Inlägg från: Emmizen80 |Visa alla inlägg
  • Emmizen80

Juli bebis 2012

Ellabella: jag ger ersättning just för att lilleman inte hår upp i vikt som han ska och att jag ned stor sannolikhet inte har tillräckligt med mjölk för att kunna helamma. Mitt mål har hela tiden varit att helamma denna gång, men tyvärr är det precis lika som med dottern. Mjölken räcker i te till trots mängder av försök att öka produktionen. Med dottern gjorde jag allt bag kunde för att få mer mjölk, inget fungerade. Då hade jag tiden att sitta och kämpa för amningen och inte fokusera på något annat. Denna gång har jag ett till barn att ta hand om och därför inte samma tid att sitta och kämpa på samma sätt. Jag kan inte sitta och pumpa/ amma varannan timme dygnet runt i en månad som jag gjorde då. Jag ammar så mkt jag kan nu, samt vid varje mat tillfälle, inna jag ger ersättning. Givetvis vill jag egentligen bara amma, men tyvärr kan jag inte det. Är din flicka nöjd och går upp i vikt så ska du inte ge ersättning om du inte vill.

• Emmizen80

Jag gav först sempers ersättning, men Gustav blev hård i magen så vi har precis bytt till Nan pro för att se om det gör någon skillnad för hans mage. Ha. Kan bajsa men det tar ett tag till det kommer ut och då är det grovkrynigt/segt. Vi har mam ultivent (anti kolik) samt dr browns flaskor. Han tar både flaska och bröst utan problem.

• Emmizen80

Froggyl mfl: jag har med slutat amma, slutade i lördags. Sista tiden innan jag slutade fick jag pumpa inna varje mat tillfälle och ge på flaska då han vägrade ta bröstet. Grabben har blivit han vid flaska och inser att maten kommer mkt snabbare där, han behöver lixom inte kämpa för att få något. När jag pumpade kom det aldrig mer än 40 ml på båda brösten tillsammans. Det blev väldigt tydligt till varför han inte var nöjd och gick upp i vikt. Att inte amma känns på sorgligt och samtidigt som en lättnad. Men det viktigaste är trots allt att barnen mår bra!

• Emmizen80

Gustav hade torsk precis i början. Fick rådet av Bvc att ta 1 dl ljummet vatten och röra i 1 krm bikarbonat. Efter varje mattillfälle ska tungan "tvättas/skrapas" med tops. Allt som barnet stoppar i munnen ska steriliseras och doppas i lösningen. Tydligen ska den hör blandningen var effektivare är vichyvatten. Efter två dag såg vi skillnad på tungan och i munnen, efter en vecka var det borta.

• Emmizen80

Ni som flaskmatar: vad använder ni för flaskor? Jag har använt mam ultivent och dr Brown (anti kolik) samt avent (vanlig). Jag ger Gustav NAN att äta. Nu är det så att Gustav kräks en hel del, en dag kan vi byta kläder på honom fyra gånger. Tror ni att det enbart beror på omogen magmun, eller kan det vara en kombination av erättningen, omogen magmun samt val av flaskor? Idag har jag bara mata med dr Browns flaskor (som tar bort luften i flaskan) och han har inte alls kräkts lika mycket som innan. Är det bara en tillfällighet eller kan barn kräkas mer av att de även sväljer en hel del luft när de äter, som de kan göra när de äter med sk "vanliga flaskor"?

• Emmizen80

ni pratar vikt ser jag... Vägde 90kg på förlossningen, dvs en uppgång på 27kg denna grav. Idag väger jag 80 och har 17 kg kvar. Ioch med att jag inte ammar kan jag ju dra igång en bantningskur, men ännu har det inte blivit av, tyvärr... Dotter börjar 6års på måndag och åker då med bussen hemifrån strax efter 8, och kommer hem igen strax innan 14. under den tiden har jag tänkt att få till hemmaträning ala power walks. Tänkte även lägga om kosten från då.

Vi kanakse skulle starta en peptråd för oss som ska ner dessa jäkla kg?  

• Emmizen80
    juliaannaeva skrev 2012-08-12 20:13:17 följande:
    Kan säga att det kommer fortare i mam flaskorna än vad det gör i dr. Brown flaskan! Kan ju vara så att han hinner ta till sig maten lite bättre om det går långsammare :)

det kanske är så, använder mest dr brown. igår kom inga monsterkräkningar, bara lite grann, behövde inte byta kläder på honom. Hoppas det håller i sig! Vore bra OM det är så att det finns ett samband mellan kräkningarna och val av flaska, men jag är tveksam... Dottern var en kräkare oxå, så det finns väl i generna :)
  • Emmizen80

Ni som flaskmatar och därför har koll på hur mkt barnen får isig.. Hur mycket äter era? G äter runt 8ggr per dag ochmålen består av allt mellan 20ml och 100ml. han ligger på mellan 550ml-650ml dagen

• Emmizen80
    froggyL skrev 2012-08-13 11:48:54 följande:
    7-8ggr äter vår son, och just nu äter han oftast 180ml varje mål. Men så har han ju lite att gå upp också, ska till BVC idag och kolla vikten igen. Sist hade han ju iaf passerat födelsevikten, när han var 3v och 5 dagar.

G hade med en dipp viktuppgången men har nu passerat sin födelsevikt med ca 500g. Han får inte i sig mer än den mängden han äter. han är väldigt tydlig med när han inte vill ha mer att äta, kniper igen munnen så det inte går att få in nappen det allra minsta. Det går liksom inte att få i honom mer. Vi ska till bvc på koll om en vecka, så då får vi svar på om han äter för lite eller aldeles lagom, beroende på hur viktuppgången ser ut

Gustav passerade sin födelse vikt vid ca 3 veckor, han är nu 5 veckor och jag gissar att han väger nånstans vid 4kg nu.
  • Emmizen80
    SaJo81 skrev 2012-08-13 11:46:54 följande:
    Jag skev in mig på 65kg denna graviditet och vägde också 90kg på förlossningen, har gått ner ungefär 11kg så jag har 14 kg kvar, hoppas spontant att mycket av det ska "rinna" av under amningen men är skeptisk, började redan när lilleman var tre fyra dagar gammal att bli besatt över min vikt och är småsne för att jag inte får på mig mina gamla kläder...känns inte som en helsund inställning...

Jag är inte småsne över att inte komma i mina gamla kläder, jag ä SKITsne!!!!! Kommer inte i några gamla kläder förutom några leggins och nån vid tunika/klänning. Får gå omkring i mammakläder, 5 veckor efter förlossningen!!! Efter dottern kom jag i en hel del kläder efter tre veckor och då plockades mammakläderna bort, Visserligen gick jag upp 10 kg mer denna gång än förra. Så nu är jag en rejält tjurig tjockis!!!
Svar på tråden Juli bebis 2012