• Tant Herta

Jag är en hemsk hästägare! :)

Mina hästar har inget varmt mysigt stall, det har två ligghallar!

Mina hästar är inte klippta, de får hålla värmen med sin tjocka päls, utom gammeltanten som behöver täcke när det är minusgrader!

Mina hästar har inte massa benskydd, de får träna upp sina senor och ligament genom att gå turer i skogen, å då menar jag I skogen!

Mina hästar har bara täcke när det är kallt och blåsigt med massa regn eller snöblandtat regn!

Mina hästar får inte massa musli och allehanda tillskottsfoder! De får fri tillgång på hö och foderhalm samt havre som jag köper frächt hos en bonde!

Fyyy! Usch vilken hemsk hästägare jag måste vara som behandlar mina hästar så illa!

• Svar på tråden Jag är en hemsk hästägare! :)
  • cajsasmamma
    Kallebus skrev 2011-12-06 20:03:47 följande:
    Du/ni som har benskydd eller lindor i hagen, blir det inte problem med att benen blir blöta eller lera/grus som fastnar innanför och ger skav?
    Det händer ju ofta efter en ridtur att benskydden är allt annat än rena inuti eller att benlindorna sugit åt sig en hel del vatten. Kan det verkligen vara bra för benen?
    Jag har bandage(stall) i hagen på mina hästar och jag har aldrig fått skav av bandage som jag har i boxen eller hagen. Men dock så har det hänt nångång när man har tävlat. 

Enligt mina veterinärer och annat klokt folk så ser dom ingen fel med att man skyddar sina hästar under en hård tävlingperiord i hagen. 
    Jag resonera så här. Hästen R är en naturtravare och tävlar barfota och utan skydd under bra banförhållanden och har aldrig skydd på sig vid motionsköring/ridning, men hon är en klant i hagen. Sticker sig på grenar , sprallar och sparka bakut och slår sig själv på bena . Hon ska helst tävlas med 10-14dgr  mellanrum och 2 dgr innan start ska hon gå ett hårdare jobb. Så henne har jag bandage med för inte behöva stryka pga av sår skada och få 5 dgrs  anmälningsförbud . 

Hästen T hatar andra stora valacker/hingstar och har ett flertal gånger sparkat sig själv i hagen när nån har ridit/kört förbi en främmande valack/hingst. Han har frambandage i hagen när folk (oftast) rider för nära och låter sina hästar nosa på mina hästar och han blir arg och slår med frambena och har fastnat i eltråden. Fast nu så har vi hittat 3 kompisar som han kan gå ihop med i en av dom stora hagarna där inga puckon rider förbi.

Hästen H har boots i hagen för han är en mästare på att trampa av sig skorna. 

Sålänge ma håller hästarna och grejerna rena så fungera det galant och gör mer nytta en skada.

Jag tex lägger på bandagen först på morgonen , sen tas dom av när hästarna ska motioneras på fm och efter nån timme inne i boxen när dom har ätit lägger jag på bandagen igen och hästarna får går ut i hagen igen och sen tar jag bort bandagen igen på kvällen. 

Så där är anledningarna varför jag har bandage på mina hästar i hagen. Jag vet att mina hästar mår bra och tar inte skada av bandagen (litar faktiskt mer på veterinärer och mig själv än tanter på FL) 
  • Queen of all
    Fru X skrev 2011-12-06 22:03:27 följande:
    och vad ville du tillföra i ämnet benskydd vs barbent med detta inlägg? Jag förstår inte vad ditt inlägg har med ämnet att göra.
    Du borde kanske läsa TS första inlägg... Där hon skriver att hon inte har benskydd eller lindor ute för att hästen ska träna upp sina ben själv... 

Och då påpekade jag bara att jag personligen, aldrig skulle rida ute utan något sorts skydd pga dom skadorna jag har sett på hästar. Skador som har orsakats av just det faktum att vi som rider bestämmer vart och hur hästen ska gå.
    Jag har hellre benskydd på hästen än kommer hem med en halt och skadad häst för att den råkade få in en vass pinne i benet, eller som jag skrev, fått taggtråd virat runt (vilket iofs är en sån grej som händer en gång på miljarden).
    Jag tvivlar starkt på att mina hästar har haft sämre och svagare ben för att dom har haft benskydd. Funderar faktiskt på om det är tvärtom.
    Mina hästar har efter ett tag slutat vara så rädda om sina ben när vi traskar runt i ett kalhygge eller liknande.

Men som sagt, smaken är som baken!!!

Tycker det också är rätt intressant att 90% av alla hästmänniskor (gäller hundmänniskor också har jag märkt) alltid ska bli så aggressiva och börja hacka personligt på andra när det är någon som har andra erfarenheter och åsikter.

Benskydd eller inte... Jag tror att alla här inne är ute efter sin hästs eget bästa!! 
  • Fru X
    Queen of all skrev 2011-12-07 13:59:27 följande:
    Du borde kanske läsa TS första inlägg... Där hon skriver att hon inte har benskydd eller lindor ute för att hästen ska träna upp sina ben själv... 

Och då påpekade jag bara att jag personligen, aldrig skulle rida ute utan något sorts skydd pga dom skadorna jag har sett på hästar. Skador som har orsakats av just det faktum att vi som rider bestämmer vart och hur hästen ska gå.
    Jag har hellre benskydd på hästen än kommer hem med en halt och skadad häst för att den råkade få in en vass pinne i benet, eller som jag skrev, fått taggtråd virat runt (vilket iofs är en sån grej som händer en gång på miljarden).
    Jag tvivlar starkt på att mina hästar har haft sämre och svagare ben för att dom har haft benskydd. Funderar faktiskt på om det är tvärtom.
    Mina hästar har efter ett tag slutat vara så rädda om sina ben när vi traskar runt i ett kalhygge eller liknande.

Men som sagt, smaken är som baken!!!

Tycker det också är rätt intressant att 90% av alla hästmänniskor (gäller hundmänniskor också har jag märkt) alltid ska bli så aggressiva och börja hacka personligt på andra när det är någon som har andra erfarenheter och åsikter.

Benskydd eller inte... Jag tror att alla här inne är ute efter sin hästs eget bästa!! 
    Tro det eller ej men jag har läst hela tråden - och - jag tar mig för pannan...
  • slinkywookie
    Tant Herta skrev 2011-11-03 09:37:37 följande:
    Mina hästar har inget varmt mysigt stall, det har två ligghallar!

Mina hästar är inte klippta, de får hålla värmen med sin tjocka päls, utom gammeltanten som behöver täcke när det är minusgrader!

Mina hästar har inte massa benskydd, de får träna upp sina senor och ligament genom att gå turer i skogen, å då menar jag I skogen!

Mina hästar har bara täcke när det är kallt och blåsigt med massa regn eller snöblandtat regn!

Mina hästar får inte massa musli och allehanda tillskottsfoder! De får fri tillgång på hö och foderhalm samt havre som jag köper frächt hos en bonde!

Fyyy! Usch vilken hemsk hästägare jag måste vara som behandlar mina hästar så illa!
    Oj vilka glidare.

Min QH marr ar ute 24/7 aret runt (stall finns inte), i en paddock. Hon ater gras :) Massa gras pa sommaren och mindre gras pa vintern nar det torrt. Utover det far hon vitt brod, som fatt bli hart givetvigtvis, fran en narliggande bakeri som dumpar av en pase gammalt brod en gang i veckan. Hon far ocksa morotter :)

Brod och morotter far hon dock bara nar det ar ont om gras. Sedan har hon en slick-sten men den bryr hon sig inte om :)

Aldrig har hon tacke pa sig, eller benskydd. Hon ar barfota och rids i barbacka eller med LittleJoe sadel. Och hon mar alldeles utmarkt :)
  • Tant Herta
    slinkywookie skrev 2011-12-08 12:12:03 följande:
    Oj vilka glidare.

Min QH marr ar ute 24/7 aret runt (stall finns inte), i en paddock. Hon ater gras :) Massa gras pa sommaren och mindre gras pa vintern nar det torrt. Utover det far hon vitt brod, som fatt bli hart givetvigtvis, fran en narliggande bakeri som dumpar av en pase gammalt brod en gang i veckan. Hon far ocksa morotter :)

Brod och morotter far hon dock bara nar det ar ont om gras. Sedan har hon en slick-sten men den bryr hon sig inte om :)

Aldrig har hon tacke pa sig, eller benskydd. Hon ar barfota och rids i barbacka eller med LittleJoe sadel. Och hon mar alldeles utmarkt :)
    Var bor du? Bara nyfiken! :)
  • Kallebus

Inte I Sverige för då kommer länsstyrelsen förhoppningsvis snart!

Hade jag bott i ett klimat som tillät hästen att ha det så så hade min också varit ute dygnet runt.

• Fru X
    Queen of all skrev 2011-12-08 11:42:18 följande:
    för att??

hästens främsta fiende är okunskap. Borde väl en expert som du sett att den hägrar här Kräks
  • slinkywookie
    Tant Herta skrev 2011-12-08 14:48:11 följande:
    Var bor du? Bara nyfiken! :)
    Cairns, Australien:)

Sa inga problem med lansstyrelsen.
  • Queen of all
    Fru X skrev 2011-12-08 21:51:33 följande:

hästens främsta fiende är okunskap. Borde väl en expert som du sett att den hägrar här Kräks

Hahahaha... Okej!! Jag anar sarkasmen... Jisses!! Jag älskar verkligen hästmänniskor... NOT!!!
Svar på tråden Jag är en hemsk hästägare! :)