• OnlyZ

Noll tolerans!

Jag läser en massa trådar där folk frågar "hur får du ditt barn att äta bla bla och hur får du ditt barn att bla bla" 

Och det handlar om helt vardagliga saker som bara ska göras! Jag har aldrig haft några problem med detta, och jag förstår inte hur folk kan låta det ens hända? Saker som att borsta tänderna, plocka undan vissa saker efter sig osv.. Det ska ju bara göras? Inget tjafs om saken? Eller?? Är det bara jag som tycker så här.. Är jag för hård? Vad säger ni andra?

• Svar på tråden Noll tolerans!
  • leandra
    OnlyZ skrev 2011-10-24 21:34:17 följande:
    Det är inte lätt att få när man har en unge som gnäller och inte vill äta det elr det, men om man lär barnen att man kan smaka på saker innan man bestämmer sig så får man trevligt runt matbordet.
    Men de smakar av nyfikenhet om man har en avslappnad inställning är min erfarenhet. Och är det något de aldrig vill äta av - vad är problemet? Tjat (i 2 timmar Förvånad ) och gnäll - vare sig det är från förälder eller barn - hör inte hemma vid matbordet.
  • RedTopaz
    Yavannie skrev 2011-10-24 21:39:49 följande:
    Exemplen var allmänna, de syftade inte på dig.

Regler är inte en grund för konsekvenser. Tänk såhär. Konsekvensen av att man skjuter någon är att denne dör (eller blir skadad). Straffet är fängelse. 
    Regeln är att du får inte skjuta någon, konsekvensen av att göra det är att man får fängelse. Enkelt.
    MalinEddie skrev 2011-10-24 21:41:07 följande:
    Visst förespråkar du 5-minutersmetoden också? Jag vill minnas det och det är inte förvånade när man läser dina inlägg.
    Både ja och nej, jag tycker tex att 5 min är för länge. Vi har gjort en egen variant på 5mm som funkat kanonbra på VÅRA barn.
    Mamma till Leo 051004, Noa 090218 och Sam 110830
  • roffe
    leandra skrev 2011-10-24 21:31:58 följande:
    Varför inte skapa en mysig trivsam matstund där alla trivs och äter av lust? Flört
    Ja exakt. Håller med dig.

Jag vet många som i sitt vuxna liv inte kan äta speciellt många rätter, just för att de i princip blev tvingade till att äta dom som barn. Det kan förstöra väldigt mycket.

Och smaka på allt, varför ska man det? Varför ska jag stoppa något i munnen som kan ge mig kväljningar, bara för att någon annan vill att jag ska göra så? Jag kanske tycker rätten luktar illa eller ser äcklig ut, ser ut att ha vidrig konsistens mm. Då är det inget jag vill eller måste smaka på. 

Om man istället säger "i den här patén är det lax, det gröna är persilja" osv kanske jag hellre smakar isåfall :) 
  • Yavannie
    RedTopaz skrev 2011-10-24 21:43:58 följande:
    Regeln är att du får inte skjuta någon, konsekvensen av att göra det är att man får fängelse. Enkelt.
    Men FAIL!

Jag ger upp! Jag sliter mitt hår! Arrrgh!
    cynicalchronicle.blogspot.com - där jag rotar fram och ratar dina inlägg
  • RedTopaz
    leandra skrev 2011-10-24 21:42:58 följande:
    Men de smakar av nyfikenhet om man har en avslappnad inställning är min erfarenhet. Och är det något de aldrig vill äta av - vad är problemet? Tjat (i 2 timmar Förvånad ) och gnäll - vare sig det är från förälder eller barn - hör inte hemma vid matbordet.
    Gärna det!!! Men långt ifrån alla barn är nyfikna på¨mat, jag tex var inte det.
    Tjat i två timmar beövs bara första gången man förklarar regeln.
    Yavannie skrev 2011-10-24 21:41:49 följande:
    Okej. Nu tar jag detta som exempel för att visa på skillnaden med konsekvens och straff.

Konsekvensen av att slänga mat på golvet är att mat hamnar på golvet. En olycklig konsekvens av att slänga mat på golvet kan i förlängningen bli att någon trampar i det.

Att behöva gå från bordet är inte en konsekvens av att slänga mat på golvet, det är ett straff. 
    Vi ser uppenbarligen olika på det.
  • RedTopaz
    Yavannie skrev 2011-10-24 21:45:12 följande:
    Men FAIL!

Jag ger upp! Jag sliter mitt hår! Arrrgh!
    Haha, jag med!! ;)
  • RedTopaz
    roffe skrev 2011-10-24 21:44:00 följande:
    Ja exakt. Håller med dig.

Jag vet många som i sitt vuxna liv inte kan äta speciellt många rätter, just för att de i princip blev tvingade till att äta dom som barn. Det kan förstöra väldigt mycket.

Och smaka på allt, varför ska man det? Varför ska jag stoppa något i munnen som kan ge mig kväljningar, bara för att någon annan vill att jag ska göra så? Jag kanske tycker rätten luktar illa eller ser äcklig ut, ser ut att ha vidrig konsistens mm. Då är det inget jag vill eller måste smaka på. 

Om man istället säger "i den här patén är det lax, det gröna är persilja" osv kanske jag hellre smakar isåfall :) 
    Blodpudding tex ser otrevligt ut och luktar konstigt, men många gillar det ändå för det smakar inte so,m det ser ut och luktar. Man kan omöjligt veta hur det smakar utan att faktiskt smaka på det. Jag gillar inte blodpudding.
  • Linda b1986

Malineddie- hon är inte mörkrädd utan den är tänd när hon leker alltså när hon springer upp och ner ( vilket hon inte gör längre) så mister hon chansen att leka. När hon sover är lampan alltid släkt.

Detta med vett vid matbordet.
    Vi får truga att hon ens ska sitta vid matbordet så skulle nog aldrig säga att hon får gå därifrån för hon inte uppför sig. Vit matbordet är kaos.
    Matkrig och mkt skratt och även hunden hoppar upp på stolen och saga ger sin mT till hunden. Äter extremt lite själv men detta är en situation jag låter henne "vinna". Man får välja strider, sova i egen säng är en.

Till saken hör är att vi har en bebis på 2 månader som stör storasysters nattsömn när sover hos oss, annars hade jag gärna haft kvar saga i vår säng. Ibörjan gick jag och hämtade på natten för jag saknade henne så mkt men har förbud på detta nu trots det är svårt sova utan henne, men saga sover bättre i egen säng.

• roffe
    Visst förespråkar du 5-minutersmetoden också? Jag vill minnas det och det är inte förvånade när man läser dina inlägg.
    Både ja och nej, jag tycker tex att 5 min är för länge. Vi har gjort en egen variant på 5mm som funkat kanonbra på VÅRA barn.
    Konsekvensen är att någon blir skadad.  Att sitta i fängelse är ett straff. Inte en konsekvens. 

Om du går ut i för lite kläder så fryser du. Frossan är konsekvensen. Om du sedan får skäl lav din mamma pga du gick ut i för lite kläder, då har hon straffat dig. Inte påtalat vad konsekvensen är. 
  • MalinEddie
    Vid vilken ålder började ni med det och vad var skillnaden mellan den riktiga 5-minutersmetoden? För ett barn är det inte så stor skillnad på om föräldrarna väntar 3 eller 5 minuter på att gå in när de ändå går ut igen..
Svar på tråden Noll tolerans!