• OnlyZ

Noll tolerans!

Jag läser en massa trådar där folk frågar "hur får du ditt barn att äta bla bla och hur får du ditt barn att bla bla" 

Och det handlar om helt vardagliga saker som bara ska göras! Jag har aldrig haft några problem med detta, och jag förstår inte hur folk kan låta det ens hända? Saker som att borsta tänderna, plocka undan vissa saker efter sig osv.. Det ska ju bara göras? Inget tjafs om saken? Eller?? Är det bara jag som tycker så här.. Är jag för hård? Vad säger ni andra?

• Svar på tråden Noll tolerans!
  • RedTopaz
    Kalinka skrev 2011-10-24 20:57:51 följande:
    Fast jag vill att mina barn ska ha ett lustfyllt förhållande till mat. Jag vill inte att det ska vara en maktkamp.
    Det är absolut inte någon maktkamp! Mina barn älskar mat och är öppna för att prova nytt.

Jag däremot har ett jobbigt förhållande till mat och det beror på att min mamma inte såg till att jag smakade på allt utan gjorde annan mat till mig som var ett enormt kräset barn. Det resulterade i att jag kände obehag för att gå bort på middag för jag visste inte vad de skulle bjuda på, om jag skulle bli tvingad att för artighets skull äta nå¨got som var främmande för mig.
    Mamma till Leo 051004, Noa 090218 och Sam 110830
  • RedTopaz
    och skrev 2011-10-24 21:00:17 följande:
    Det här är nog det klokaste inlägget i hela trådet.

Följ reglerna eller så blir du utslängd. När treåringen kommer tassande i natt ska jag helt enkelt slänga ut honom, då lär han bli motiverad att sova i egen säng framöver. Skål 
    Vem sa att jag hade en regel om att man inte får komma till mamma och pappa på natten!?? Detta gäller hos oss bara basic- regler som tex att sköta sig vid matbordet.
  • Tygtiiger
    Lingonflickan skrev 2011-10-24 21:02:03 följande:
    Vissa är skrämmande hjärtlösa och kallsinniga. Att tvinga ett barn att öppna munnen med våld är dessutom misshandel,

Där har jag ett undantag: medicin. Den ska i, det är helt och hållet mitt beslut som vuxen, det kan inte ett barn ta. Antingen är medicinen nödvändig och då ska den i om det så sker med våld, eller så är den inte nödvändig och då är det bättre att avstå. Hostmedicin kan han få bestämma om själv ifall han vill prova eller inte.

Nu går det att övertyga om nästan allt, men när han var liten - ett-två år, då var det fysiskt våld som gällde.   
    Krupke, we've got problems of our own!
  • rhapsody
    Queenie70 skrev 2011-10-24 21:01:34 följande:
    Uhu....?? Följer man inte reglerna så blir man övergiven av familjen??? Shit, hör du inte själv vad det är du lär ditt barn??? Med den lärdomen så önskar jag dig att du frågar dig följande: .Skulle det vara ditt barn som sa ifrån om "alla andra" mobbade nån stackare? Skulle det vara ditt barn som började gömma judar/muslimer/enbenta i källaren om vi fick nån diktator av hitlertyp i sverige när våra barn är vuxna?  Troligtvis inte, för ditt barn har fått lära sig att räta in sig i ledet, för om man inte rätar in sig i ledet så är man inte önskvärd....

Precis, huvudet på spiken! Livsfarligt att bryta ner barnens egen vilja, då blir de mycket lättmanipulerade och auktoritetsstyrda i livet.
  • RedTopaz
    Queenie70 skrev 2011-10-24 21:01:34 följande:
    Uhu....?? Följer man inte reglerna så blir man övergiven av familjen??? Shit, hör du inte själv vad det är du lär ditt barn??? Med den lärdomen så önskar jag dig att du frågar dig följande: .Skulle det vara ditt barn som sa ifrån om "alla andra" mobbade nån stackare? Skulle det vara ditt barn som började gömma judar/muslimer/enbenta i källaren om vi fick nån diktator av hitlertyp i sverige när våra barn är vuxna?  Troligtvis inte, för ditt barn har fått lära sig att räta in sig i ledet, för om man inte rätar in sig i ledet så är man inte önskvärd....
    Haha, min son är den som säger till andra barn i klassen när de säger till någon att "du får inte vara med". Han är enormt empatisk människa som har full koll på rätt och fel fastän han bara är 6 år fyllda. Här hemma pratar och diskuterar vi dagligen om vad som hänt under dagen och hur man kan hantera problem och konflikter. Här finns inga regler som inte har en utförlig förklaring till varför.
  • Lingonflickan
    Tygtiiger skrev 2011-10-24 21:07:41 följande:

Där har jag ett undantag: medicin. Den ska i, det är helt och hållet mitt beslut som vuxen, det kan inte ett barn ta. Antingen är medicinen nödvändig och då ska den i om det så sker med våld, eller så är den inte nödvändig och då är det bättre att avstå. Hostmedicin kan han få bestämma om själv ifall han vill prova eller inte.

Nu går det att övertyga om nästan allt, men när han var liten - ett-två år, då var det fysiskt våld som gällde.   

Ligger nåt i det. Vi körde medicinspruta om så behövdes.
    Född Kvinna och skitstolt över det!
  • RedTopaz
    My Girls skrev 2011-10-24 21:03:47 följande:
    att livet är fullt av tvång och måsten och man ska lyda utan att ifrågasätta bara för att någon annan säger att så här är det... vilket underbart liv.
    De ska ifrågasätta och gör det också dagligen men som sagt våra regler finns det alltid en utförlig förklaring till.
  • Kalinka
    RedTopaz skrev 2011-10-24 21:05:10 följande:
    Det är absolut inte någon maktkamp! Mina barn älskar mat och är öppna för att prova nytt.

Jag däremot har ett jobbigt förhållande till mat och det beror på att min mamma inte såg till att jag smakade på allt utan gjorde annan mat till mig som var ett enormt kräset barn. Det resulterade i att jag kände obehag för att gå bort på middag för jag visste inte vad de skulle bjuda på, om jag skulle bli tvingad att för artighets skull äta nå¨got som var främmande för mig.
    Fast om man verkligen tvingar sina barn att smaka, så blir det ju en maktkamp. Ser du inte att det finns mellanting mellan det och att som din mamma, göra specialmat till barn?

Jag är uppfostrad med att vi INTE var tvungna att smaka, men det var ingen som gjorde någon specialmat annat än till spädbarnen. Jag avskyr gratinerad falukorv. När det serverades hemma fick jag helt enkelt äta potatis, grönsaker och smörgås.

Jag gör likadant med min dotter. Jag uppmanar henne att smaka på saker, men jag tjatar inte eller tvingar, och hon får äta de andra sakerna som finns.
    Det är inte alltid lätt att vara förälder, men det är alltid underbart!
  • Queenie70
    RedTopaz skrev 2011-10-24 21:09:40 följande:
    Haha, min son är den som säger till andra barn i klassen när de säger till någon att "du får inte vara med". Han är enormt empatisk människa som har full koll på rätt och fel fastän han bara är 6 år fyllda. Här hemma pratar och diskuterar vi dagligen om vad som hänt under dagen och hur man kan hantera problem och konflikter. Här finns inga regler som inte har en utförlig förklaring till varför.
    Då får jag gratulera till att ditt barn verkar vara en mycket stark individ som lyckats stå emot försöken att bryta ned hans egna vilja. Det är långt ifrån alla barn som är så starka.
  • och
    RedTopaz skrev 2011-10-24 21:07:04 följande:
    Vem sa att jag hade en regel om att man inte får komma till mamma och pappa på natten!?? Detta gäller hos oss bara basic- regler som tex att sköta sig vid matbordet.
    Människan är en social varelse, som vill ingå i en gemenskap. Att som straff utesluta någon ur gemenskapen är synnerligen grymt.
Svar på tråden Noll tolerans!