Inlägg från: grahnkotten |Visa alla inlägg
  • grahnkotten

Juli bebis 2012

Ååå, så himla irriterande! Jag skrev ett jätte långt meddelande om vikt och tips på träning och bara översta delen kom med! Ååå skriver ett nytt snart!

• grahnkotten

Vi provar en gång till! 
    Jo, det jag skrev om vikt och så, var det att ställ undan vågen och mät dig! Det är ju ändå det som betyder något! Och jag gjorde så att jag gick och köpte mig ett par byxor, innan jag kommer i mina "normala" byxor! =)

Gällande träning, så rekommenderar man att man ska vänta med magträning 3-4 veckor efter förlossning och  4-6 veckor efter kejsarsnitt. Efter det kan man börja med stabiliseringsövningar för bäcken och bål. Träning så som spinning, löpning och gympa samt tyngre styrketräning för mage bör man vänta med tills man är stark i bäckenbotten och kan hålla magmusklerna aktiverade under hela passet! Om man är stark och känner sig "iform" kan man börja med sådan storts träning efter 3-4 månader! Det är väldigt olika från person till person, endel är stark i bäckbotten nästan direkt och kan då början som ovan medans endel måste öva och kanske inte kan börja träna mage/löpning/gympa på 6 månader! Vad gäller kejsarsnitt så ska man vänta till 4- 6 veckor innan man börjar med stabiliceringsträning. Tunga situps/löpining/gympa/spinning/mycket tunga lyft ska man vänta med i helst 6 månader, men iaf 4 månader innan man börja prova lite smått. Som alltid gäller det efter smärtgräns och om det känns obehagligt = sluta! Spinning kan man ofta börja med i och med att man kan välja att sitta ner istället för att stå under passets gång. 

Jag brukar göra stabiliseringsträning 2 ggr/dag: Bäckenlyft mot pilatesboll el utan 15 ggr, håll ca 5-10 sek. Ryggliggande med böjda ben, hälarna i marken och samtidigt trycka svanken mot underlaget, hålla 5-10 sek, upprepa 10-15 ggr. Plankan på knälederna 5-10 sek, upprepa 5 ggr. Armhävningar mot handfatet alt mot vägg för att inte aktivera magen för mycket 10 x 2 samt enkla benböj. Lägg till promenader alt simning så är du snart igång! 

• grahnkotten

HannaVP: jag är osäker kring just ridning, har inte haft någon patient kring det.. Men om du har kontroll på bäckenbotten så är det ingen fara, men hade tagit det lugnt m hopp/gallopp. Iaf t 3-4 månader efter! Börja lugnt och som alltid: känns det konstigt el ont

• grahnkotten

Stark bäckenbotten är dem musklerna som ni kniper, så har ni fått godkänt fr mvc har ni kontroll på bäckenbotten! Och kan då börja träna situps osv. Tänk på att spänna dem när ni träna sen!
    Skuttare: jag jobbar som sjukgymnast på en vårdcentral! Världens roligaste jobb! Jag fick också en liten den 29:e! Roligt! Det är säkert helt ok att träna och det är viktigt att man är aktiv! Det jag säger är rekommendationer och sedan är allt individuellt och beror på hur man läker osv! Det är oftast ingen fara att träna ändå men ökat risken för framfall och läckage när man kommer upp i åren..! Så därför kniip!!

Preventivmedel så ska jag troligen sätta in en hormonspiral, ville helst ha kopparspiral men har i vanliga fall fruktansvärd mensvärk och menade då att det kan bli värre m kopparspiral! Det tog 1,5 år innan min mens kom tillbaka när jag slutade m hormoner förra gången..

Billiga byxor köpte jag på veromoda, höga i midjan m dragkedja baktill! Så inget skaver mot såret! Tror dem kostade 299 kr

• grahnkotten

Sajo: veromoda finns inne i femman huset, eller det fanns där när jag var där förra sommaren!

Anjiali: haha, M gör precis samma sak.. Känns ibland som att han leker "katt å råtta" med min bröstvårta!

• grahnkotten

Det är säkert olika för alla, precis som allt annat! Men dem säger att kopparspiralen gör att blödningarna och mensvärken ökar! Men skiljer sig säkert fr fall t fall! Kan ju vara värd att prova om man fundera på det, den är billig! ( i vissa landsting gratis!)

• grahnkotten

Jag hade också p-ring innan och var nöjd m det! Tyckte att det ibland var svårt att göra in den så att den fastnade... Men efter lite teknik så funkade det fint.. Vi upplevde aldrig att den fastnade.. Men det är väl olika!

• grahnkotten
    millifjor skrev 2012-09-22 07:06:06 följande:
    Äh har bestämt att vi kör med kondom, verkar smidigast
    Grankotten: en fråga till dig, tror att jag har problem med min ischias nerv, vad kan man göra åt det, går man till sjukgymnasten då eller? Det värker liksom från rumpan o hela vägen ner i benet, mest när jag varit aktiv en dag o då måste jag ta Alvedon för att det ska släppa. Ska man vila då eller fortsätta att röra på sig som vanligt?
    Tänkte bara kolla om du eller nån annan vet trevlig helg på er!
    ååå, skrev precis ett inlägg som försvann någonstans i cybervärlden! Skumt, känns som om det händer ofta här på FL. 
    Well, det bästa som du kan göra är att söka din sjukgymnast på VC eller i privat regi (säger jag son sjukgymnast, du kan självklart söka naprapat/kiropraktor också, men då kommer du säkerligen inte få någon träning för besvären) Det är viktigt att du får en ordentlig undersökning. 
    Det är vanligt under och efter graviditet att få dessa besvär och beror oftast av ändrad hållning och minskad/försvagad muskulatur och då kan ischias nerven komma i kläm. Det är svårt att säga utan att ha undersökt dig. Om du ska ta medicin, är det bättre med inflammationsdämpande typ ibumetin (men det där är jag inte duktig på, så rådgör m läkare alt sjuksköterska) Det är bra med cirkulation = rör på dig, men inom smärtgräns. Oftast gör man felet att man går 1 långrunda och sedan får ont allt bär fel nu när vi har en liten bebis! Bättre nu när du har ont att gå små korta promenader, med kort steglängd så du inte får ont utan bara få blodflöde till området och läkningen går igång snabbare och effektivare! Börjar att göra den cirkulationsträningen som jag skrev i ett tidigare inlägg, det är dem övningarna som jag brukar ge till mina patienter med ryggproblem.  Sedan vet jag inte hur mycket smärt du har, kanske behöver du med smärtlindring typ TENS, akupunktur, medicin osv.. och iså fall måste du ju söka dig vidare. Tänk på din hållning, hur du bär ditt barn - att du inte bara bär på ena sidan. Hoppas att det blir bättre! 

Ha en bra helg! Nu ska vi ut i regnet och gå en sväng! Kanske stannar för en fika hos farmor å farfar!  
  • grahnkotten

Haha! Vaknar av VÄRLDENS jätte bajs! Och det var verkligen bajs överallt! Lakan, kläder, bebis! Och dessutom med ett jätte smile fr Melvin, han var klart väldans nöjd! Kunde inte låta bli att skratta! Och på toppen av detta så avslutar han med att kissa ner hela mig och golvet precis när jag har tvättat rent honom! Älskade trollunge!

Svar på tråden Juli bebis 2012