• OnlyZ

Noll tolerans!

Jag läser en massa trådar där folk frågar "hur får du ditt barn att äta bla bla och hur får du ditt barn att bla bla" 

Och det handlar om helt vardagliga saker som bara ska göras! Jag har aldrig haft några problem med detta, och jag förstår inte hur folk kan låta det ens hända? Saker som att borsta tänderna, plocka undan vissa saker efter sig osv.. Det ska ju bara göras? Inget tjafs om saken? Eller?? Är det bara jag som tycker så här.. Är jag för hård? Vad säger ni andra?

• Svar på tråden Noll tolerans!
  • MalinEddie
    RedTopaz skrev 2011-10-24 21:49:15 följande:
    Blodpudding tex ser otrevligt ut och luktar konstigt, men många gillar det ändå för det smakar inte so,m det ser ut och luktar. Man kan omöjligt veta hur det smakar utan att faktiskt smaka på det. Jag gillar inte blodpudding.
    Min dotter tycker att det luktar äckligt och behövde inte heller smaka. Jag har människor i min närhet som tvingades smaka på allt och har ett svårt förhållande till mat idag. Det är faktiskt ganska vanligt att tvång i barndomen resulterar i ätstörningar. Man kan uppmuntra barnet att smaka men samtidigt respektera deras vilja och åsikt. Hur kan du tycka att ni uppmuntrar och inte tvingar era barn att smaka när de är tvungna att sitta kvar tills de har smakat?
  • Bonanza

Jag blev tvingad att smaka på allt och äta allt som barn.

Idag har jag ett mycket komplicerat förhållande till mat och det är väldigt mycket jag helt enkelt inte klarar av att äta.  

• Äppelpaj80
    Maluttan skrev 2011-10-24 22:01:17 följande:
    Hos oss finns det inga regler.

När det är matdags och barnen inte vill smaka så slipper de. Jag uppmuntrar självklart till att smaka men gör absolut ingen stor sak av om de äter eller inte. Men vi pratar om hur det känns när man är mätt, hur det känns att vara hungrig, att man orkar om man äter. Detta oavsett om de äter eller inte.

Jag förstår inte riktigt hur det går till att tvinga ett barn att sova/äta/städa.

Skulle min kille tvinga mig att äta när jag inte var hungrig/ sugen/ hade lust, skulle jag känna mig riktigt förminskad. Skulle han dessutom konsekvent göra det skulle jag packa ihop mina saker och flytta.

Skulle han tvinga mig städa undan mina saker för att han tycker de är i vägen skulle jag också känna mig jävligt obetydlig. Skulle han däremot be mig att ta bort dem för han tycker om ordning och reda och tycker det är jobbigt med stök så skulle jag kunna rensa lite.

Jag vill ha ett samarbete hemma, Vi hjälps åt, jag vädjar till deras empati och medkänsla och gör de gör detsamma till mig. Skulle aldrig vilja ha ett barn som gjorde saker jag sa bara för att jag sa det. Det kan ju få katastrofala konsekvenser.

Ponera att jag har en 14årig dotter som lovat att ligga med sin 17åriga kille på kvällen och ångrar sig. tror ni jag vill att hon ska vara konsekvent 100% av tiden. Nästan allt är förhandlingsbart!
    Om de inte vill äta maten ni serverar, för att de i stället vill äta smörgåsar, får dem de då?
    Jag tänkte då att ni serverar något ni vet att de gillar som köttbullar och makaroner.
    Undrar eftersom du säger att ni inte har några regler?

Om jag serverat mat som jag VET att barnen ofta äter och tycker om vill jag att de äter åtminstone litegrann. Är det något mindre barnvänligt så får de smaka först men gillar dem inte maten får dem något annat.    

• Äppelpaj80
    Bonanza skrev 2011-10-24 22:09:41 följande:
    Jag blev tvingad att smaka på allt och äta allt som barn.

Idag har jag ett mycket komplicerat förhållande till mat och det är väldigt mycket jag helt enkelt inte klarar av att äta.  

Tror det kan gå åt båda hållen som någon skrev. Jag blev inte itvingad något och behövde inte ens smaka på mat, jag blev extremt kräsen. Något jag jobbat bort i mitt vuxna liv

Att man bör smaka på allt men inte tvingas gör mer än smaka tycker jag är en bra regel men det får inte vara ett tvång. 
  • roffe
    Äppelpaj80 skrev 2011-10-24 22:10:32 följande:
    Om de inte vill äta maten ni serverar, för att de i stället vill äta smörgåsar, får dem de då?
    Jag tänkte då att ni serverar något ni vet att de gillar som köttbullar och makaroner.
    Undrar eftersom du säger att ni inte har några regler?

Om jag serverat mat som jag VET att barnen ofta äter och tycker om vill jag att de äter åtminstone litegrann. Är det något mindre barnvänligt så får de smaka först men gillar dem inte maten får dem något annat.    

Huvudsaken är väl att man får i sig näring, oavsett om det är mamma scans köttbullar eller ostmackor och mjölk?
  • Linda b1986

Har hört att om barnet får vara med vid matlagning så är det lättare få dom att smaka...

• Äppelpaj80
    roffe skrev 2011-10-24 22:13:10 följande:
    Huvudsaken är väl att man får i sig näring, oavsett om det är mamma scans köttbullar eller ostmackor och mjölk?

Man får visserligen inte i sig så mycket näring om man bara äter ostmackor och mjölk.
    Sen handlar det väl inte så mycket om näringen?

Vad lär man sina barn om man alltid skulle plocka fram något annat "godare" trots att det serveras mat de gillar. Jag pratar inte om att tvinga barn att äta mat de tycker är äcklig på något vis.

• Mad as snow

Vissa inlägg i den här tråden är rent av obehagliga. "Man måste fullfölja!" och barnet ska sitta och stirra på maten i 2 timmar för att det måste smaka. Nej, man måste inte alltid fullfölja. Det är helt okej att vara mänsklig ibland som förälder, och att förhasta sig. Att säga "du, vänta. Jag hade faktiskt fel förut." - hela himlen kommer inte att rasa ner om man gör det. Barnet kommer inte att förlora "respekt" för sin förälder, barnet kommer inte att bli ligist och tro att kusten är klar att göra vad som helst. Ni verkar uppfostra små tickande bomber som vore de kamphundar, där minsta steg från auktoriteten kommer att få fruktansvärda konsekvenser. Pratar ni inte med era barn? Är ni inte människor inför dem, med fel och brister? Måste ni alltid ha rätt? Hur ska era barn lära sig att diskutera för sin sak, att veta att det är okej att ändra sig, att få pröva alla de här olika stadierna av detta "trots" som verkar så himla farligt? Nolltolerans! Jag blir helt matt bara jag läser ordet. 

Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för att slippa höra dem.
  • roffe
    Äppelpaj80 skrev 2011-10-24 22:15:50 följande:
    Man får visserligen inte i sig så mycket näring om man bara äter ostmackor och mjölk.
    Sen handlar det väl inte så mycket om näringen?

Vad lär man sina barn om man alltid skulle plocka fram något annat "godare" trots att det serveras mat de gillar. Jag pratar inte om att tvinga barn att äta mat de tycker är äcklig på något vis.

ah då förstår jag, förlåt, jag läste lite för fort :)  jag håller med dig hehe

• Maluttan
    Linda b1986 skrev 2011-10-24 22:03:53 följande:
    Maluttan- skulle du bli arg om din kille tvingade
    Dig till jobbet, eller låter du dina barn vara hemma de dagar de ute vill gå till skola, dagis? En tanke bara på att det inte riktigt går att jämföra.
    klart jag skulle bli arg om min kille tvingade mig gå till jobbet om jag inte ville. Men konsekvensen av att inte gå till jobbet blir ju att jag får sparken, se de går ju absolut att jämföra!
    Vill mina barn inte gå till dagis förklarar jag som det är.
    Det är viktigt för mamma att gå till jobbet och medan jag är där får ni vara på dagis, nu får ni hjälpa mig så jag kommer i tid till jobbet.

Det händer ju att de vägrar men då förklarar jag vidare att nu måste vi gå, antingen hjälps vi åt att klä på kläderna eller så bär jag ut dig utan kläder och då kommer du frysa.

Vill de inte äta för att de inte är hungriga, ja då slipper de. Annars beror det på situationen. Ibland får de något annat och ibland äter de inget. Ibland äter de lite, ibland äter de mycket.
Svar på tråden Noll tolerans!