• Tant Herta

Jag är en hemsk hästägare! :)

Mina hästar har inget varmt mysigt stall, det har två ligghallar!

Mina hästar är inte klippta, de får hålla värmen med sin tjocka päls, utom gammeltanten som behöver täcke när det är minusgrader!

Mina hästar har inte massa benskydd, de får träna upp sina senor och ligament genom att gå turer i skogen, å då menar jag I skogen!

Mina hästar har bara täcke när det är kallt och blåsigt med massa regn eller snöblandtat regn!

Mina hästar får inte massa musli och allehanda tillskottsfoder! De får fri tillgång på hö och foderhalm samt havre som jag köper frächt hos en bonde!

Fyyy! Usch vilken hemsk hästägare jag måste vara som behandlar mina hästar så illa!

• Svar på tråden Jag är en hemsk hästägare! :)
  • Fru X
    Kallebus skrev 2011-12-03 21:19:53 följande:
    Håller fullständigt med Fru X om att när jag är i närheten är det jag som är ledaren och gud nåde den som ifrågasätter mitt ledarskap.
    Det finns inte att hästarna ska bestämma vem som ska ut ur hagen, det gör jag. Jag ska kunna gå in och hämta vilken häst jag vill alt ta in hästarna i den ordning jag vill och hästarna ska respektera detta. Inget trams och knuffande vid grinden!
    Detta har alltid fungerat oavsett hur stort stall eller hur ofta jag hanterat hästarna. ev testar dom en första gången men är man då direkt tydlig och bestämd så godtar dom det och testar inte igen.
    Är det någon hästägare som inte låter mig säga till deras häst om det skulle behövas så får dom hantera den själv i fortsättningen. Skulle någon behöva påminna min häst om hur man uppför sig så är det givetvis helt ok.

Har fö aldrig halkat när vi travat på asfalt.
    Praktiserade hos Tomas Eriksson och där travades alla hästar på vägen både i spannet och under ryttare och det hade aldrig gjorts om dom halkade och skadades titt som tätt för man har inte råd att vara av med en häst i onödan och definitivt inte på elitnivå.
    Väl samlat är givetvis ett krav.
    Ah, en "kollega"...
    Är man tydlig i sitt kroppspråk så behöver man inte skrika och bråka, hästarna lyder iaf.

Som en parantes: Min egen häst som är from som ett lamm (LÄS väluppfostrad) men med fullblodsnerver är osäker på den rädda tjejen vi har i stallet. Vid gemendamt in -  utsläpp så går hästarna lösa (stallägern är "lat"..  ) (alltså hästarna GÅR bakom den som släpper in/ut, de går i rangordning, ingen trängsel...) När den tjejen släppte in hästarna så slog alltid min häst efter henne! Han siktade..!

- "säg till din häst....!"

- "han VET, ta med dig en pisk om du känner dig osäker..."

-"nej, man ska INTE slå hästar..." (tjejen var gott och väl 20 år vi det laget, haft häst sen hon var 12...)     

-"jaaa, det är ju mkt bättre bli sparkad i huvudet...." Kräks    -"du behöver inte vifta med pisken - håll den i handen!"

Alltså, jag kunde sagt till honom 20 000ggr med människospråk att han inte fick sparkas - inte hade det hjälpt...

• Kallebus

Min vet också precis vad som gäller men ibland är han busig och skuttar och brallar när man leder honom (när han stått inne för länge eller har boxvila) Han stannar när grimskaftet tar slut, han drar aldrig! Han vet hur långt grimskaftet är Skrattande
    Det finns dom som fått lov att leda honom med kedja (fått lov av mig alltså) för dom tycker att han är sååå stor och därför läskig att leda. Bättre att dom tar kedjan och känner sig lugna för då kommer allt gå bra och dom känner inte att dom behöver dra i honom.

Håller med om att man inte ska slå hästar och oftast räcker det att hota men som sagt är valet att bli sparkad i huvudet eller klappa till hästen så är det ju ganska lätt?!

• Fru X

Bankar inte heller och slår. Behövs oftast inte.

håller med dig det är mkt bättre sätta kedja som ni gör om man är osäker.

en helt annan sak jag inte fattar är varför håller man på om man är rädd??? Ok, jag törs inte hoppa höga hinder men det är lätt att undvika (har dessutom köpt superfin gångartshäst så jag garanterat ska slippa.. ). Daglig hantering måsta man ändå klara, man måsta klara stallkamraternas hästar (annars får man ha eget stall) och om man då är rädd hela tiden så borde det inte ens vara kul!     

• Queen of all

Hade för mig att diskussionen började med att jag tycker att man ska ha benskydd när man är ute och rider. Och då var det någon som kommenterade om att man i såna fall skulle behöva ha benskydd i hagen me, för där händer också olyckor... Eller? Kanske har läst fel.. 

• Veronica 223
    Queen of all skrev 2011-12-05 11:25:27 följande:
    Hade för mig att diskussionen började med att jag tycker att man ska ha benskydd när man är ute och rider. Och då var det någon som kommenterade om att man i såna fall skulle behöva ha benskydd i hagen me, för där händer också olyckor... Eller? Kanske har läst fel.. 

Det började så, men nu är de inne på piskor och kedjor jag vet inte jag, inget jag sysslar med i alla fall.
    Det går inte att bli kommunist för att lösa fritidsproblemen!
  • Queen of all

Ja jisses!!! Och sen missförstår folk en för att man fortfarande är inne på det gamla och dom har börjat diskutera nya saker. :P hahaha!!

• Tant Herta

Tråden handlade om hur vi behandlar våra hästar som dockor inte som de djur de faktiskt är! Å att det överbeskyddande med lindor och skydd överallt samt oftast en helt galen foderstatus har fått våra hästar sjuka och mer skadade!

• Kallebus

Du/ni som har benskydd eller lindor i hagen, blir det inte problem med att benen blir blöta eller lera/grus som fastnar innanför och ger skav?
    Det händer ju ofta efter en ridtur att benskydden är allt annat än rena inuti eller att benlindorna sugit åt sig en hel del vatten. Kan det verkligen vara bra för benen?

• Fru X
    Veronica 223 skrev 2011-12-05 13:45:31 följande:

Det började så, men nu är de inne på piskor och kedjor jag vet inte jag, inget jag sysslar med i alla fall.

Rätt använt är det hjälpmedel FEL använt en katastrof. Tycker du gör klokt i att inte pyssla med sånt.
  • Fru X
    Queen of all skrev 2011-12-05 11:25:27 följande:

och vad ville du tillföra i ämnet benskydd vs barbent med detta inlägg? Jag förstår inte vad ditt inlägg har med ämnet att göra.
Svar på tråden Jag är en hemsk hästägare! :)