Inlägg från: Emmizen80 |Visa alla inlägg
  • Emmizen80

Juli bebis 2012

Vad är feber och vad är inte feber egentligen, och vad är en normalkroppstemperstur??? Jag, maken och dotter har en normaltemp på 36,4-36,5 när vi är friska. Jag har tyckt att lilleman är barm ibland och därför tempot honom. Han har bi de tillfällena aldrig legat under 37,5, snarare närmare 38. Han temp på bb låg mellan 36,3-36,6 hela tiden. Jag bestämde mig för att kolla vad hans normaltemp är. Har tempot honom morgon och kväll i 7 dagar han ligger aldrig under 37,5 och som högst 38,2. Mest trampade graden är 37,8. Är det normalt att ha en så hög grundtemperatur??? Eller är det något vi bör kolla upp???

• Emmizen80

När jag har tempat hon är det precis när han vaknat och på kvällen när natt blöjan tas på. Så hans temp är "hög" utan att han har varit aktiv. När grundtemperaturen är hög, vart ska då gränsen för feber dras? Vi är ju vana vid låga grundtemperaturer så hos ex dottern är ju 38,1 feber men är det då feber för Gustav? Kommer denna "höga" grundtemperatur att sjunka, eller kommer den alltid att ligga högt? Den dan han börjar förskola lär ju personalen ringa hem han för feber hela tiden, de brukar dra gränsen vid 37,5 (iaf några förskolor jag känner till i vårt område där vi bor). Även mitt jobb (är förskollärare) gör det, men jag anser att man inte ska stirra sig blind på en termometer, utan hur barnet är, och därför får jag ibland "skit" för att jag inte ringer hem barnen om de inte är påverkade av febern av vissa kollegor.

• Emmizen80

Chess: absolut inte. Ville bara ta reda på hans grundtemperatur iom att de gånger jag tagit på han då han känts varm har tempen alltid varit relativt "hög", i stort sett aldrig under 37,5 oftas kring 38. Tog då morgon och kväll för att få ett "ärligt". Kan vara bra å veta om han blir sjuk igen, så jag egentligen vet vad som är feber för honom

• Emmizen80

Vad har ni för sittdelar till era vagnar ni som bytt??? Ergonomiska??? Vi har inte bytt ännu, han är så nöjd fortfarande i sin liggdel. Har dock provar att sätta han i sittdelen men han sitter inte alls bra. Har en emmaljunga city cross.

• Emmizen80

Gustav har ett eget rum, men sover i vårt rum. Det kommer han att gör tills han inte äter på natten och då sover hela nätter. Dottern fick eget rum vid 1,5 år men det berodde då på att vi bodde i ett mycket mindre hus, 2 r o k bara, än vad vi gör nu. Hon fick sovrummet och vi sov i hallen som var någorlunda stor.

• Emmizen80

Julklappar får han några stycken och sånt han behöver, ex kläder påslakarn till spjälsängen. Som något skrev innan lägger vi mer krut på den stora som även fyller 6 år då (28/12).

• Emmizen80

Även vi har kommit in i någon ny rutin att inte sova på natten... Det som tidigare vart så bra. Inatt har jag sovit max 5 timmar mellan 22:30 och 8:00. Lilleman vakna och åt lite vid ca 1:00. Sov 15 minuter, var vaken en valen till 6:00, sov sedan till 8:00. Ungefär så här har det sett ut dem senaste veckan, förutom att vi går upp kl 7:00 senast på vardagen för att dottern ska till skolan. Jag fattar inte att han orkar.... Han är verkligen ine trött eller ledsen mitt i natten, utan jättepigg och glad! Det lustiga är att så länge han är vaken sammanlagt på natten i ett sträck är han ALDRIG på dagarna.

• Emmizen80

Här är ytterligare en super förkyld bebis. Sover sittandes med honom. Ligger han ner tappar han andan och får panik. Rosslarvom han och han hostar. Än sålänge ingen feber direkt (37,9). Hoppas det går över snart! Även dottern är förkyld och jag börjar känns mig täppt, likaså maken som inte har tid att vara sjuk. Han jobbar och sliter som ett djur. Denna vecka (hittills) har han jobbat 39,5 övertidstimmar plus sina ordinarie 40 timmar. Han ska jobba även i morgon. Behöver jag säga att han har snöjour? Över 80 timmar på sju dagar på enbart snö och tydligen ska det snöa hela nästa vecka med... Beundrar er ensamstående mammor på heltid!

Svar på tråden Juli bebis 2012