• MaMaS

Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!

Nån som har tips på bra och mättande mellanmål?

• McConnoly
    MaMaS skrev 2011-12-22 09:46:39 följande:
    Gjorde pasta och köttfärssås igår men tyckte inte alls det blev bra :( Pastan blev bara helt kladdig och jag tyckte allt blev klisteraktigt när jag mixade ihop det. Får ni andra också det så, eller gjorde jag nåt fel?
    Jag mixar också pastan med köttfärsen. Fast nu är han så duktig med bitar att jag bara gör köttfärssås som jag mixar och sen klipper jag spaghetti. Ingen aning varför det blir klistrigt... För mycket pasta i förhållande till såsen kankse?
    MaMaS skrev 2011-12-22 13:42:33 följande:
    Vi kör ffa mosade havregryn (mosar med gaffel) med mosad banan och turkisk yoghurt.
  • MaMaS
    McConnoly skrev 2011-12-22 16:50:21 följande:
    Jag mixar också pastan med köttfärsen. Fast nu är han så duktig med bitar att jag bara gör köttfärssås som jag mixar och sen klipper jag spaghetti. Ingen aning varför det blir klistrigt... För mycket pasta i förhållande till såsen kankse?
    MaMaS skrev 2011-12-22 13:42:33 följande:
    Vi kör ffa mosade havregryn (mosar med gaffel) med mosad banan och turkisk yoghurt.
    Ja, kanske. Det blev inte gott iallafall, får testa mindre pasta nästa gång :) Tack :)
  • McConnoly
    MaMaS skrev 2011-12-22 17:53:07 följande:
    Ja, kanske. Det blev inte gott iallafall, får testa mindre pasta nästa gång :) Tack :)
    Jag tar 1 del pasta, 2 delar köttfärs och 2 delar grönsaker. Pasta är ju inte direkt så näringsrikt att man måste ha i en massa.
  • MaMaS
    McConnoly skrev 2011-12-22 22:09:57 följande:
    Jag tar 1 del pasta, 2 delar köttfärs och 2 delar grönsaker. Pasta är ju inte direkt så näringsrikt att man måste ha i en massa.
    Nä, jag äter inte pasta själv så kanske därför det blev fel, hahahha. Det får bli nödmat när inget annat finns hemma. Igår gjorde jag lax med ärtor och ris, det blev gott :)
  • Mrs West

Man måste ha i lite extra vatten om man mixar pasta. Gärna lite smör oxå, då blir konsistensen bättre.

• Mariella81

Så bra med en recepttråd. Sonen på 7 månader ratar allt vad rotfruktspuréer och burkmat heter så jag behöver helt klart lite inspiration till bra hemlagad mat.
    När jag gjort mat med pasta så har jag haft i lite pasta i taget så att man kan justera mängden för att få rätt konsistens. Tror också att det hjälper att skölja pastan i vatten innan man mixar.

Min sons favoriträtt är pasta med tonfisksås. Superenkelt att göra!

Blandade ut lite mjöl i kallt vatten. Tillsatte lite creme fraiche och lite grädde och kokade ihop till en bra konsistens. Tillsatte lite persilja, dill och gräslök samt tonfisk och kokade upp igen. Mixade allt med lite pasta, gröna ärtor och rapsolja.       

Svar på tråden Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!