• McConnoly

Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!

Sonen fick något nytt idag: fisk med couscous och curry, mums!

1 del couscous
    2 delar fisk (torskfilé)
    2 delar grönsaker (tog broccoli, morötter, lök)

curry, svartpeppar (och rapsolja och vatten så klart).

Fördelen med couscous är att det inte blir helt slätt, alltså bra vid övergången till lite mer bitar.

• EmmaE86

Gjorde ett storkok idag på köttgryta. Det jag hade i var:
    400 g Fransyska
    3 Morötter
    300 g Broccoli
    1 grön Paprika
    Halv burk Majs
    2 Tomater
    Halv Lök, vitlök, timjan och lite vitpeppar, lagerblad och en buljongtärning. Rapsolja.
    Gjorde 4 port. ris och mixade ihop allt med.

Min son gillar mat som smakar mkt så det här gillade han skarpt.

• FamiljenHietala

Kul med recept som man kan tillaga, har haft svårt med fantasin när det gäller middagar
    Har iofs turen och fått ett barn som älskar mat och som hatar puréer sen han var 6 månader så nu äter han det vi andra äter!

• Jonsen78

lägger denne till favissar tråden

• luspudel

Åh jag blir tokig! Hon vill inte äta nåt alls Hon åt riktigt bra när hon var ca ett halvår, men så blev hon dundersjuk och ja... Vi är tillbaka på ruta ett. Jag känner mig rätt luttrad och är inte alls oroad egentligen, men andra runt omkring blir ju rent förfärade när hon inte typ äter en hel burk till både lunch och middag. Nu verkar dessutom ett till tandskrälle vara på väg upp så nu är det etter värre... Suuuuck!

• SjälvaJag

Tar jättegärna emot tips på mat till 5 månaders

• McConnoly
    luspudel skrev 2011-12-19 07:22:59 följande:
    Åh jag blir tokig! Hon vill inte äta nåt alls Hon åt riktigt bra när hon var ca ett halvår, men så blev hon dundersjuk och ja... Vi är tillbaka på ruta ett. Jag känner mig rätt luttrad och är inte alls oroad egentligen, men andra runt omkring blir ju rent förfärade när hon inte typ äter en hel burk till både lunch och middag. Nu verkar dessutom ett till tandskrälle vara på väg upp så nu är det etter värre... Suuuuck!
    Dottern åt, och äter än idag, hellre ofta än mycket. De få gångerna hon åt en hel burk kan jag räkna på mina fem fingrar. Så länge de följer sina kurvor är det ingen fara. Och matlusten går ju, som allt annat i faser. Om en tnad är på väg kanske hon föredrar kall/max. ljummen mat? Här blev det mycket yoghurt, frukt och smörgåsar då och det kan de leva på ett tag utan att ta skada.
  • luspudel

Ja... Jag vet inte, tycker jag provat allt men på det stora hela verkar problemet ligga i att hon vill äta själv Så just nu blir det mycket leverpastejsmörgåsar... Det är det som accepteras. Och ersättning innehåller ju allt så det går ju ingen nöd på henne direkt... Idag ska vi andra äta stekt lax med lite pasta och sås, det ska hon också få pilla i sig lite utav om det passar fröken.

• Valkyria75
    luspudel skrev 2011-12-19 09:51:46 följande:
    Ja... Jag vet inte, tycker jag provat allt men på det stora hela verkar problemet ligga i att hon vill äta själv Så just nu blir det mycket leverpastejsmörgåsar... Det är det som accepteras. Och ersättning innehåller ju allt så det går ju ingen nöd på henne direkt... Idag ska vi andra äta stekt lax med lite pasta och sås, det ska hon också få pilla i sig lite utav om det passar fröken.

Kolla in BLW-trådarna, där kan du kanske få lite tips som passar ditt barn!

Svar på tråden Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!