• luspudel

Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!

Jaa... Länge sen jag skrev här nu men jag kämpar som tusan med maten men icke. Min dotter är nu 8,5 månader och äter i bästa fall typ en tesked mat om dan, en portion gröt och kanske tre flaskor ersättning. Suck. INGET passar fröken, hon gillar inte ens ersättningen men äter väl för att hon blir vrålhungrig.

Dock gillar hon att äta själv! Så från och med nu blir det plockmat. Grönsaker är ju lätt, och potatis osv, men protein är ju värre. Hon har svårt att tugga bitar av kött i barnmatsburkarna, och fisk har ju en tendens att falla isär. Ägg vägrar hon... Leverpastejsmörgåsar funkar men det är också det enda fröken kräsen accepterar. Om man nu bortser från sötad yoghurt och bullar som brorsan matar henne med i obevakade ögonblick...

Nån som har tips på plockmat? Har svårt att läsa igenom hela tråden då jag bara har en vrång iphone...

• McConnoly
    luspudel skrev 2011-12-15 09:46:36 följande:
    Jaa... Länge sen jag skrev här nu men jag kämpar som tusan med maten men icke. Min dotter är nu 8,5 månader och äter i bästa fall typ en tesked mat om dan, en portion gröt och kanske tre flaskor ersättning. Suck. INGET passar fröken, hon gillar inte ens ersättningen men äter väl för att hon blir vrålhungrig.

Dock gillar hon att äta själv! Så från och med nu blir det plockmat. Grönsaker är ju lätt, och potatis osv, men protein är ju värre. Hon har svårt att tugga bitar av kött i barnmatsburkarna, och fisk har ju en tendens att falla isär. Ägg vägrar hon... Leverpastejsmörgåsar funkar men det är också det enda fröken kräsen accepterar. Om man nu bortser från sötad yoghurt och bullar som brorsan matar henne med i obevakade ögonblick...

Nån som har tips på plockmat? Har svårt att läsa igenom hela tråden då jag bara har en vrång iphone...
    Hm, köttbullar i småbitar kanske? Kyckling i småbitar borde väl också funka. Har du testat att lägga en hög med äggröra framför henne? Lax förresten, små kokade bitar borde också hålla ihop såpass bra att de når munnen.
  • Mornie Alantie
    luspudel skrev 2011-12-15 09:46:36 följande:

Hon kanske gillar kidneybönor och kikärter? Det är väl ganska lagom små bitar att plocka med.
    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • luspudel

Tack för tipsen! Ska prova Idag har hon iallafall petat i sig två flaskor ersättning och en leverpastejmacka, inte illa för att vara hon Sedan ska vi andra äta hemmagjord pizza så det ska hon också få pilla lite med.

• Nadia1

Nöttköttsgryta - blev sju port, till min sex månaders
    Nötkött - högrev använde jag ca 150 g
    Morötter, Kålrabbi, Lök, Kålrot - använde en färdig grytblandning som man kan hitta bland färska grönsaker
    Broccoli, Blomkål - en halv påse med färdig fryst blandning
    Sötpotatis - två stycken
    Kryddor- Spiskummin, franska örter, lagerblad, kryddpeppar

Började med att koka köttet, som var skuret i små bitar, tillsammans med grytgrönsakerna. När köttet var klart så att de föll isär mixade jag allt. Kokade broccoli och blomkål med ånginsats och mixade det. Kokade sötpotatisen och mosade den och blandade ihop allting.
    :)

• Izidor

Kycklinggryta:

1 kycklingfilé
    1 stor morot
    lök
    palsternacka (liten)
    potatis
    Lagerblad
    Peppar
    Franska kryddor

Tärna allt.
    Koka allt utom kyckling i ganska lite vatten, bara så det täcker i 10 min (små kuber skall det vara) Tillsätt kyckling och kryddor efter behag, koka i ytterligare tio min. Mixa:)

• Vill Ha Liten 83

Jag har kikat i denna tråden lite då och då och nu är min dotter så stor att jag har börjat med smakisar/grötsmakis. Det är verkligen jätte mkt bra tips o recept och det ska bli så roligt att göra den mesta maten till henne. Hittills har vi provat sötpotatis, palsternacka, morot, butternutpumpa och broccoli (allt är puréat var för sig, med bröstmjölk och lite kallpressad rapsolja). Har inte smaksatt dessa puréer med något än, men nästa omgång jag ska göra blir nog utan bröstmjölken och ev någon smaksättning.

Jaja, ville iaf säga att jag gillar denna tråden o alla tips man får

• Mina småtroll

Nu är min grabb (8 månader) inte så intresserad av pureér längre. Nu mosar vi mest maten, ibland kör vi med elvisp. Och då blir det oftast av den maten vi själv äter. Så nu blir det nog inga mer inlägg för min del. Lycka till med matlagandet ni andra Och GOD JUL Tomte

Svar på tråden Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!