• Mina småtroll

Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!

MaMaS skrev 2011-12-09 11:05:00 följande:
    Kan man börja med lite mjölk/grädde i maten/gröten när barnet blivit 6 mån? 
    att ha i maten är lugnt! däremot ska barnen inte dricka mjölk eller äta yoghurt när de är så små.

jag blandar alltid pureérna med 40% vispgrädde 
  • MaMaS
    Mina småtroll skrev 2011-12-09 16:49:37 följande:
    att ha i maten är lugnt! däremot ska barnen inte dricka mjölk eller äta yoghurt när de är så små.

jag blandar alltid pureérna med 40% vispgrädde 
    Ok, tack vad bra då vet jag :)
  • Cloudberry

För er som börjat med plockmat har jag ett tips:

Koka ett paket nudlar Finstrimla röd paprika, purjo och lite rödlök och lite morot(jag hyvlade först och strimlade sen det hyvlade) Fräs allt mjukt i en wokpanna med lite olja. Pressa i lite vitlök. Häll i lite majs. Häll i nudlarna pressa ev i lite apelsin Rör om så att allt tar smak och blanda sedan i 50-100 gram finstrimlad rökt lax.(djupfrys den gärna i några dygn innan) alt hetta upp den ordentligt.

Jag lägger bara upp en hög på bordet framför honom så att han får äta som han vill med händerna.

• Cloudberry

Hade förresten i gurka och sparris också.
  • Cloudberry

Och lite, lite strimlad tomat. Sådär, nu har jag fått med allt.

• Cloudberry

Mja, jag kan ju inte påstå att han fick i sig mycket av högen jag lade upp. Tur att han ska fylla på med lite ersättning innan han snart ska sova.

• Mornie Alantie

Jag har en fråga till er som har lite mer erfarenhet. Jag gjorde en gryta till min dotter idag som hon åt med ganska god aptit. Efter hon ätit ett tag fick hon en kväljning och kräktes. Hon var totalt oberörd efter och är pigg och glad, och har ammats utan att kräkas efter det. Vad tror ni, var det kanske en klump jag missat med mixern som gjorde det eller kan det vara något hon inte tål? Jag mixade resten av grytan lite till och passerade den också för att få den riktigt slät. Ska jag prova en gång till innan jag ger upp med den maten?

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Cloudberry
    Mornie Alantie skrev 2011-12-11 13:57:01 följande:
    Jag har en fråga till er som har lite mer erfarenhet. Jag gjorde en gryta till min dotter idag som hon åt med ganska god aptit. Efter hon ätit ett tag fick hon en kväljning och kräktes. Hon var totalt oberörd efter och är pigg och glad, och har ammats utan att kräkas efter det. Vad tror ni, var det kanske en klump jag missat med mixern som gjorde det eller kan det vara något hon inte tål? Jag mixade resten av grytan lite till och passerade den också för att få den riktigt slät. Ska jag prova en gång till innan jag ger upp med den maten?
    Vad hade du i för ingredienser?
  • Mornie Alantie
    Cloudberry skrev 2011-12-11 15:04:26 följande:
    Vad hade du i för ingredienser?
    Purjo, röda linser, tomat och grädde och så lite pasta i det.
    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
Svar på tråden Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!