RedTopaz skrev 2011-10-24 21:05:10 följande:
Det är absolut inte någon maktkamp! Mina barn älskar mat och är öppna för att prova nytt.
Jag däremot har ett jobbigt förhållande till mat och det beror på att min mamma inte såg till att jag smakade på allt utan gjorde annan mat till mig som var ett enormt kräset barn. Det resulterade i att jag kände obehag för att gå bort på middag för jag visste inte vad de skulle bjuda på, om jag skulle bli tvingad att för artighets skull äta nå¨got som var främmande för mig.
Fast om man verkligen tvingar sina barn att smaka, så blir det ju en maktkamp. Ser du inte att det finns mellanting mellan det och att som din mamma, göra specialmat till barn?
Jag är uppfostrad med att vi INTE var tvungna att smaka, men det var ingen som gjorde någon specialmat annat än till spädbarnen. Jag avskyr gratinerad falukorv. När det serverades hemma fick jag helt enkelt äta potatis, grönsaker och smörgås.
Jag gör likadant med min dotter. Jag uppmanar henne att smaka på saker, men jag tjatar inte eller tvingar, och hon får äta de andra sakerna som finns.