Kallebus skrev 2011-12-03 21:19:53 följande:
Håller fullständigt med Fru X om att när jag är i närheten är det jag som är ledaren och gud nåde den som ifrågasätter mitt ledarskap.
Det finns inte att hästarna ska bestämma vem som ska ut ur hagen, det gör jag. Jag ska kunna gå in och hämta vilken häst jag vill alt ta in hästarna i den ordning jag vill och hästarna ska respektera detta. Inget trams och knuffande vid grinden!
Detta har alltid fungerat oavsett hur stort stall eller hur ofta jag hanterat hästarna. ev testar dom en första gången men är man då direkt tydlig och bestämd så godtar dom det och testar inte igen.
Är det någon hästägare som inte låter mig säga till deras häst om det skulle behövas så får dom hantera den själv i fortsättningen. Skulle någon behöva påminna min häst om hur man uppför sig så är det givetvis helt ok.
Har fö aldrig halkat när vi travat på asfalt.
Praktiserade hos Tomas Eriksson och där travades alla hästar på vägen både i spannet och under ryttare och det hade aldrig gjorts om dom halkade och skadades titt som tätt för man har inte råd att vara av med en häst i onödan och definitivt inte på elitnivå.
Väl samlat är givetvis ett krav.
Ah, en "kollega"...
Är man tydlig i sitt kroppspråk så behöver man inte skrika och bråka, hästarna lyder iaf.
Som en parantes: Min egen häst som är from som ett lamm (LÄS väluppfostrad) men med fullblodsnerver är osäker på den rädda tjejen vi har i stallet. Vid gemendamt in - utsläpp så går hästarna lösa (stallägern är "lat"..

) (alltså hästarna GÅR bakom den som släpper in/ut, de går i rangordning, ingen trängsel...) När den tjejen släppte in hästarna så slog alltid min häst efter henne!

Han siktade..!
- "säg till din häst....!"
- "han VET, ta med dig en pisk om du känner dig osäker..."
-"nej, man ska INTE slå hästar..." (tjejen var gott och väl 20 år vi det laget, haft häst sen hon var 12...)
-"jaaa, det är ju mkt bättre bli sparkad i huvudet...."

-"du behöver inte vifta med pisken - håll den i handen!"
Alltså, jag kunde sagt till honom 20 000ggr med människospråk att han inte fick sparkas - inte hade det hjälpt...