• Cloudberry

Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!

McConnoly skrev 2011-12-03 20:23:37 följande:
    Ja, det också, han slukade hela burken så vi kan nog ge större portioner.

Samma här, med dottern gick allt inte lika lätt så nu smyger vi runt och håller på - ofta tydligen i onödan. Vi bröt första smörgåsrånet i småbitar tills lillen fick tag i en hel skiva och smaskade i sig den utan problem. Där satt vi och såg lagom smarta ut.

Så himla kul, trots att man ju har gjort hela grejen en gång innan blir man satt på pottkanten.

• Mina småtroll

Min 7,5-månaders är vanligtvis ett riktigt matvrak. Men senaste 2 veckorna är han inte lika förtjust i min mat (gröten funkar bra). Ibland till o med klöks han. Så vi har oxo dragit ner på maten, låter han smaka vid varje mål men slutar ge honom när jag märker att han inte vill mer. Testade för skojs skull en 8-månadersburk (han har inte gillat burkmat innan). Det var stora bitar i o jag trodde aldrig det skulle gå! Men han gillade det Så nu undrar jag om han har tröttnat på min mat, eller om han vill ha större bitar i maten för min är ju helt mixad....får prova att bara mixa köttet med nån sås, o bara mosa grönsaker o kolhydrater med gaffel. Hoppas det funkar  

• Cloudberry
    Cloudberry skrev 2011-11-23 15:15:15 följande:
    Lilla Laxgrytan (härmade Nestlé)
    1 portion:

1½ potatis
    1 liten morot
    1/4 gul lök
    40 gram lax
    dill

vatten
    en msk rapsolja
    15 gram smör 

Skivade allt, och kryddade med dill och (ång-)kokade allt tills det var mjukt men laxen plockade jag ut bara efter 2 minuter. Mixade med en bit smör och en skvätt olja och spädde lite med vatten.

Det blev en helt perfekt konsistens och väldigt likt lilla laxgrytan-burkmaten förrutom att den inte är lika utspädd och betydligt godare.

Mi 
    Den här gör jag idag, den brukar han gilla.
  • Cloudberry
    Mina småtroll skrev 2011-12-04 10:27:28 följande:
    Min 7,5-månaders är vanligtvis ett riktigt matvrak. Men senaste 2 veckorna är han inte lika förtjust i min mat (gröten funkar bra). Ibland till o med klöks han. Så vi har oxo dragit ner på maten, låter han smaka vid varje mål men slutar ge honom när jag märker att han inte vill mer. Testade för skojs skull en 8-månadersburk (han har inte gillat burkmat innan). Det var stora bitar i o jag trodde aldrig det skulle gå! Men han gillade det Så nu undrar jag om han har tröttnat på min mat, eller om han vill ha större bitar i maten för min är ju helt mixad....får prova att bara mixa köttet med nån sås, o bara mosa grönsaker o kolhydrater med gaffel. Hoppas det funkar  
    Ja det fungerar nog bra.
  • McConnoly
    Cloudberry skrev 2011-12-04 12:31:46 följande:
    Den här gör jag idag, den brukar han gilla.
    Gjorde också lax idag fast med blomkål, brokolli och purjolök - mumsfillibabba tydligen (å andra sidan har han hittills ätit allt förutom ägg). Ska testa något med räkor i morgon tänkte jag.
    Mina småtroll skrev 2011-12-04 10:27:28 följande:
    Det är ju mycket möjligt att han vill ha en mera "spännande" konsistens. Om du lagar mat med ris så blir det ju inte så slätt. Eller köttfärs blir ju också lite grynigt. Fast han kanske vill ha större bitar än så att sätta tänderna i. Hoppas det funkar att mosa.
  • Mornie Alantie

Idag lyckades jag bra med bebismatlagningen. Dottern åt och smaskade glatt. Jag har inga exakta mängder men jag gjorde så här:

Purjolök
    Morot
    Broccoli
    Kikärter
    Kokosmjölk
    Lite lite grön currypasta
    Nudlar

Strimla purjo och riv moroten och färs mjukt i lite olja på väldigt låg värme. Blanda i currypasta, bara lite så det blir lite smak utan att bli starkt. Tillsätt kikärter, broccoli och kokosmjölk och låt allt koka ihop ordentligt. Tillsätt vatten eller mer kokosmjölk om det blir tjockt. Koka nudlarna lite längre än vad som anges på förpackningen så de blir ordentligt mjuka. Mixa allt. Det blev lite grynigt men dottern brydde sig inte alls.

Jag brukar laga en liknande rätt åt oss vuxna så jag tog bara undan lite och bebisanpassade.

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • McConnoly
    Mornie Alantie skrev 2011-12-05 12:25:20 följande:
    Idag lyckades jag bra med bebismatlagningen. Dottern åt och smaskade glatt. Jag har inga exakta mängder men jag gjorde så här:

Purjolök
    Morot
    Broccoli
    Kikärter
    Kokosmjölk
    Lite lite grön currypasta
    Nudlar

Strimla purjo och riv moroten och färs mjukt i lite olja på väldigt låg värme. Blanda i currypasta, bara lite så det blir lite smak utan att bli starkt. Tillsätt kikärter, broccoli och kokosmjölk och låt allt koka ihop ordentligt. Tillsätt vatten eller mer kokosmjölk om det blir tjockt. Koka nudlarna lite längre än vad som anges på förpackningen så de blir ordentligt mjuka. Mixa allt. Det blev lite grynigt men dottern brydde sig inte alls.

Jag brukar laga en liknande rätt åt oss vuxna så jag tog bara undan lite och bebisanpassade.
    Det låter gott! När jag testade kokosmjölk hade jag i alldeles för mycket, sonen var inte imponerad...

Såg att räkorna vi hade var inlagda i salt så det skippade jag. Istället rörde jag ihop en "kycklinggryta" som slukades:
    kycklingfilé
    morot
    gul paprika
    körsbärstomater
    makaroner

Peppar, italienska örtkryddor
  • Mina småtroll

Idag provade vi 8-månadersburk igen, funkade inte bra...han kväljdes. Tror dock inte det var bitarna, för han glupskade snabbt i sig våra andras makaroner o bröd...hmm. Får börja experimentera lite med mat nu tror jag

Ska prova att mosa mat med gaffel bara, o blanda med grädde o rapsolja. Får bli nån dag när vi ska ha "passande" mat.

Tänk så olika barn kan va med smak o konsistens. Min dotter var inte i närheten av att äta makaroner o bröd när hon var 7,5 månad...Då ville hon mest ha flytande kost, ev. Hipps helt släta barnmat (6-månaders). Hon åt aldrig mixad mat med små bitar i. Hon var nog 1,5 eller nästan 2 innan hon började äta "mat" o då bara korv, köttbullar o mackor. Lillebror är tvärtom  

• MaMaS

Kan man börja med lite mjölk/grädde i maten/gröten när barnet blivit 6 mån? 

Svar på tråden Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!