• OnlyZ

Noll tolerans!

Jag läser en massa trådar där folk frågar "hur får du ditt barn att äta bla bla och hur får du ditt barn att bla bla" 

Och det handlar om helt vardagliga saker som bara ska göras! Jag har aldrig haft några problem med detta, och jag förstår inte hur folk kan låta det ens hända? Saker som att borsta tänderna, plocka undan vissa saker efter sig osv.. Det ska ju bara göras? Inget tjafs om saken? Eller?? Är det bara jag som tycker så här.. Är jag för hård? Vad säger ni andra?

• Svar på tråden Noll tolerans!
  • Yavannie
    roffe skrev 2011-10-24 21:50:43 följande:
    Konsekvensen är att någon blir skadad.  Att sitta i fängelse är ett straff. Inte en konsekvens. 

Om du går ut i för lite kläder så fryser du. Frossan är konsekvensen. Om du sedan får skäl lav din mamma pga du gick ut i för lite kläder, då har hon straffat dig. Inte påtalat vad konsekvensen är. 
    Tro mig, det går inte in. Tydligen är detta något man kan ha olika åsikter om. Men visst, jag hör varje dag att bananer är gula, men för MIG så är det faktiskt rosa. Let's agree to disagree liksom!
    cynicalchronicle.blogspot.com - där jag rotar fram och ratar dina inlägg
  • TwistedSister

Det är väl jättelätt att det händer att det där som bara ska göras blir en kamp, och ja det är väl en bra idé att fråga andra föräldrar då som på fl tex att få hjälp att hitta bättre lösningar. Borsta tänderna går inte alls så bra med mitt yngsta barn tex, mitt äldsta barn gick jättebra och han tyckte om att borsta tänderna och har aldrig haft några hål men yngsta gillar det inte. Har gett henne en egen borste att borsta med samtidigt, den enkla distraktionen köpte hon inte, har låtit henne borsta mina tänder men jag får ändå inte borsta hennes, har låtit henne borsta först så ska jag borsta sen, men hon vill inte borsta. Har god tandkräm som smakar frukt och rolig barntandborste och vi har borstat tänderna varje dag i ca 2½ år men det blir inte lättare och hon tycker inte om det. Det blir ju alltid borstat, men jag har aldrig kunnat göra det noga för hon stretar så mycket att det helt enkelt inte går. Man kan alltid vara envisare än barnet men i vissa fall så kommer den envisheten, eller den enskilda kampen som du har vunnit, inte att påverka så att det blir lättare nästa gång utan man börjar från ruta ett om och om igen år in och år ut. 

• roffe
    RedTopaz skrev 2011-10-24 21:49:15 följande:
    Blodpudding tex ser otrevligt ut och luktar konstigt, men många gillar det ändå för det smakar inte so,m det ser ut och luktar. Man kan omöjligt veta hur det smakar utan att faktiskt smaka på det. Jag gillar inte blodpudding.
    Nej och om du inte smakat så hade du sluppit känna den äckliga smaken. Man måste inte äta allt. Man måste inte prova allt. Om man inte känner att man absolut vill smaka på allt. 

Man måste heller inte tvinga andra att göra precis som man själv gör heller. 
  • RedTopaz
    MalinEddie skrev 2011-10-24 21:52:18 följande:
    Vid vilken ålder började ni med det och vad var skillnaden mellan den riktiga 5-minutersmetoden? För ett barn är det inte så stor skillnad på om föräldrarna väntar 3 eller 5 minuter på att gå in när de ändå går ut igen..
    Jag kan svara dig om du inboxar, jag vill inte ta upp tråden med diskussioner om 5mm. Sådana har en tendens till att bli stora diskussioner.. ;)
    Yavannie skrev 2011-10-24 21:53:13 följande:
    Tro mig, det går inte in. Tydligen är detta något man kan ha olika åsikter om. Men visst, jag hör varje dag att bananer är gula, men för MIG så är det faktiskt rosa. Let's agree to disagree liksom!
    Haha, japp! Bananer kan faktiskt vara gröna.. We disagree! ;)
    Mamma till Leo 051004, Noa 090218 och Sam 110830
  • RedTopaz

Nej, nu är det nattadax för bebben. Trevlig kväll allihop!

Mamma till Leo 051004, Noa 090218 och Sam 110830
  • roffe
    Yavannie skrev 2011-10-24 21:53:13 följande:
    Haha ja precis som inlägget där nån påstod att logik är olika eller något sådant.( var nog samma person) Nej logik är inte olika. Logik är logik, precis om att 1+1 är två. :) haha
  • Linda b1986

Ang 5 minutersmetoden- gör inte denna men ibland hinner jag inte ta upp Selma,2 månader, innan hon hinner somna när hon gråter, typ när jag dushar saga eller saga slagit sig, och då är min tanke att det kanske är bra att man inte tar upp vid minsta gny. Man hör ju skillnad på gråt. På natten vaknar hon kanske fem gg och gnäller några
    Minuter men somnar sen om. Tar jag upp henne stör jag ju hennes sömn men får väldiga kommentarer på att jag inte rusar till henne så fort hon gnyr.....men går kanske inte jämförA men 5minuters metoden.

• Maluttan

Hos oss finns det inga regler.

När det är matdags och barnen inte vill smaka så slipper de. Jag uppmuntrar självklart till att smaka men gör absolut ingen stor sak av om de äter eller inte. Men vi pratar om hur det känns när man är mätt, hur det känns att vara hungrig, att man orkar om man äter. Detta oavsett om de äter eller inte.

Jag förstår inte riktigt hur det går till att tvinga ett barn att sova/äta/städa.

Skulle min kille tvinga mig att äta när jag inte var hungrig/ sugen/ hade lust, skulle jag känna mig riktigt förminskad. Skulle han dessutom konsekvent göra det skulle jag packa ihop mina saker och flytta.

Skulle han tvinga mig städa undan mina saker för att han tycker de är i vägen skulle jag också känna mig jävligt obetydlig. Skulle han däremot be mig att ta bort dem för han tycker om ordning och reda och tycker det är jobbigt med stök så skulle jag kunna rensa lite.

Jag vill ha ett samarbete hemma, Vi hjälps åt, jag vädjar till deras empati och medkänsla och gör de gör detsamma till mig. Skulle aldrig vilja ha ett barn som gjorde saker jag sa bara för att jag sa det. Det kan ju få katastrofala konsekvenser.

Ponera att jag har en 14årig dotter som lovat att ligga med sin 17åriga kille på kvällen och ångrar sig. tror ni jag vill att hon ska vara konsekvent 100% av tiden. Nästan allt är förhandlingsbart!

• Linda b1986

Maluttan- skulle du bli arg om din kille tvingade
    Dig till jobbet, eller låter du dina barn vara hemma de dagar de ute vill gå till skola, dagis? En tanke bara på att det inte riktigt går att jämföra.

Svar på tråden Noll tolerans!