Mornie Alantie skrev 2012-01-10 12:13:42 följande:
Min dotter är inte så värst pigg på någon mat verkar det som. Hon äter och gapar efter mer men efter ett par matskedar tar det stopp. Det spelar ingen roll vad jag ger henne, det är samma sak oavsett. Idag testade jag för första gången en burk köpt mat. Ingen höjdare det heller och jag förstår henne, både konsistens och smak var riktigt läskigt tyckte jag.
Hur mycket efterrätt ger ni i förhållande till mat? Min dotter äter som sagt inte mer än max tre matskedar mat men fruktpuré till efterrätt går ner. Jag brukar inte ge mer än en eller två matskedar men då är det jag som avbryter, inte hon. Efter det vill hon ha bröstmjölk också så mätt är hon inte.
Hur gammal är hon och hur länge har ni hållit på med mat? Det låter lite grann som min dotter som är 7,5 månad. Det har börjat släppa lite nu men vi får fortfarande köra med rätt enkla grejer som grönsaker blandat med lite frukt. Favoritpureer är:
Broccoli, banan och avokado.
Äpple, vita bönor och kanel.
Sötpotatis, morot och blåbär.
Butternut pumpa med kokosmjölk.
Har du testat om hon gillar att äta själv föressten? Min tjej gillar att plocka med maten så hon får mjuka grejer att äta själv. Bra fingermat är banan, mjukkokade ärtor, mjuka päron, blodpuddingkuber kokta i mjölk etc.