• Applepie

Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!

Hej!

Vilken bra tråd! Glad
    Jag fick mycket bra tips här så jag ville också dela med mig av ett annorlunda men väldigt enkelt recept.
    Min dotter på nästan 7 mån älskar det och just nu i den här säsongen finns det mycket i affärerna.

Köp en pumpa (eller oftast kan man köpa pumpa i bit så man inte behöver köpa en hel så stor)

Skala, skölj och hacka upp pumpabiten i mindre bitar. Låt koka tills man känner med gaffel att de är mjuka.
    Mixa bitarna så det blir en pure och tillsätt en tesked olja. Klart!

Den här är ju inte en hel middag enligt tallriksmodellen men man kan ha det som komplement eller som mellanmål.

• HappyMummy

Nytt recept idag! Glad

200g vit fisk (använde själv Alaska Pollock)
    300g frysta wokgrönsaker
    8 skalade potatisar
    1dl grädde
    1tsk citron 

Dela potatisen i små bitar och koka i vtn i egen katrull.

Lägg fisk och grönsaker i en kastrull och låt sjuda i 1dl grädde + citron. Lägg mot slutet i valfri mängd dill, timjan och en uns vitpeppar. Mixa allt tillsammans. Smaskigt!

Stolt mamma till finaste Ellie -11
  • TeosMamma

Läser tråden men har inte kommit på ett eget recept nog värdigt att bidra med i tråden ännu :0)
    En fråga till er duktiga; jag har kokat osaltad laxöring som är fiskad i Lapplandsfjällen och tänkte ge min son, är det ok?
    Jag har tagit bort ben tre varv för att vara på den säkra sidan, undrar ändå, när man mixar, går ev kvarvarande ben sönder då?
    Det skulle inte vara roligt om han satte i halsen!!!

• HappyMummy
    TeosMamma skrev 2011-11-16 22:46:19 följande:
    Läser tråden men har inte kommit på ett eget recept nog värdigt att bidra med i tråden ännu :0)
    En fråga till er duktiga; jag har kokat osaltad laxöring som är fiskad i Lapplandsfjällen och tänkte ge min son, är det ok?
    Jag har tagit bort ben tre varv för att vara på den säkra sidan, undrar ändå, när man mixar, går ev kvarvarande ben sönder då?
    Det skulle inte vara roligt om han satte i halsen!!!

Ser mig inte som "duktig" men tror ändå att jag kan svara på din fråga. Glad 

Enligt Livsmedelsverket så verkar det inte vara farligt att ge honom laxöring från Lappland. Du kan själv läsa rekommendationerna på http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Rad-om-fisk/

Vad det gäller ben i fisk så borde de ev kvarvarande benen mixas med fidken så det hade jag inte varit orolig för. Lycka till med matlagningen till din lille gosse! Skrattande
    Stolt mamma till finaste Ellie -11
  • Nadia1

Hej favoritar denna tråd, hur gamla är era bebisar? Min flicka är snart sex månader och är otroligt matglad så alla recept tas tacksamt emot!

Svar på tråden Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!