Mina småtroll skrev 2011-11-15 14:48:37 följande:
Ps. Banan är ingen hit att blanda i fruktpureérna...jag gjorde det för ett tag sedan men när jag sen plockade fram ur frysen så blev färgen brun-mosig och frukten skiktade sig (blandade äpple o banan)
Vad konstigt, jag har mixat frukt med banan med mycket bra resultat! Men du måste frysa in det direkt när du har mixat det annars blir resultatet det samma som att låta en skalad banan ligga framme = brun och äcklig.
När vi ändå är inne på bananer så testade jag att frysa in färsk banan som jag delat i ca 2cm tjocka skivor, blev jättebra och tinar snabbt i rumstemp. Bra som plcokmat eller att mixa i gröten. Min personliga åsikt är att banangröt är gröt med banan i
, inte fabrikstillverkad "torrmjölsvariant"-banangröt. Har en liten ap-unge (läs bananälskare) så här går det åt många bananer.

Mina småtroll skrev 2011-11-15 14:46:53 följande:
Idag blev det ett favvorecept:
5 portioner (sonen är 7 månader)
1 kycklingfilé
2 ganska stora sötpotatisar
1 liten palsternacka
En näve broccoli
En näve blomkål
Koka ihop allt (kycklingen för sig) tillsammans med vitpepparkorn och lagerblad. Mixade allt /utom lagerblad o vitpepparkornen då..)med kokvatten, grädde och några matskedar rapsolja.
Sen köpte jag en påse torkade frukter (ananas, katrinplommon, aprikoser, päron, fikon) och kokade upp och mixade. Men såg sen på påsen att det innehöll konserveringsmedel, inte så kul ju....så det blir det nog inte fler gånger även om sonen gillade det

Tycker det är lite svårt med frukt just nu. Finns inte så mycket roligt i butikerna tycker jag...Vill gärna ha lite mer variation än det jag brukar göra, päron/äpple o kanel, mango, papaya.
Aprikoser o nektariner finns inte alls där jag handlar. Var tydligen inte säsong för det enligt personalen.
Vad gör ni andra för frukt till era små???
Det finns hur mycket som helst att göra till efterrätt till de små! :) Det är som du säger inte säsong för vissa sorts frukt men en del går att köpa färsk-fruset utan tillsatser. Jag köpte ex ananas och mango fruset som jag mixade, recept finns längre bak i tråden.
Provade även att ge min dotter honungsmelon idag som jag bara skrapade ur med sked, vilken succé! Det smaskades för fullt, lite kladdigt men bra eftersom det innehåller mycket vätska! Går även det utmärkt att frysa in i tärningar för framtida användning om man t ex köper på sig mycket när det är billigt.