Inlägg från: Emmizen80 |Visa alla inlägg
  • Emmizen80

Juli bebis 2012

Idag är det min tur att vara orolig för minskade fosterrörelser. I snart två dygn har lilleman rört sig betydligt mindre än vanligt. Han brukar böka och sparka runt som sjutton annars och "svara" när man puttar på honom. Men nu på senaste har man inte fått någon respons av han samt att hans rörelser är väldigt få och sällan samt väldigt "lätta". Jag själv har det jobbigt i värmen och far illa av att vistas i solen, tänkte att om värmen även påverkas bebisen. Ringde idag iaf och pratade med bm, och hon menade på att även de i magen påverkas av värmen, samt att han ev har ändrat sitt sovmönster. Så länge jag känner honom bör jag inte vara orolig menade hon. Jag känner honom ju, så jag vet att han lever, men man blir ju orolig när allt inte är som det brukar.

• Emmizen80

Mitt dotter är även hon född en vecka innan bf. Vi var helt oförberedda på att hon skulle komma inna bf, för som först föderska ska man ju hå över tiden. När förlossningen satte igång fattade vi inte det, bb väskan packades efter att bb sagt att vi skulle komma in. Förlossningen gick snabbt. Hade vi inte ringt pga att jag fått en blödning skulle dottern med stor säkerhet föds hemma. Hoppas på att lillparveln kommer även han lite tidigare än bf med en smidigt men inte föör snabb förlossning. Har nu gått upp hela 27 kg, leder jag???? Har gått upp 7 kg på fem veckor och börjar mer och mer fara illa av övervikten. Visserligen en hel del vätska. Fötterna är så svullna ibland att mina rymliga foppa tofflor är för trånga. Vaderna är som pulserande stockar och låren ( och även ) vaderna är gropiga och stora. Jag ser fördjävlig ut. Är idag i v 36+4, hur ska detta sluta??? 35 kg pluss eller.....

• Emmizen80

Hej på er och ett jättegrattis till alla nya små bebbar! Själv ligger jag klarvaken sedan kl 02:00. Jag vaknade och behövde kissa, trodde jag. Kunde inte hålla emot och det rann massa. Det rann längs benen hela vägen från sängen till toaletten där det blev en pöl innan jag kunde sätta mig. Troligtvis har mitt vatten gått. Ringde till förlossningen som bad mig återkomma efter 30 min för att meddela om det rinner mera. Ringde och fick en tid där i morgon kl halv elva för en kontroll om inte värkarna kommit igång och jag vill åka in innan dess. Har nu packat lillemans saker till bb, dotterns väska till mormor och morfar, min är inte klar eftersom dottern ligger i vår säng och sover för fullt. Vill inte väcka henne! Är fortfarande osäker på om det är vattnet som gått eller inte, men det lär jag väl vara tills efter en undersökning. Håll tummarna nu att vi har vår grabb hos någongång i morgon.

• Emmizen80

Hej på er. Sitter nu i rummet med en sovande Gustav i famnen. Helt otroligt härligt! Som jag skrev gick vattnet kl 2:00, värkarna kom vid halv fyra och var då regelbundna med ca 10 min mellan varje. Intensiteten blir fort mkt värre. Kl halv 8 väcker i dottern och maken kör henne till mormor och morfar. Kl 9 blir vi inskrivna på förlossningen och jag är öppen 6 cm. Det gör jävligt ont och jag får lustgas. Kl 10:13 föds en 50 cm lång och 3540 gram tung pojke vid namn Gustav. Spricker lite och får sy tre stygn. Vi mår bra båda två. Just nu är maken på väg att hämta hit den stolta storasystern?

• Emmizen80

Är fortfarande kvar på bb. Ville åka hem igår, men nått prov som mäter syresättningen (pox???) var läkarn nöjd med. Tredje gången var det ok men då var kl 20:30 så vi fick vara kvar. Trodde vi skulle få åka hem idag, men då har lilleman tydligen ett litet blåsljud på hjärtat så vi fick inte åka hem. Hoppas det låter bättre i morgon. Vill hem och inte vara orolig för Gustav! Tydligen kan bebisar ha ett lite hål som sluter sig innan/vid förlossning, i vissa fall gör det inte det. Läkaren menade att det kan vara så och eftersom han kom en bit innan bf kan det helt enkelt vara så att det inte hunnit att sluta sig ännu. I sämsta fall kan det vara något hjärtfel, men troligtvis inte.

• Emmizen80

Hej på er. Igår vid 14 fick vi äntligen åka hem!!! Ända sedan läkarkollen på måndagen då blåsljudet upptäcktes har barnmorskorna gjort syresättningstest i hand och fot samt andningsfrekvenstest var 6e timme. Andningsfrekvensen har varit bra hela tiden och syresänningstesten har var ibland på gränsen, men sedan jättebra. Lilleman vägdes igår och har gått ner till 3315 gram vilket var bra. En annan läkare kom igår och undersökte Gustav hjärta och det kraftiga blåsljudet som hördes på måndagen var borta, men trots det ville han rådgöra med neo innan han kunde skicka hem oss. Han kom tillbaka och vi fick den underbara nyheten att vi fick åka hem!!!! Så underbart att vara hemma!

• Emmizen80

Ni som fått era små, hur länge var ni sjukt svullna och hade jävligt onda bröst?? Inatt fick jag sitt och sova pga min gigantiska, svullna och onda bröst.. Detta är sjukt jobbigt!

• Emmizen80

Snoffsan: jag känner av efterverkar under amning bara. Första dygnet var de ganska kraftiga, nu som mild mensvärk. Jag känner av fogarna lite, i blygbenet. Gör ont börjat reser mig från ex soffan, ska vända mig i sängen osv. Helt överkomligt. Härligtatt amningen fungerar bra för er. Det funkar nog bra för mig med, känner redan skillnad från förra gången då amningen inte fungerade alls. Gustav är nu 3 dagar och idag har jag nog ammat konstant känns det som äter, sover nån timme, äter och så har det hållt på!

• Emmizen80

Har idag varit på Bvc med lilleman för första gången. Vi var nyfikna på om han gått upp i vikt, men det hade han inte, 50g på 9 dagar var för lite. Samma sak som med dottern, jag har antagligen inte tillräckligt med mjölk för att kunna helamma. Med dottern fick vid ta till flaskan vid 3 veckor, sedan räckte mjölken till ca 2-3 mål om dagen till amningen helt fasades ut vid 4 månader. Jag ville då så gärna amma helt och kämpade som en idiot för att få igång mjölkproduktionen. Jag pumpade/ammade varannan timme i en dryg månad, med det blev aldrig mer. Denna gång upprepar sig historien antagligen. Har märkt att Gustav inte är helt nöjd på det han fått av mig, men ville ändå få ett kvitto på att han var det av Bvc, men han går inte upp som han ska. Idag har han ätit ersättning efter två ammingar, han får i sig ca 50 ml och är så nöjd efteråt, en helt annan kille. Enligt bm på förlossningen har jag en perfekt kropp och är som gjord för att föda barm, men tydligen är jag inte gjord för att amma helt.

T
  • Emmizen80
    froggyL skrev 2012-07-26 07:49:07 följande:
    Här hoppas jag på viktuppgång... Simon har bara gått ner. Blir extravägning idag, men tror att mjölken runnit till bättre nu. Då han får för mkt ibland så han inte hinner svälja. Men samtidigt känns det som att han inte blir mätt på kvällarna. Kan det va så? Kanske får hjälpa till med lite ersättning. Hoppas ju så på att amningen ska funka. Gjorde ju det bara 2,5 mån sist. Men L gick iaf upp i vikt i början... Nu har S gått ner lite över 400g. Så smidigt ju att alltid ha mat med sig och slippa krångla med vatten som ska kokas å kylas och blandas och blääää

vet hur det är. Idag ska vi på en andra viktkontroll med gustav på bvc. han är idag 2,5vecka och har bara gått upp ca 100 gram sedan vi åkte hem från bb för 16 dagar sedan. och har en liten bit kvar till sin födelsevikt. det är inte ok. enligt bvc. ´för en vecka sedan började vi tillmata med ersättning med inrådan från bvc efter viktkontroll. i måndags efter viktkontrollen har vi fått ge ännu mer ersättning. jag ammar nu bara omkring 3 ggr per dag och efter varje amningstillfälle får vi fylla på med ersättning.

När dottern var nyfödd var det precis samma sak. jag ammade och ammade de tre första tre veckorna, men vid viktkontrollen på bvc hade hon inte gått upp i vikt. Jag hyrde pump på bb, pumpade och ammade varannan timme dygnet runt i en månad, fick nässpray för att öka utdrivningen, men inget hjälpte. jag hade inte och lyckades inte få så pass mkt mjölk att jag kunde helamma. Dottern åt ersättning från 3 veckor och ammades några gånger om dagen (precis som jag gör med lillebror nu). Historien upprepar sig nu.

Alla kan inte amma alls eller helt, hur mkt man än vill. jag tillhör den kategorin. jag var osäker inför amningen denna gång pga av strulet förra gången, men valde att försöka ändå. Vissa i vår närheten anser att tyvärr är det  enda rätta och erättning är ett stort "no no", och det får vi höra, men vad ska man göra? Låta barnet svälta? jag har den inställningen att inte kommer att amma till vilket pris som helst.
Svar på tråden Juli bebis 2012