• Husali

Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!

Otroligt poppis här hemma här skinksås med broccoli. Gör en vanlig ostsås, kokar broccolin däri, i med skinka, och sen mixa tillsammans med lite pasta. Alla tre mina barn har älskat det!

Samma sak med en superenkel laxrätt. Potatis, morot, dill och lite citronsaft kokas. När det är färdigt så lägger man i tärnad lax. Det blir ju färdig på ett par minuter. Häll av lite vatten, i med en klick smör och mixa! Succé!

* Saga 05.06.04 * * Linus 07.02.27 * * Hugo 11.07.14 * *
  • SjälvaJag
    Husali skrev 2012-01-07 18:18:32 följande:
    Otroligt poppis här hemma här skinksås med broccoli. Gör en vanlig ostsås, kokar broccolin däri, i med skinka, och sen mixa tillsammans med lite pasta. Alla tre mina barn har älskat det!

Samma sak med en superenkel laxrätt. Potatis, morot, dill och lite citronsaft kokas. När det är färdigt så lägger man i tärnad lax. Det blir ju färdig på ett par minuter. Häll av lite vatten, i med en klick smör och mixa! Succé!
    det där måste jag prova !! Lät smaskigt, även till mig.
  • halloooo

Igår åt liten kokt lax o potatis med blomkål, morötter, ärtor. I med grädde å smör. Klassiskt å mums.

• McConnoly

Här blev det nyss
    1 del kycklingfilé
    1 del potatis
    1 del morötter/röd lök/kantareller

med grädde och örtkryddor. Fick helt klart godkänt (även av katten som kom över den tomma tallriken och slickade ren den).

Ni som gör ostsås, vilken ost använder ni?

• Mica82

Hej hej! Tack för alla som delar med sig av sina recept.

Ett tips fr mig är att använda risoni i maten Speciellt bra för de lite mindre efter som att Risoni är väldigt lätt

• Mica82

Skrev ju aldrig klart...
    Alltså. Risoni istället för pasta. Eftersom att det är lätt att tugga. :)

• Mornie Alantie

Min dotter är inte så värst pigg på någon mat verkar det som. Hon äter och gapar efter mer men efter ett par matskedar tar det stopp. Det spelar ingen roll vad jag ger henne, det är samma sak oavsett. Idag testade jag för första gången en burk köpt mat. Ingen höjdare det heller och jag förstår henne, både konsistens och smak var riktigt läskigt tyckte jag.

Hur mycket efterrätt ger ni i förhållande till mat? Min dotter äter som sagt inte mer än max tre matskedar mat men fruktpuré till efterrätt går ner. Jag brukar inte ge mer än en eller två matskedar men då är det jag som avbryter, inte hon. Efter det vill hon ha bröstmjölk också så mätt är hon inte.

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • pelagia
    Mornie Alantie skrev 2012-01-10 12:13:42 följande:
    Min dotter är inte så värst pigg på någon mat verkar det som. Hon äter och gapar efter mer men efter ett par matskedar tar det stopp. Det spelar ingen roll vad jag ger henne, det är samma sak oavsett. Idag testade jag för första gången en burk köpt mat. Ingen höjdare det heller och jag förstår henne, både konsistens och smak var riktigt läskigt tyckte jag.

Hur mycket efterrätt ger ni i förhållande till mat? Min dotter äter som sagt inte mer än max tre matskedar mat men fruktpuré till efterrätt går ner. Jag brukar inte ge mer än en eller två matskedar men då är det jag som avbryter, inte hon. Efter det vill hon ha bröstmjölk också så mätt är hon inte.
    Hur gammal är hon och hur länge har ni hållit på med mat? Det låter lite grann som min dotter som är 7,5 månad. Det har börjat släppa lite nu men vi får fortfarande köra med rätt enkla grejer som grönsaker blandat med lite frukt. Favoritpureer är:

Broccoli, banan och avokado.
    Äpple, vita bönor och kanel.
    Sötpotatis, morot och blåbär.
    Butternut pumpa med kokosmjölk.

Har du testat om hon gillar att äta själv föressten? Min tjej gillar att plocka med maten så hon får mjuka grejer att äta själv. Bra fingermat är banan, mjukkokade ärtor, mjuka päron, blodpuddingkuber kokta i mjölk etc.
Svar på tråden Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!