• Alsa2010

Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!

McConnoly; Ja man kan väl säga fruktmos, jag gör allt från banan och päron, mango och hallon, äpple och päron, aprikos och päron, ja den frukten som finns antingen från säsongen eller av de som finns i frysdisken..

• Gbgsmamma

Jag tyckte själv inte det lät särskilt gott men läste att nyttig och bra babymat var en skiva blodpudding kokt i mjölk. På så sätt får den inte så hårda sidor som när den steks. Testade och serverade med finrivet äpple. Min tio månader gamla dotter tyckte det var jättegott!

• Cloudberry
    Gbgsmamma skrev 2011-11-24 17:27:11 följande:
    Jag tyckte själv inte det lät särskilt gott men läste att nyttig och bra babymat var en skiva blodpudding kokt i mjölk. På så sätt får den inte så hårda sidor som när den steks. Testade och serverade med finrivet äpple. Min tio månader gamla dotter tyckte det var jättegott!
    Mjölk?

Man ska inte kombinera järn med kalcium för det minskar upptaget så man undrar ju varför den ska kokas i mjölk och inte vatten?
  • McConnoly
    Cloudberry skrev 2011-11-24 17:56:21 följande:
    Mjölk?

Man ska inte kombinera järn med kalcium för det minskar upptaget så man undrar ju varför den ska kokas i mjölk och inte vatten?
    Blodpudding i mjölk är ju en gammal vedertagen "rätt" så den som hittade på det utgick kanske ifrån att man får i sig järn även på annat håll? Ingen aning, dottern älskade det också när hon var liten och snart är det dags för sonen att testa.
  • IceCloud

Nu vet jag ju att man inte ska lyssna på allt man hör eller läser. Men senaste forskningen har kommit fram till att det inte stämmer så bra det där med kalcium o järn. Att det går bra att blanda och att kroppen tillgodogör sig järnet iaf. Vet dock inte om det stämmer, men det är väl som med allt som har med media att göra.

☆ Vincent ☆ 110817
  • McConnoly
    IceCloud skrev 2011-11-24 23:49:14 följande:
    Nu vet jag ju att man inte ska lyssna på allt man hör eller läser. Men senaste forskningen har kommit fram till att det inte stämmer så bra det där med kalcium o järn. Att det går bra att blanda och att kroppen tillgodogör sig järnet iaf. Vet dock inte om det stämmer, men det är väl som med allt som har med media att göra.
    Det tar väl tillvara på järnet men inte allt. Eller så. Så länge man inte bara lever på blodpudding och mjölk så går det nog bra.
  • Mariiiiiie

Någon som har ett bra recept på gryta? Sonen är 9 månader.
    Har massa kött till gryta i frysen jag vill använda! =) 

• Mina småtroll
    Mariiiiiie skrev 2011-11-26 10:06:43 följande:
    Någon som har ett bra recept på gryta? Sonen är 9 månader.
    Har massa kött till gryta i frysen jag vill använda! =) 
    Sötpotatis till är gott! Eller vanlig potatis, broccoli, blomkål. Koka med lagerblad o timjan. Blanda i grädde o rapsolja  
    Eller champinjoner, paprika o zuccini.

Örtagårdskrydda tycker jag också funkar bra. Eller dom frysta "provencalska kryddorna" som finns i små paket i frysdisken. 
Svar på tråden Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!