• MamaPapa

Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!

Gjorde kycklingcurrygryta med ris idag o han satt o gapa efter mer så den vart populär. Gjorde inte efter recept men ungefär så här:
    1 litet kycklingbröst
    1/2 selleristjälk finhackad
    1 liten morot tunnt skivad
    1/8 dels äpple finhackat (skalat)
    1 vitlöksklyfta finhackad
    Lite gul lök
    Cocosmjölk (kanske 1-1.5 dl)
    Grädde ca 0.5 dl
    Kryddor: kanel, malen kardemumma, paprika, oregano, spiskummin, gurkmeja
    1 krm tomatpure
    Lite olja

Fräste grönsakshack och kycklingbitar först i oljan. Tillsatte kryddorna, sedan cocosmjölk o grädde. Vet inte mängden kryddor men smaka dig fram. Lät småputtra kanske 15 min tills moroten var mjuk.

Kokade sedan runda riskorn (såna man har till risgrynsgröt) i lite vatten. När det var färdigkokt lade jag i en klick osaltat smör.

Tog sedan kanske 3-4 msk av det kokta riset o blanda med grytan. Mixa. Spädde lite med risspadet och hade i nån tsk olja. Sedan när jag skulle servera tyckte jag det kanske var lite för lite grönsaker så jag lade till en iskub kokt butternut pumpa som jag hade i frysen.

• luspudel
    knisse skrev 2011-10-15 22:56:15 följande:
    en favorit hos oss är manna med kötfärs
    en tredjedel manna
    en tredje del nötfärs (om man har afär med chark be dom mala en bit fint köt)
    en tredjedel morot suchini och tomat

koka mannan i vatten och häll av i en sil
    koka nötfärsen och grönsakerna (jag river dom pa rivjärn för att fa sa kort koktid som möjligt) i lite vatten

blanda i lite olivolja och en skvätt rapsolja eller druvkärnolja och en skvätt tomatjos (kan man skippa om man har nog med vätska och färska tomater)
    mixa slätt med örter och kryddor

Hur kommer det sig att du kokar mannan i vatten? Hur blir den då?
  • knisse
    luspudel skrev 2011-10-18 20:53:58 följande:
    Hur kommer det sig att du kokar mannan i vatten? Hur blir den då?
    jag använder det i stället för pasta. (det är i stort sätt samma sak) det behöver inte pyreras och blir inte lika kletigt
    Ibland snavar människorna över en sanning, men de flesta reser sig och skyndar vidare som om ingenting hade hänt.
  • luspudel

Idag gjorde jag:

Kokade en kycklingfilé tillsammans med lök och svart- och kryddpepparkorn. Sedan kokade jag palsternacka, morötter, kålrot och lite potatis, och sedan gjorde jag en sås på krossade tomater, grädde och smör. Lite oregano, dragon och svartpeppar på detoch mixa!

• MamaPapa

Jag kokade igår ris (använder grötris då jag tycker det är lättare att mixa sen). Sedan gjorde jag en sås på smör och mjöl redning, mjölk, ost (ca 25g), 3 tomater och en näve spenat. Det tyckte lillen var mumma.

• llotta

Men spenat ska de väl ändå inte ha innan de är året p.g.a. nitrit?

Svar på tråden Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!