Rockan skrev 2011-10-24 17:32:03 följande:
För att en del barn ifrågasätter och bråkar om allt.
Då gäller det att bestämma sig för vad som verkligen är viktigt att bråka om.
Ja, fy fan, sådana perioder har vi också. I synnerhet de eviga eviga ifrågasättandena, det är iofs bra att ha ett barn som kan tala för sig och som inte automatiskt böjer sig för auktoriteter, men ibland kan han väl bara acceptera faktum? Puh.
Vi bryter ihop och skriker här hemma ibland, vi tjafsar och grälar och det händer att jag drar maktkortet, men då skäms jag ju för mig själv. Då tycker jag inte att jag är en bra förälder. När jag förklarar, lirkar, avleder, skämtar och övertygar, då tycker jag att jag är en bra förälder. Och det intressanta är att min son är nu så stor att han själv kan uttrycka att han faktiskt inte gillar skrik och bråk, han gillar när jag har mer tålamod och förklarar istället. Och man kan ju undra vad som bygger tillit, om det är när man sätter hårt mot hårt eller när man bemödar sig om att iallafall försöka lösa konflikter på ett vänligt sätt.
OnlyZ skrev 2011-10-24 17:44:29 följande:
Ja. Du slänger sakerna! Och det behöver du förmodligen inte göra mer än en gång.
Eller att du bara plockar ihop alla hennes saker och är på väg ut genom dörren, då kommer hon nog inse att du menar allvar och då kan du säga lugnt och sansat "om du nu städar ditt rum så får du tillbaka sakerna, annars åker dom!"
Nej, jag kan inte slänga min sons saker, jag kan känna mig helt desperat efter att ha vadat genom lego med en skrikande arg unge som inte vill eller orkar städa, och verkligen vilja slänga rubbet - men vilken grym kränkning vore inte det? Han har ju FÅTT de sakerna, de är hans, och han har en precis lika stark relation till sina saker som jag har till mina. Känslorna är inte mindre hos barn än hos vuxna.
Jag hjälper honom att städa när han är trött på kvällen för det ÄR jobbigt. I går plockade jag ihop allt hans "oviktiga" lego och hans serietidningar så fick han fixa i ordning sina projekt och viktiga gubbar - och ett par timmar senare kom han och kramade mig och sa glatt "tack för att du hjälpte mig plocka undan mamma!!" DET uppskattar jag. Han förstår att det är en ansträngning även för mig och att det är lättare för alla om vi hjälps åt. Då lär han sig ju hjälpa andra.