• Mornie Alantie

Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!

Någon som vet när man kan börja med majskrokar?

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Parniara
    Mornie Alantie skrev 2011-11-08 09:15:13 följande:
    Någon som vet när man kan börja med majskrokar?
    Vi började vid 6 månader. Hellre majskrokar än smörgåsrån pga av gluten när de är under 6 månader.  

• Mornie Alantie
    Parniara skrev 2011-11-08 09:31:22 följande:
    Vi började vid 6 månader. Hellre majskrokar än smörgåsrån pga av gluten när de är under 6 månader.  

Men gluten har jag förstått är bra att ge medan man fortfarande ammar mycket? Så sa min bvc-sköterska iaf.

Min dotter är drygt 5 månader och sitter stadigt. När vi äter är hon väldigt sugen på att ta saker och stoppa i munnen. Funderar på om jag kan ge henne en majskrok att suga lite på.
    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Parniara
    Mornie Alantie skrev 2011-11-08 09:42:35 följande:
    Men gluten har jag förstått är bra att ge medan man fortfarande ammar mycket? Så sa min bvc-sköterska iaf.

Min dotter är drygt 5 månader och sitter stadigt. När vi äter är hon väldigt sugen på att ta saker och stoppa i munnen. Funderar på om jag kan ge henne en majskrok att suga lite på.
    Nu bor jag i Norge så det kan ju skilja lite på råden. Här säger man att glutenintolerans är direkt relaterat till hur tidigt man börjar ge stora doser med vete. Därför är det viktigare att vänta än att ta det i samband med amning. Ytterst få barn som inte fått gluten innan ett år utvecklar intolerans, då är det ärftligt. Därför bör man här vänta till 6 månader innan man inför små mängder och 8mån innan det blir en del av huvudfödan.

Jag har tänkt så att vi inte har det i släkten så jag är inte överdrivet  rädd och valde att börja ge spagetti vid 6 månader. Men jag kommer inte ge smörgåsrån som är rent vetemjöl före året. Vet inte, men det känns bättre om pastan är blandad med annan mat. Men det är bara en känsla, inte fakta.   
  • HappyMummy
    Mornie Alantie skrev 2011-11-08 09:42:35 följande:

Det sa min BVC-sköterska också, börja med smakportioner av ex gröt som innehåller små mängder gluten för att sakta vänja tarmarna.
    Stolt mamma till Ellie 110604
  • AnnaOctavia
    Cloudberry skrev 2011-11-07 20:25:32 följande:
    Smörgåsrån med smör, och mjukost eller pastej.
    Al dente-kokta grönsaker
    Pannkaka utan salt
    Stor pasta (ambra)
    Avokado
     Köttbulle utan salt
    tack =)
    http://www.annaoctaviaa.blogspot.com
  • Lavish

Kvällens kyckling blev riktigt god tycker mamma, vi får se imorrn vad bebis tycker. 1 kycklingfilé 1/2 liten rotselleri 3/4 dl quinoa Några små bitar äpple Några cocktailtomater Kokade, pureade, i med olja och en skvätt grädde. Mums!

• annamaria 76a

Vilken bra tråd, favoritar. Min son är dryga 6 månader och vi har varit lite försiktiga med maten pga en krånglande mage + att han inte är så intresserad. Äta mat verkar bara va en kul grej för honom, han fattar inte riktigt att det som kommer på skeden är mat, mat för honom är amning eller i andra hand ersättning. Vi började med smakisar vid dryga 5 månader då vi tyckte att han började visa intresse för mat, men i början var det nog skeden som var mest spännande.....

Gjorde igår skinkstroganof till middag och tog undan lite till sonen (ändrade receptet lite till honom):
    100g skinkstek i småbitar
    1/2 burk krossade tomater
    1 morot
    2 msk hackad lök   
    2 msk hackad röd paprika
    2 msk rapsolja
    1,5 dl kokt ris   
    Mjuka upp löken och paprikan i oljan, tillsätt tomaterna, skivad morot och skinksteken i bitar. Låt puttra tills genomkokt. Blanda i riset och mixa med stavmixer.
    Jag tycker att det blev gott, men kanske lite mycket smak och lite tjockt, frös in i 5 muffinsformar för framtida bruk. Då sonen just nu inte gillar sånt som smakar kommer jag nog att späda maten med ersättning då jag tar fram den.

• Parniara

Provade en ny grej idag. Tog en burk persikopure och värmde. Blandade i 3 gelatinblad och hällde upp på ett fat. sen skar jag ca femkronestora bitar som var perfekta att greppa och suga och tugga på. Men samtidigt var det så fast att det inte kladdade ner hela köket när hon kastade det runt sig

• Cloudberry
    Parniara skrev 2011-11-09 13:56:05 följande:
    Provade en ny grej idag. Tog en burk persikopure och värmde. Blandade i 3 gelatinblad och hällde upp på ett fat. sen skar jag ca femkronestora bitar som var perfekta att greppa och suga och tugga på. Men samtidigt var det så fast att det inte kladdade ner hela köket när hon kastade det runt sig
    Det låter spännande.
Svar på tråden Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!