• Veritaslux

Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!

Jag har precis börjat med "riktig" mat till dottern, 6,5 månad. Köpte lasagne på burk som ratades direkt, men däremot mammas hemmagjorda kycklinggryta var mums.

Kycklinggryta
    Innehåll (blev fyra miniportioner à en knapp deciliter, ville inte göra så mkt första gången utan testa):
    1 potatis
    1 gul morot (går säkert bra med vanlig också)
    1 liten bit kycklingfilé (en bit stor som en normalstor potatis)
    3 broccolibuketter
    Lite basilika och timjan
    Rapsolja

Jag kokade potatisen, moroten och kycklingfilén tillsammans tills allt var kokt. (Jag delade potatisen på fyra och skivade moroten, kycklingfilén i två delar ungefär). Sparade lite av spadet. Broccolin kokade jag för sig (går säkert att slänga i på slutet  men jag gjorde ändå separat till vanliga maten). Mixade sedan med stav tillsammans med lite extra spad och olja till lagom konsistens.

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • Veritaslux
    Veritaslux skrev 2012-01-06 19:18:04 följande:
    Jag har precis börjat med "riktig" mat till dottern, 6,5 månad. Köpte lasagne på burk som ratades direkt, men däremot mammas hemmagjorda kycklinggryta var mums.

Kycklinggryta
    Innehåll (blev fyra miniportioner à en knapp deciliter, ville inte göra så mkt första gången utan testa):
    1 potatis
    1 gul morot (går säkert bra med vanlig också)
    1 liten bit kycklingfilé (en bit stor som en normalstor potatis)
    3 broccolibuketter
    Lite basilika och timjan
    Rapsolja

Jag kokade potatisen, moroten och kycklingfilén tillsammans tills allt var kokt. (Jag delade potatisen på fyra och skivade moroten, kycklingfilén i två delar ungefär). Sparade lite av spadet. Broccolin kokade jag för sig (går säkert att slänga i på slutet  men jag gjorde ändå separat till vanliga maten). Mixade sedan med stav tillsammans med lite extra spad och olja till lagom konsistens.
    Med riktig mat menade jag mer en måltid än bara en grönsakspuré eller gröt.
  • Veritaslux

Mellanmålstips:

Har också kommit på att dotter gillar samma mellanmål som mamma. Det innehåller keso som tyvärr är salt men hon har ändå fått lite grand.

Koka äppleklyftor med lite vatten och kanel. Hur länge de ska koka beror lite på sort och hur man vill ha dem. 15 minuter brukar vara lagom för mjuka bitar som mosas sönder med en gaffel bara. Spara/frys som de är, mixa till mos om bebis ska äta, ät till gröt, yogurt eller keso, eller som fruktmellis!

Kokta äpplen blir väldigt söta (särskilt om man använder en söt sort) så man behöver absolut inte något extra socker.

• Mornie Alantie
    Lovelo skrev 2012-01-07 11:39:20 följande:
    Någon som gjort aprikospure?
    Japp. Jag köpte Saltå Kvarns ekologiska torkade aprikoser. Täck med vatten och koka i 10-15 minuter. Häll på mer vatten allt eftersom de suger i sig, minns inte hur mycket jag hade totalt. När aprikoserna är mjuka är det bara att mixa tillsammans med kokvattnet. De suger i sig massor, så var inte rädd om det ser plaskigt ut. Jag har även gjort samma sak med katrinplommon.
    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • IceCloud

Jag har gjort aprikospure på färska aprikoser, men det blev lite surt...jag skalade dom först med potatisskalaren sen delade jag på dem o tog ut kärnorna sen kokade jag med bara lite vatten. Fick mosa ner en jätte mogen banan för att få det lite sötare men blev ändå surt. Har inte testat att ge det till honom än. Tror nog torkade är bättre eftersom de är mognare :)

☆ Vincent ☆ 110817
  • McConnoly

Jag köpte färska aprikoser idag som jag tänkte skala och ångkoka med päron. Kanske krydda med lite kardemumma. Får återkomma med resultatet.

Svar på tråden Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!