• beabus87

Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!

När kan man börja använda mjölkprodukter som mjölk och grädde i maten till de små? Min tös är 5 månader nu..

• MissUnderstood
    beabus87 skrev 2011-11-07 11:52:43 följande:
    När kan man börja använda mjölkprodukter som mjölk och grädde i maten till de små? Min tös är 5 månader nu..
    Från 6 månader har jag hört, och från 1 år kan de börja dricka ren mjölk.
  • Cloudberry

Min tjurskalle till pojk har kommit in i en knipigenmunnen-period, och inte tycker han att plockmat är intressant heller. Men när jag ger fruktpuré då nog jäklar duger det.

• Parniara
    Cloudberry skrev 2011-11-07 12:58:55 följande:
    Min tjurskalle till pojk har kommit in i en knipigenmunnen-period, och inte tycker han att plockmat är intressant heller. Men när jag ger fruktpuré då nog jäklar duger det.

Åh samma här.

Mitt lilla matvrak vägrar nu allt utom persikopure och specifikt Nestles spagetti och köttfärssås. Jag ansträngde mig och kokade en omgång med det som stod på burken som ingredienser, i de propoertionerna. Både jag och mannen tyckte det smaka exakt lika, men inte hon. Hon totalvägrar.
  • HappyMummy
    beabus87 skrev 2011-11-07 11:52:43 följande:

Har också en tös på 5 månader som fick smaka kokt lax med dillsås härom dagen. Gjorde såsen på ca 2/3 matlagningsgrädde & 1/3 kokvatten. Blev många portioner av det så den lilla mängd grädde i varje portion är ok enl vår bvc-sköterska. För den som vill prova kommer här receptet:

100g lax kokas i en kastrull med vtn som precis täcker laxen. Koka ca 10 minuter, sen i med ½-1dl frysta gröna ärtor. Min lilla älskar ärtor ochdet är ju SÅÅÅÅ fullt med nyttigheter så jag tog 1dl ärtor. :) Häll bort (men spara) lite av vattnet när laxen är färdig och mosa sedan till valfri konsistens. Häll på ½ dl grädde, 1tsk olja, 1 tsk citronjuice &smaksätt med färsk eller torkad dill och en gnutta vitpeppar. Låt koka upp. Ev spä med kokvatten, mixa ihop beroende på vilken konsistens man vill ha. Serveras med t ex potatismos eller ris. Mums!

Vill man ha allt i ett kan man blanda 1 dl färdig couscous alt låta 4 mindre potatisar delade i småbitar/skivor koka med laxen.
    Stolt mamma till Ellie 110604
  • Cloudberry
    Parniara skrev 2011-11-07 14:11:45 följande:
    Åh samma här.

Mitt lilla matvrak vägrar nu allt utom persikopure och specifikt Nestles spagetti och köttfärssås. Jag ansträngde mig och kokade en omgång med det som stod på burken som ingredienser, i de propoertionerna. Både jag och mannen tyckte det smaka exakt lika, men inte hon. Hon totalvägrar.
    Den ska jag testa om den är mjölkfri?

Har köpt hem HIPPs majs, potatis och kyckling idag för att testa och se om den duger.
  • Parniara
    Cloudberry skrev 2011-11-07 15:28:44 följande:
    Den ska jag testa om den är mjölkfri?

Har köpt hem HIPPs majs, potatis och kyckling idag för att testa och se om den duger.
    ja den är mjölkfri

Vatten, pasta, nötkött,tomat, lök, vetemjöl,morötter, palsternacka, raps- och solrosolja, oregano och vitpeppar. ca hälften av vattenfri vikt är pasta och 1/4 kött och 1/4 grönsaker.
  • AnnaOctavia

vilken bra tråd jag har hittat.
    ska börja med plockmat till min lilla kille, han är 8 månader om 2 dagar =)
    vi börjar lite sent för han har haft  lite problem med mat med bitar.

tips på plockmat man kan ge?
    och babymackor?

http://www.annaoctaviaa.blogspot.com
  • Cloudberry
    AnnaOctavia skrev 2011-11-07 20:03:41 följande:
    vilken bra tråd jag har hittat.
    ska börja med plockmat till min lilla kille, han är 8 månader om 2 dagar =)
    vi börjar lite sent för han har haft  lite problem med mat med bitar.

tips på plockmat man kan ge?
    och babymackor?

Smörgåsrån med smör, och mjukost eller pastej.
    Al dente-kokta grönsaker
    Pannkaka utan salt
    Stor pasta (ambra)
    Avokado
     Köttbulle utan salt

Svar på tråden Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!