Linda b1986 skrev 2011-10-24 20:16:36 följande:
Kalibka- vi prövade detta och då tog det flera timmar, flera böcker och offtast gav vi upp och slutade med att hon fick somna med oss ute i soffan. Nu sätter vi på en Pippi film och pussar godnatt och hon gnäller inte en sekund ens. För oss var detta rätt och jAg är super super stolt över henne!
låter lite ohållbart att sätta på en film som trygghet... mest som att ni inte orkar faktiskt.
det tar ju tid med omställning, för en del ganska lång tid.
man kan ju bestämma antalet böcker i förväg och göra klart vad som väntar,
sen släcka lampan och invänta sömnen (en del barn behöver lite sång eller gung men annars).
vi fick hålla på rätt länge för att dottern(3,5år) skulle bli trygg i egen säng men idag vill hon helst ligga där för det är för trångt hos oss

vi läser tills hon säger stopp och då släcker vi lampan och hon somnar. sen brukar hon komma tassandes tidig morgon och sova hos oss sista timmen, vilket jag bara tycker är mysigt.
jag har inte haft så bråttom med egna sovplatser. självklart är det jobbigt ibland men tänker att dom ju är små så kort tid att det faktiskt är mysigt att dom vill liga och gosa hos en ett tag till.
sonen har väldigt svårt att hitta lugnet så honom får man fortfarande gunga ibland (1,5år).
med inställningen att det här får ta den tid det tar brukar det gå ganska bra.