• OnlyZ

Noll tolerans!

Jag läser en massa trådar där folk frågar "hur får du ditt barn att äta bla bla och hur får du ditt barn att bla bla" 

Och det handlar om helt vardagliga saker som bara ska göras! Jag har aldrig haft några problem med detta, och jag förstår inte hur folk kan låta det ens hända? Saker som att borsta tänderna, plocka undan vissa saker efter sig osv.. Det ska ju bara göras? Inget tjafs om saken? Eller?? Är det bara jag som tycker så här.. Är jag för hård? Vad säger ni andra?

• Svar på tråden Noll tolerans!
  • Bonanza
    Linda b1986 skrev 2011-10-24 20:01:17 följande:
    Taitas- när vi lägger henne så frågar jag om lampan ska vara tänd och om dörren ska vara öppen? Ja säger hon, då säger jag att få måste hon ligga kvar i sängen för springer hon upp släcker vi och stänger dörren.

(hon har sovit i vår säng läänge och nyss börjat sova i egen säng och det var mkt spring första nätterna men nu somnar hon av sig själv utan gråt)
    Men hjälp! Stackars barn.
  • Kalinka
    Rockan skrev 2011-10-24 20:07:34 följande:
    Jag tycker konsekvenser brukar ske automatiskt, det är inget man behöver hitta på utan det räcker att synliggöra dem ordentligt.
    Precis. Sen är det en hel del som inte kan skilja på konsekvens och straff.
    Det är inte alltid lätt att vara förälder, men det är alltid underbart!
  • Linda b1986

Men det hände bara en kväll sen sprang hon inte upp mer, och helt mörkt är det inte för vi har en lampa utanför fönstret. Hon är absolut inte mörkrädd och väldigt trygg isigsjälv.

• Kalinka
    Taitas- när vi lägger henne så frågar jag om lampan ska vara tänd och om dörren ska vara öppen? Ja säger hon, då säger jag att få måste hon ligga kvar i sängen för springer hon upp släcker vi och stänger dörren.

(hon har sovit i vår säng läänge och nyss börjat sova i egen säng och det var mkt spring första nätterna men nu somnar hon av sig själv utan gråt)
    Vår dotter är 3,5, och vi ligger hos henne tills hon somnar. Hon sover också i egen säng i eget rum.
    Det är inte alltid lätt att vara förälder, men det är alltid underbart!
  • Linda b1986

Kalibka- vi prövade detta och då tog det flera timmar, flera böcker och offtast gav vi upp och slutade med att hon fick somna med oss ute i soffan. Nu sätter vi på en Pippi film och pussar godnatt och hon gnäller inte en sekund ens. För oss var detta rätt och jAg är super super stolt över henne!

• My Girls

Jag tror inte på noll tolerans då man diskuterar uppfostran utan jag tror på att vara flexibel och mötas halva vägen för de kommer lära sig det de behöver eftersom iaf. 

Allt har sin tid 

Youth is a wonderful thing. What a crime to waste it on children.
  • swimle
    Linda b1986 skrev 2011-10-24 20:11:44 följande:
    Men det hände bara en kväll sen sprang hon inte upp mer, och helt mörkt är det inte för vi har en lampa utanför fönstret. Hon är absolut inte mörkrädd och väldigt trygg isigsjälv.
    Jag tycker det lät helt bra :) Jag körde lite samma typ av saker när dom var små!! Nu ha ja väldigt artiga och väluppfostrade stora barn som är trygga i sig själva!  Jag uppfostrar mina barn efter en regel.. konsekvänt konsekvänt konsekvänt, hotar aldrig utan att genomföra det! Och oftast så behöver man bara nämna det om det nu skulle bli e  diskution om något!
  • Mad as snow

Är du allvarlig? Du hotar din dotter med att stänga in henne i ett mörkt rum om hon blir rädd och söker tröst hos er? 
    Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för att slippa höra dem.
  • My Girls
    swimle skrev 2011-10-24 20:18:31 följande:
    Jag tycker det lät helt bra :) Jag körde lite samma typ av saker när dom var små!! Nu ha ja väldigt artiga och väluppfostrade stora barn som är trygga i sig själva!  Jag uppfostrar mina barn efter en regel.. konsekvänt konsekvänt konsekvänt, hotar aldrig utan att genomföra det! Och oftast så behöver man bara nämna det om det nu skulle bli e  diskution om något!
    Varför känner du att du måste hota barnen?
    Kan ni inte föra en dialog utan? Att hota och skrämma barnen vinner ni ingen respekt på.... 
    Youth is a wonderful thing. What a crime to waste it on children.
Svar på tråden Noll tolerans!