froggyL skrev 2012-07-26 07:49:07 följande:
Här hoppas jag på viktuppgång... Simon har bara gått ner. Blir extravägning idag, men tror att mjölken runnit till bättre nu. Då han får för mkt ibland så han inte hinner svälja. Men samtidigt känns det som att han inte blir mätt på kvällarna. Kan det va så? Kanske får hjälpa till med lite ersättning. Hoppas ju så på att amningen ska funka. Gjorde ju det bara 2,5 mån sist. Men L gick iaf upp i vikt i början... Nu har S gått ner lite över 400g. Så smidigt ju att alltid ha mat med sig och slippa krångla med vatten som ska kokas å kylas och blandas och blääää
vet hur det är. Idag ska vi på en andra viktkontroll med gustav på bvc. han är idag 2,5vecka och har bara gått upp ca 100 gram sedan vi åkte hem från bb för 16 dagar sedan. och har en liten bit kvar till sin födelsevikt. det är inte ok. enligt bvc. ´för en vecka sedan började vi tillmata med ersättning med inrådan från bvc efter viktkontroll. i måndags efter viktkontrollen har vi fått ge ännu mer ersättning. jag ammar nu bara omkring 3 ggr per dag och efter varje amningstillfälle får vi fylla på med ersättning.
När dottern var nyfödd var det precis samma sak. jag ammade och ammade de tre första tre veckorna, men vid viktkontrollen på bvc hade hon inte gått upp i vikt. Jag hyrde pump på bb, pumpade och ammade varannan timme dygnet runt i en månad, fick nässpray för att öka utdrivningen, men inget hjälpte. jag hade inte och lyckades inte få så pass mkt mjölk att jag kunde helamma. Dottern åt ersättning från 3 veckor och ammades några gånger om dagen (precis som jag gör med lillebror nu). Historien upprepar sig nu.
Alla kan inte amma alls eller helt, hur mkt man än vill. jag tillhör den kategorin. jag var osäker inför amningen denna gång pga av strulet förra gången, men valde att försöka ändå. Vissa i vår närheten anser att tyvärr är det enda rätta och erättning är ett stort "no no", och det får vi höra, men vad ska man göra? Låta barnet svälta? jag har den inställningen att inte kommer att amma till vilket pris som helst.