• Lavish

Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!

Jag gjorde egen spaghetti och köttfärsås, lite köttfärs, en halv burk krossade tomater, en färsk tomat och lite tomatpure, kokade de första två och mixade allt detta.

Sen mixade jag ner överkokt spaghetti tills den blev ganska fin men inte helt puréad. Gick hem idag iaf. Hade antaglige funkat att ha lök och morot i också men det blev det inte denna gång.

• Mornie Alantie
    pelagia skrev 2012-01-18 15:16:16 följande:
    Hur gammal är hon och hur länge har ni hållit på med mat? Det låter lite grann som min dotter som är 7,5 månad. Det har börjat släppa lite nu men vi får fortfarande köra med rätt enkla grejer som grönsaker blandat med lite frukt. Favoritpureer är:

Broccoli, banan och avokado.
    Äpple, vita bönor och kanel.
    Sötpotatis, morot och blåbär.
    Butternut pumpa med kokosmjölk.

Har du testat om hon gillar att äta själv föressten? Min tjej gillar att plocka med maten så hon får mjuka grejer att äta själv. Bra fingermat är banan, mjukkokade ärtor, mjuka päron, blodpuddingkuber kokta i mjölk etc.
    Hon är också 7.5 månader. Vi började med såna där yttepytte smakupplevelser (bara en sked doppad i mat max) från 4.5 månader ungefär och så började vi öka på lite kring 6 månader.  Nu har det börjat lossna lite senaste veckan så nu äter hon nog hela tre-fyra matskedar. Jag testade lite riven parmesan i maten, hade gjort pasta med lite olika grönsaker. Det gick hem. Hon gillar uppenbarligen lite mer smak.

Hon tycker om att plocka med mat så det brukar hon få göra. Det hamnar dock inte så mycket mat i magen då Hon får hålla en sked och kladda så mycket hon vill när vi matar henne också, det är roligt tycker hon.
    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • IceCloud

Man kan även koka mannagryn o använda istället för pasta.

☆ Vincent ☆ 110817
  • Lieee

Alla era tips är som min personliga kokbok, jätte bra tråd.

Kan tipsa om ett mellanmål som min lille älskar

2 äpplen
    ½ annanas
    2-3 morötter

Mixa ihop allt,
    hihi jag tyckte det var jätte äckligt men Leon älskar det, lite nyttigt tyckte jag med en grönsak i också
    tycker det blir så mkt frukt under en dag.

carpe diem
  • sofie88

Kyckling och Couscous- klar favorit!

En del kyckling
    Couscous
     Grädde
    Krossade tomater
    Rivet äpple- var generös med detta! :)
    Riven morot
    Krydda efter smak

Hacka kyckling, riv eller hacka morot & äpple, Koka upp couscousen, häll i kyckling, äpple & morot när ca 8 min är kvar av koktiden. Häll av en del av kokvattnet så bara lite är var. Häll i rikligt med krossade tomater och grädde, krydda och låt koka några minuter till. 

MuMs!  Lillkillen riktigt morrade när han åt:)

• pelagia

Fisk är ofta svårt här, men det här receptet blev mumma:

(2 portioner)
    ca 100 g vit fisk (hoki el. torsk), kokas med en hel vitlöksklyfta
    En kvarts blomkål kokas mjuk

Mixa blomkål och fisk med en skvätt grädde el mjölk, 1/4 av vitlöksklyftan, en klick smör, en skvätt citronjuice, ett knippe dill och en näve tinade gröna ärtor.

• Mariella81
    sofie88 skrev 2012-01-21 00:52:22 följande:
    Kyckling och Couscous- klar favorit!

En del kyckling
    Couscous
     Grädde
    Krossade tomater
    Rivet äpple- var generös med detta! :)
    Riven morot
    Krydda efter smak

Hacka kyckling, riv eller hacka morot & äpple, Koka upp couscousen, häll i kyckling, äpple & morot när ca 8 min är kvar av koktiden. Häll av en del av kokvattnet så bara lite är var. Häll i rikligt med krossade tomater och grädde, krydda och låt koka några minuter till. 

MuMs!  Lillkillen riktigt morrade när han åt:)

Det där lät ju riktigt gott! Ska testas snarast!

Har en fundering! När ni lagar större mängder mat, vad använder ni för att förvara maten? Istärningslåda funkade bra när det var lite mindre mängd men jag skulle vilja göra lite mer barnmat på helgen för att täcka veckans behov och då får jag liksom problem med förvaringen av maten.   
  • HappyMummy

Fryser in portioner i gamla diskade barnmatsburkar. Har man inte det går det utmärkt i muffinsformar.

Nytt recept idag som blev alldeles smaskens!

1 ½ msk vetemjöl vispas ut med 1 dl vtn och 1dl mjölk. I med ca 1 msk flytande margarin, Koka upp och kåt koka några minuter under omrörning. I med 250 gram vit fisk (använde Alaska Pollock) skuren i mindre bitar. Låt sjuda 5 minuter, sedan i med ett hårdkokt ägg skuret i mindre bitar och       persilja efter smak och tycke. Mixa till valfri konsistens.

Jag blandade ihop detta med ett mos som jag kokte i en kastrull bredvid bestående utav 4 mindre potatisar, en morot och 2 palsternackor. Man behöver ju inte blanda ihop dessa utan kan även frysa dessa separat för att kunna variera olika rätter.  

Stolt mamma till finaste Ellie -11
  • Caroline76

Jag gör mos av följande:
    Blomkål
    Broccoli
    Potatis
    Morötter
    Palsternacka

Jag tar till rejält och kokar allt ihop med basilika, hela rosépepparkorn (så att man kan ta bort dem innan mixning) och lagerblad. Häll av vattnet och mixa ihop m kryddor och kallpressad rapsolja.
    Jag kryddar på friskt med mycket örter och svart och vitpeppar.

Svar på tråden Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!