• Tant Herta

Jag är en hemsk hästägare! :)

Mina hästar har inget varmt mysigt stall, det har två ligghallar!

Mina hästar är inte klippta, de får hålla värmen med sin tjocka päls, utom gammeltanten som behöver täcke när det är minusgrader!

Mina hästar har inte massa benskydd, de får träna upp sina senor och ligament genom att gå turer i skogen, å då menar jag I skogen!

Mina hästar har bara täcke när det är kallt och blåsigt med massa regn eller snöblandtat regn!

Mina hästar får inte massa musli och allehanda tillskottsfoder! De får fri tillgång på hö och foderhalm samt havre som jag köper frächt hos en bonde!

Fyyy! Usch vilken hemsk hästägare jag måste vara som behandlar mina hästar så illa!

• Svar på tråden Jag är en hemsk hästägare! :)
  • Fräcka Fröken

hemsk och hemsk vet jag inte.. men okunnig skulle jag vilja kalla de!

~ Även små stjärnor lyser i mörkret ~
  • Tant Herta
    Fräcka Fröken skrev 2011-12-18 00:42:38 följande:
    hemsk och hemsk vet jag inte.. men okunnig skulle jag vilja kalla de!
    Är det mig du kallar okunnig? Å vad grundar du det på i så fall!
  • Fräcka Fröken

Vad du skrivit och o hur du ställt dig till svaren du fått i tråden.

• Tant Herta
    Fräcka Fröken skrev 2011-12-18 12:06:16 följande:
    Vad du skrivit och o hur du ställt dig till svaren du fått i tråden.
    Ok! Men uppenbarligen är jag både mer kunnig och logisk än vad du är! Ska vi tävla eller var är du ute efter!

Jag är ganska trött på alla dessa ologiska människor som envist påstår att hästen inte klarar sig utan skydd och allehanda märkliga foder!

Hästen är fortfarande ett vandrande betande flockdjur som klarar sig alldeles utmärkt utan skydd, klippningar över hela kroppen samt massa täcken!

Tror du något annat bör du läsa på lite till! :)

Det är inget annat än hybris att påstå sig veta mer än vad naturen skapat genom årtusenden! Låt hästen vara häst och inget annat! 
  • 20120419

TS borde nog ha läst på lite mer innan hon/han skaffade hästar.

Jag ser inget  problem i det TS skriver.
    Många hästar har det mycket värre än vad TS hästar har.

• tjej87
    Tant Herta skrev 2011-12-18 17:22:22 följande:
    Ok! Men uppenbarligen är jag både mer kunnig och logisk än vad du är! Ska vi tävla eller var är du ute efter!

Jag är ganska trött på alla dessa ologiska människor som envist påstår att hästen inte klarar sig utan skydd och allehanda märkliga foder!

Hästen är fortfarande ett vandrande betande flockdjur som klarar sig alldeles utmärkt utan skydd, klippningar över hela kroppen samt massa täcken!

Det är inget annat än hybris att påstå sig veta mer än vad naturen skapat genom årtusenden! Låt hästen vara häst och inget annat! 
    Men det är väl ändå skillnad på att "hästen klarar sig" och "hästen ska prestera på toppnivå många helger under året"? Hästar med olika uppgifter kräver olika typer av hästhållning!
  • Queen of all
    Tant Herta skrev 2011-12-18 17:22:22 följande:

Beror helt och hållet på vad man har för häst. 
    Jag har en liten arabkorsning som skulle frysa ihjäl utan täcke kalla och regniga dagar.
    Är inte roligt att hitta henne skakandes på kvällen efter en regnig dag.
    Vilket också bidrar till att hon aldrig skulle kunna gå på lösdrift. Hon är väldigt känslig mot skav och skulle inte fixa att ha täcke 24 timmar om dygnet heller. 

Så... Man måste anpassa allting till vad man har för häst och vad man ska använda den till.

Sen finns det dom som överdriver åt båda hållen.  
  • Fräcka Fröken

Nej jag tävlar inte. Ja kommenterade din tråd som du startade. Jag vet vad jag kan och jag vet hur min häst ska tas hand om för att han ska må så bra som möjligt. Men va jag inte förstår är varför du propagerar på att du är en hemsk hästägare när du i själar verket tycker tvärtom? Hästar i världseliten rakas för att dom är inne mkt och tävlar i varma arenor etc etc. O som någon skrev har man inte senskydd för att stärka senan utan för att skydda den. Jag tippar på att du rider dina hästar nån/ några ggr i veckan och att du är en hobbyryttare utan tankar om utveckling eller träning.

• Tant Herta
    Fräcka Fröken skrev 2011-12-18 19:14:17 följande:
    Nej jag tävlar inte. Ja kommenterade din tråd som du startade. Jag vet vad jag kan och jag vet hur min häst ska tas hand om för att han ska må så bra som möjligt. Men va jag inte förstår är varför du propagerar på att du är en hemsk hästägare när du i själar verket tycker tvärtom? Hästar i världseliten rakas för att dom är inne mkt och tävlar i varma arenor etc etc. O som någon skrev har man inte senskydd för att stärka senan utan för att skydda den. Jag tippar på att du rider dina hästar nån/ några ggr i veckan och att du är en hobbyryttare utan tankar om utveckling eller träning.
    Å vad är det som får dig att tro det? Jag både tränar mycket och utvecklar min ridning och mina hästar!

• Tant Herta
    moleztah skrev 2011-12-18 17:28:06 följande:
    TS borde nog ha läst på lite mer innan hon/han skaffade hästar.

Jag ser inget  problem i det TS skriver.
    Många hästar har det mycket värre än vad TS hästar har.

Vad menar du med det? Vad är det som är så hemskt med min hästhållning?

Skrämmande att folk inte vet vad ironi är! 
Svar på tråden Jag är en hemsk hästägare! :)