så noga egentligen, men jag kokar på gröten på mjölk för att få in lite kalcium och annat plus att det blir fetare än om man bara tar vatten (och godare). För övrigt är rena havregryn (utan aprikos alltså) också mer järnrika än HIPP-gröten som sägs vara så bra och berikad. Så man måste inte ha aprikos utan kan omväxla med andra fruktpuréer. Lite frukt till gröten är bra eftersom C-vitamin hjälper järnupptaget.

Ger man barnet en allsidig kost och inte bara gröt tror jag att de får i sig det de behöver. Min BVC-sköterska är inne på samma linje.
Svar på tråden Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!