• MamaPapa

Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!

Mariiiiiie - vid ett års ålder kan de få det som måltidsdryck. Inte för att det skulle vara farligt innan men det innehåller inte tillräckligt med näring som bröstmjölk eller ersättning. Man kan ge yoghurt (fast se upp med gömt socker i dem) och använda grädde el mjölk i matlagning från sex månader. Men som dryck ett år alltså.

• Mina småtroll
    Mariiiiiie skrev 2011-11-14 23:41:36 följande:
    Tänkte att man kanske kunde få svar här på en fråga jag funderat på... Men när får barn börja dricka mjölk? tex 1 dl om dagen?
    På slv.se finns kostråd! Detta står om mjölk:

Mjölkprodukter

Vänta med att ge mjölk som dryck och större mängder fil eller yoghurt tills barnet har fyllt ett år. Mjölk innehåller i och för sig många viktiga vitaminer och mineraler, men bara lite järn. Om barnet får mycket mjölk eller mjölkprodukter är det risk att barnet inte orkar äta tillräckligt av annan mat, som är mer järnrik. Genom bröstmjölk, ersättning eller så kallad tillskottsnäring får barnet dessutom tillräckligt med mjölk ändå, som är bättre anpassad till barnet.

Små mängder, ex i matlagning går alltså bra innan ett år. Jag har alltid grädde i min bäbismat (sonen är 7 månader) 

• Mina småtroll

Idag blev det ett favvorecept:

5 portioner (sonen är 7 månader)
    1 kycklingfilé
    2 ganska stora sötpotatisar
    1 liten palsternacka
    En näve broccoli
    En näve blomkål

Koka ihop allt (kycklingen för sig) tillsammans med vitpepparkorn och lagerblad. Mixade allt /utom lagerblad o vitpepparkornen då..)med kokvatten, grädde och några matskedar rapsolja. 

Sen köpte jag en påse torkade frukter (ananas, katrinplommon, aprikoser, päron, fikon) och kokade upp och mixade. Men såg sen på påsen att det innehöll konserveringsmedel, inte så kul ju....så det blir det nog inte fler gånger även om sonen gillade det Tycker det är lite svårt med frukt just nu. Finns inte så mycket roligt i butikerna tycker jag...Vill gärna ha lite mer variation än det jag brukar göra, päron/äpple o kanel, mango, papaya.

Aprikoser o nektariner finns inte alls där jag handlar. Var tydligen inte säsong för det enligt personalen.

Vad gör ni andra för frukt till era små??? 

• Mina småtroll

Ps. Banan är ingen hit att blanda i fruktpureérna...jag gjorde det för ett tag sedan men när jag sen plockade fram ur frysen så blev färgen brun-mosig och frukten skiktade sig (blandade äpple o banan)

• HappyMummy
    Mina småtroll skrev 2011-11-15 14:48:37 följande:
    Ps. Banan är ingen hit att blanda i fruktpureérna...jag gjorde det för ett tag sedan men när jag sen plockade fram ur frysen så blev färgen brun-mosig och frukten skiktade sig (blandade äpple o banan)

Vad konstigt, jag har  mixat frukt med banan med mycket bra resultat! Men du måste frysa in det direkt när du har mixat det annars blir resultatet det samma som att låta en skalad banan ligga framme = brun och äcklig.

När vi ändå är inne på bananer så testade jag att frysa in färsk banan som jag delat i ca 2cm tjocka skivor, blev jättebra och tinar snabbt i rumstemp. Bra som plcokmat eller att mixa i gröten. Min personliga åsikt är att banangröt är gröt med banan i, inte fabrikstillverkad "torrmjölsvariant"-banangröt. Har en liten ap-unge (läs bananälskare) så här går det åt många bananer. Glad
    Mina småtroll skrev 2011-11-15 14:46:53 följande:

1 kycklingfilé
    1 liten palsternacka
    En näve broccoli
    En näve blomkål

Koka ihop allt (kycklingen för sig) tillsammans med vitpepparkorn och lagerblad. Mixade allt /utom lagerblad o vitpepparkornen då..)med kokvatten, grädde och några matskedar rapsolja. 

Sen köpte jag en påse torkade frukter (ananas, katrinplommon, aprikoser, päron, fikon) och kokade upp och mixade. Men såg sen på påsen att det innehöll konserveringsmedel, inte så kul ju....så det blir det nog inte fler gånger även om sonen gillade det Tycker det är lite svårt med frukt just nu. Finns inte så mycket roligt i butikerna tycker jag...Vill gärna ha lite mer variation än det jag brukar göra, päron/äpple o kanel, mango, papaya.

Aprikoser o nektariner finns inte alls där jag handlar. Var tydligen inte säsong för det enligt personalen.

Det finns hur mycket som helst att göra till efterrätt till de små! :) Det är som du säger inte säsong för vissa sorts frukt men en del går att köpa färsk-fruset utan tillsatser. Jag köpte ex ananas och mango fruset som jag mixade, recept finns längre bak i tråden.

Provade även att ge min dotter honungsmelon idag som jag bara skrapade ur med sked, vilken succé! Det smaskades för fullt, lite kladdigt men bra eftersom det innehåller mycket vätska! Går även det utmärkt att frysa in i tärningar för framtida användning om man t ex köper på sig mycket när det är billigt.  Flört

Stolt mamma till finaste Ellie -11
  • Fridayyy
    kajsalisa skrev 2011-11-12 21:43:21 följande:
    Bra tråd tjejer. Jag har en son som vägrat burkmat i flera månader nu (han är 10 månader) så vi har bara fått köra hemlagat.
    Ett annat problem är att sonen verkar inte vara något intresserad av att äta själv, utan vill bli matad. Enda gången han äter själv är om han får smörgåsrån eller morotsstix från Småfolk.
    Hur gör man för att få honom intresserad av att äta själv? Några tips?
    Haha, det kommer. Jag har en 5-åring jag får mata ibland....inte ofta men nån gång kan hon säga, mata mig. Jag tror vi matade upp till ett par år, visst åt de själva en del men det blev mer om vi matade.
  • Fridayyy

Jag kokade egen gröt idag. Havregrynspulver i lite mjölk och banan i, sen mosade jag till det ordentligt. Ska ha palt-tunnbröd i sen när han äter lite större portioner. Och den var god.

• Mina småtroll
    HappyMummy skrev 2011-11-15 17:22:04 följande:
    Vad konstigt, jag har  mixat frukt med banan med mycket bra resultat! Men du måste frysa in det direkt när du har mixat det annars blir resultatet det samma som att låta en skalad banan ligga framme = brun och äcklig.

När vi ändå är inne på bananer så testade jag att frysa in färsk banan som jag delat i ca 2cm tjocka skivor, blev jättebra och tinar snabbt i rumstemp. Bra som plcokmat eller att mixa i gröten. Min personliga åsikt är att banangröt är gröt med banan i, inte fabrikstillverkad "torrmjölsvariant"-banangröt. Har en liten ap-unge (läs bananälskare) så här går det åt många bananer. Glad
    Mina småtroll skrev 2011-11-15 14:46:53 följande:

1 kycklingfilé
    1 liten palsternacka
    En näve broccoli
    En näve blomkål

Det finns hur mycket som helst att göra till efterrätt till de små! :) Det är som du säger inte säsong för vissa sorts frukt men en del går att köpa färsk-fruset utan tillsatser. Jag köpte ex ananas och mango fruset som jag mixade, recept finns längre bak i tråden.

Provade även att ge min dotter honungsmelon idag som jag bara skrapade ur med sked, vilken succé! Det smaskades för fullt, lite kladdigt men bra eftersom det innehåller mycket vätska! Går även det utmärkt att frysa in i tärningar för framtida användning om man t ex köper på sig mycket när det är billigt.  Flört

Bra idé med frukt ifrån frysdisken! Det har jag bara inte tänkt på!!

Får testa banan igen. Jag lät den nog stå framme ett tag för att svalna...säkert det som gjorde färgen o konsistensen
  • McConnoly
    Mina småtroll skrev 2011-11-15 21:27:55 följande:
    Bra idé med frukt ifrån frysdisken! Det har jag bara inte tänkt på!!

Får testa banan igen. Jag lät den nog stå framme ett tag för att svalna...säkert det som gjorde färgen o konsistensen
    Mitt första bananförsök sket sig också. Gjorde puré av äpple, päron och banan och det såg banne mig ut som urk efter bara några minuter. Tror det var de olika temperaturerna som gjorde saken värre.

Idag gjorde jag puré av tinad mango (köpte från frysdisken och lät tina i kylskåpet över natt) och en banan och den missfärgades inte alls. Trots att den stod ute medan vi åt middag. Och jädrar, vad gott det tydligen var. Han hann knappt svälja innan han satt med vidöppen mun som en pippifågel.
Svar på tråden Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!