-
Vi tar med egen.Nadia1 skrev 2011-11-22 20:43:09 följande:Hur gör ni när ni är ute, tar ni med egen mat o förvarar eller har ni köpemat?
-
När jag tar med egen mat brukar jag ta en burk från frysen, så håller den ju ganska länge innan den är helt tinad.
Men vi varvar med köpeburkar, som onekligen känns smidigare att ta med. -
*favvis*
-
Lilla Laxgrytan (härmade Nestlé)
1 portion:
1½ potatis
1 liten morot
1/4 gul lök
40 gram lax
dill
vatten
en msk rapsolja
15 gram smör
Skivade allt, och kryddade med dill och (ång-)kokade allt tills det var mjukt men laxen plockade jag ut bara efter 2 minuter. Mixade med en bit smör och en skvätt olja och spädde lite med vatten.
Det blev en helt perfekt konsistens och väldigt likt lilla laxgrytan-burkmaten förrutom att den inte är lika utspädd och betydligt godare.
Mi -
Det här är en favorit hos min son. Han är nu 11 mån men har ätit samma rätt med god aptit länge nu (fast i början mosade jag allt...)
Hur mycket jag tar av allt skiftar rätt mycket men det verkar alltid bli gott oavsett vilket...
Ca 8-10 portioner (ca 200g per portion, kanske lite mindre)
300-400 g köttfärs
3 potatisar
1 liten squash
1 liten lök
1-2 morot
ev. en bit rotselleri
1 litet broccolihuvud eller små fina gröna ärtor
400 g krossade tomater
3-4 hela kanelstänger
Rapsolja
Ev lite grädde
Ner med allt i en kastrull och låt koka ganska länge under lock. Superenkelt!
Om man ändå ska mixa det kan man ju skära allt lite som man känner för det. Men jag mixar inte längre så jag brukar finhacka löken, skära potatis, squash och rotselleri i små kuber, typ 5 mm eller lite större kanske. Moroten brukar jag riva. Ibland steker jag köttfärsen lite lätt först i oljan för att kunna finfördela den lite lättare. Sen brukar jag koka allt tills kanelsmaken märks av ordentligt. Till de mindre barnen kan man ju ev späda med lite vatten men jag brukar inte ha det. En rejäl skvätt grädde på slutet gör det ännu mera mums men är man allergisk t.ex. så går det precis lika bra utan.
Jag har även haft i äggplanta, palsternacka, djupfryst majs och förmodligen mer som jag inte kommer på. -
Sonen älskade:
1 kycklingfilé
1 näve makaroner
2 morötter
2 cm purjolök
4 cm zucchini
Findus italienska färskkryddor
Grönsakerna ångkokade jag, kycklingfiléen klippte jag i bitar och kokade med lite svartpeppar och basilika, i det vattnet kokade jag sen makaronerna. Allt mixades med färskkryddorna, lite rapsolja och vatten till en skön krämig konsistens (sonen är 6 månader).
Gav väl ca 4 dl mat. -
Jag har en liten fråga ang, efterrätter, tycker alltid att mina efterrätter blir så himla rinniga.. Hur ska jag göra för att få dom lite fastare, kan man använda gelantinblad eller är de massa saker i som inte är bra får små barn :D
-
Vad gör du för efterrätter? Fruktmos?Alsa2010 skrev 2011-11-24 09:35:28 följande:Jag har en liten fråga ang, efterrätter, tycker alltid att mina efterrätter blir så himla rinniga.. Hur ska jag göra för att få dom lite fastare, kan man använda gelantinblad eller är de massa saker i som inte är bra får små barn :D
-
Entrecote med rotfrukter
1 potatis
1 morot
½ rödlök
runt 60 gram entrecote
En nypa rosmarin
Koka mjukt. Köttet måste koka längst för att bli mört.
Späd med vatten(eller helst vispgrädde) och ha i smör.
Mixa, skär i mindre bitar eller mosa.
-
lJag brukade ha i potatismjöl för att få texfruktpuréer att tjockna lite grann.Alsa2010 skrev 2011-11-24 09:35:28 följande:Jag har en liten fråga ang, efterrätter, tycker alltid att mina efterrätter blir så himla rinniga.. Hur ska jag göra för att få dom lite fastare, kan man använda gelantinblad eller är de massa saker i som inte är bra får små barn :D