• OnlyZ

Noll tolerans!

Jag läser en massa trådar där folk frågar "hur får du ditt barn att äta bla bla och hur får du ditt barn att bla bla" 

Och det handlar om helt vardagliga saker som bara ska göras! Jag har aldrig haft några problem med detta, och jag förstår inte hur folk kan låta det ens hända? Saker som att borsta tänderna, plocka undan vissa saker efter sig osv.. Det ska ju bara göras? Inget tjafs om saken? Eller?? Är det bara jag som tycker så här.. Är jag för hård? Vad säger ni andra?

• Svar på tråden Noll tolerans!
  • OnlyZ
    RedTopaz skrev 2011-10-24 20:43:21 följande:
    Nej, man tjatar och förklarar för barnet att smaka måste man göra, på allt, alltid. Vill man sedan inte äta mer behöver man inte men man får heller inget annat. Till slut öppnar barnet munnen självmant för de tycker också att det är sjukt jobbigt att lyssna på tjat! Det kan ta 2 timmar första gången men är man bara konsekvent så tar det två dagar och sedan smakar barnet på allt, alltid.
    Exakt! Man får inte ge sig, någonsin. Om jag inte känner att jag orkar stå för det jag ska säga, då säger jag ingenting. För man måste verkligen fullfölja! 
  • Queenie70
    Nej, man tjatar och förklarar för barnet att smaka måste man göra, på allt, alltid. Vill man sedan inte äta mer behöver man inte men man får heller inget annat. Till slut öppnar barnet munnen självmant för de tycker också att det är sjukt jobbigt att lyssna på tjat! Det kan ta 2 timmar första gången men är man bara konsekvent så tar det två dagar och sedan smakar barnet på allt, alltid.
    Ibland behöver man faktiskt inte smaka för att veta att man inte gillar det. Att låta ett barn sitta å stirra på nåt det verkligen inte vill stoppa i munnen för att sedan två timmar senare ge upp när vijan brutits ned låter som ett jävligt effektivt sätt att knäcka sin unge på. Så behandlar man helt enkelt inte sina medmänniskor. Varken stora medmänniskor eller små medmänniskor.
  • Queenie70

Vissa av er har en syn på barn som ger mig ont i magen....*tvi*

• Lingonflickan
    Ja du, det funkar inte på alla barn. Om du sett ditt barn vägra äta i ett halvår och kämpat med detta och med vården då det "inte finns några barn i Sverige som svälter" och " de äter när de blir hungriga" för att till sist få hjälp efter att ha tjatat i varenda vårdinstans, då skulle du oxå ha en annan syn på saken.
    Född Kvinna och skitstolt över det!
  • Lingonflickan
    Queenie70 skrev 2011-10-24 20:48:04 följande:
    Vissa av er har en syn på barn som ger mig ont i magen....*tvi*
    Född Kvinna och skitstolt över det!
  • Rockan
    Eh nej. Det där funkar inte alltid på alla barn för att få dem att smaka, det kan jag garantera.

Och varför man ens vill göra något så känsligt som mat och ätande till en maktkamp övergår mitt förstånd.
  • Queenie70

Jag har aldrig nånsin smakat på njurpaj. Och om nån jävel skulle försöka tvinga mig eller tvinga mig att sitta å glo på njurpajen i två timmar tills jag fick ont i rumpan av att inte få lämna stolen så skulle jag polisanmäla den människan, alternativt nita fanskapet....Men jag är ju vuxen...barn kan man liksom behandla lite som man tycker...

• Rockan
    OnlyZ skrev 2011-10-24 20:46:23 följande:
    Exakt! Man får inte ge sig, någonsin. Om jag inte känner att jag orkar stå för det jag ska säga, då säger jag ingenting. För man måste verkligen fullfölja! 
    Det här håller jag faktiskt med om. Det är bra att vara konsekvent (vilket inte är samma sak som att "ge konsekvenser"/straff) och hålla det man säger eftersom det skapar trygghet.

Jag håller bara inte med om vilka situationer man bör använda sig av det och jag håller definitivt inte med om att det är en bra metod att genomgående hota sina barn till lydnad.
  • Coriander
    Kalinka skrev 2011-10-24 20:11:09 följande:
    Precis. Sen är det en hel del som inte kan skilja på konsekvens och straff.
Svar på tråden Noll tolerans!