pelagia skrev 2012-01-18 15:16:16 följande:
Hur gammal är hon och hur länge har ni hållit på med mat? Det låter lite grann som min dotter som är 7,5 månad. Det har börjat släppa lite nu men vi får fortfarande köra med rätt enkla grejer som grönsaker blandat med lite frukt. Favoritpureer är:
Broccoli, banan och avokado.
Äpple, vita bönor och kanel.
Sötpotatis, morot och blåbär.
Butternut pumpa med kokosmjölk.
Har du testat om hon gillar att äta själv föressten? Min tjej gillar att plocka med maten så hon får mjuka grejer att äta själv. Bra fingermat är banan, mjukkokade ärtor, mjuka päron, blodpuddingkuber kokta i mjölk etc.
Hon är också 7.5 månader. Vi började med såna där yttepytte smakupplevelser (bara en sked doppad i mat max) från 4.5 månader ungefär och så började vi öka på lite kring 6 månader. Nu har det börjat lossna lite senaste veckan så nu äter hon nog hela tre-fyra matskedar. Jag testade lite riven parmesan i maten, hade gjort pasta med lite olika grönsaker. Det gick hem. Hon gillar uppenbarligen lite mer smak.
Hon tycker om att plocka med mat så det brukar hon få göra. Det hamnar dock inte så mycket mat i magen då

Hon får hålla en sked och kladda så mycket hon vill när vi matar henne också, det är roligt tycker hon.