• Lavish

Min kille 9 mån, har fortfarande svårt för bitar i maten.

Prövade att göra en snabb och enkel puré som var mycket uppskattad.

En ganska stor sötpotatis
    En liten kycklingfilé
    En stor näve frysta ärtor.

Kokade först kycklingen ordentligt, sen i med hackade sötpotatisen, när den var mjuk slängde jag i ärtorna så att de fick koka lite. Sen ner med allt och mixa ordentligt med kokvatten och en rejäl slurk olja.

• Lavish

Och jag använder också gamla barnmatsburkar för maten, eftersom vi mixar med köpt mat är det enkelt för att man vet hur stora portioner han ska ha. Sen blir det ju en hiskelig massa brukar så det känns bra att återanvända så mycket som möjligt.

Brukar också använda burkarna till att ta med välling/gröt/ersättningspulver om vi ska bort.

• Valkyria75
    Mariella81 skrev 2012-01-21 12:10:49 följande:
    Det där lät ju riktigt gott! Ska testas snarast!

Har en fundering! När ni lagar större mängder mat, vad använder ni för att förvara maten? Istärningslåda funkade bra när det var lite mindre mängd men jag skulle vilja göra lite mer barnmat på helgen för att täcka veckans behov och då får jag liksom problem med förvaringen av maten.   
    Tror jag skrivit detta tidigare i tråden så förlåt för upprepningen...
    Men Avent har jättebra plastburkar med lock. Finns 2 olika storlekar och de tål frysning, micro och diskmaskin. Jag tycker iaf att det har varit värt pengarna!
  • L86

Tack för tipset att mixa broccoli, banan och avokado! Min kräsna kille som nästan bara vill äta frukt älskade det!

• Maruid

Tips för att frysa mat; muffinsformar i silikon!
    Jag fryser in mat och frukt i formarna och drar sedan lätt loss formarna och förvarar maten i en plastburk i frysen.
    En muffinsform blir ungefär 80 gram beroende lite på vad för mat det är.

• Mariella81

Tack för era infrysningstips! Testade muffinsformar och det funkade ju utmärkt. Precis lagom till en portion! Tyvärr var innehållet i formarna inte riktigt i lillkillens smak. Hade också funderingar på att använda gamla barnmatsburkar men jag har inte vågat frysa dem av rädsla att glaset ska spricka, men det funkar alltså?!

Svar på tråden Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!