• Tant Herta

Jag är en hemsk hästägare! :)

Mina hästar har inget varmt mysigt stall, det har två ligghallar!

Mina hästar är inte klippta, de får hålla värmen med sin tjocka päls, utom gammeltanten som behöver täcke när det är minusgrader!

Mina hästar har inte massa benskydd, de får träna upp sina senor och ligament genom att gå turer i skogen, å då menar jag I skogen!

Mina hästar har bara täcke när det är kallt och blåsigt med massa regn eller snöblandtat regn!

Mina hästar får inte massa musli och allehanda tillskottsfoder! De får fri tillgång på hö och foderhalm samt havre som jag köper frächt hos en bonde!

Fyyy! Usch vilken hemsk hästägare jag måste vara som behandlar mina hästar så illa!

• Svar på tråden Jag är en hemsk hästägare! :)
  • Fru X
    tjej87 skrev 2011-11-05 23:14:24 följande:
    Fast om det nu är ännu större skillnader på hästraser än vad det är på människor så borde man ju verkligen förstå att olika hästar kräver olika saker. Sen är ju alla individer också, det som funkar på ett halvblod behöver inte funka på ett annat halvblod.

självklart men jag reagerade på att du gjorde jämförelsen idrottande/passiva människor VS hästar.
    Gissar att en stor del av problemet med överanvändning av täcken, samt kke övr utrustning beror på missriktad omvårdnad och ren okunskap. Nu har jag inte sagt att JUST DU är okunnig så om du är en sann expert så behöver inte du ta åt dig.

Men jag förstår TS point, att det faktiskt finns hästägare som lika gärna skulle kunna ha en My Little Pony att dutta med och skämma bort.
    Sj har jag hört kommentarer som:
    - Brrr vad kallt det är, jag fryser! Det gör min häst också!
    - Han får "lite"extra havre, det ser sååå gott ut när han äter...
    - På lördagar så får hästarna sovmorgon, de vill ha det!

Som sagt, man ska inte förmänskliga djur. En häst är en häst. Nästan lite skönt att i just den här tråden finns bara sunda vettiga hästägare som har utmärkt hästhållning, med tanke på hur det ser ut på övriga fl...     

• tjej87
    Fru X skrev 2011-11-06 22:03:00 följande:

självklart men jag reagerade på att du gjorde jämförelsen idrottande/passiva människor VS hästar.
    Gissar att en stor del av problemet med överanvändning av täcken, samt kke övr utrustning beror på missriktad omvårdnad och ren okunskap. Nu har jag inte sagt att JUST DU är okunnig så om du är en sann expert så behöver inte du ta åt dig.

Men jag förstår TS point, att det faktiskt finns hästägare som lika gärna skulle kunna ha en My Little Pony att dutta med och skämma bort.
    Sj har jag hört kommentarer som:
    - Brrr vad kallt det är, jag fryser! Det gör min häst också!
    - Han får "lite"extra havre, det ser sååå gott ut när han äter...
    - På lördagar så får hästarna sovmorgon, de vill ha det!

Som sagt, man ska inte förmänskliga djur. En häst är en häst. Nästan lite skönt att i just den här tråden finns bara sunda vettiga hästägare som har utmärkt hästhållning, med tanke på hur det ser ut på övriga fl...     

Jo, olämpliga hästägare finns det ju tyvärr. Men det är väl samma typ av människor som bär runt på sin lilla hund i en väska och målar klorna rosa på den. Jag skulle dock säga att de flesta jag har träffat inom hästvärlden har en normal syn på vad hästen behöver i form av omvårdnad och mat. Kommentarer som dom du räknar upp har jag nog isf bara hört från fjortisar och aldrig från vuxna iaf som tur är... :)

Dock hade jag en sköthäst en gång där ägaren var lite överdriven med täcken och sånt... Men hon hade en småknepig familj och pållen var nog hennes lilla bebis och den som hjälpte henne orka tills hon kunde flytta hemifrån.
  • Tant Herta

Nu ska jag släppa ut mina hästar i skogen och se om de klarar sig i vinter på vad naturen ger! :)))))

Vad jag menade med tråden var att man inte ska överdriva!

Hästar klarar sig alldeles utmärkt på ett bra hö, vatten salt och mineraler, de behöver faktiskt inget annat!

Hästar får fel på inre organ och hormonrubbningar om man helklipper dom, att klippa en svettrand skadar ingen, däremot är svett inget farligt och en svettig anfådd tränad häst måste skrittas av minst en timme!

Hästar är vandrande betande flockdjur och mår bäst av det!

Nu ska hästarna släppas ut! :)))))))

• molly50

När jag hade min häst så fick hon ha täcke på sig eftersom hon var gammal. Vi klippte henne inte heller utan lät henne sätta päls eftersom hon inte reds så hårt just med tanke på åldern. Hon fick en väldigt kraftig vinterpäls så vissa dagar då det var milt behövde hon inte ens ha täcke.
    Men jag måste säga att jag tycker en del kan överdriva det här med att klippa sina hästar. Jag förstår om det är en tävlingshäst,men när det,som i vårt stall,var en häst som bara motionsreds och knappt det så tyckte jag inte det kändes nödvändigt att klippa den. Speciellt som de inte hade några täcken till hästen. De fick låna utav oss ibland.
    Så ibland så kan det nog gå till överdrift. Men som någon skrev så är nog hästfolk ganska duktiga på att hacka på varandra,tyvärr. Så länge hästarna verkar må bra så finns det ingen anledning att bry sig om vad andra gör,tycker jag.   

Mattias 2007-05-23 Hannah 2011-09-07
  • PumpkinQueen

Haha, vad underbara hästmänniskorna är. Det har inte ändrats en sekund från när jag själv var ung och hängde i stallet. Alla tycker att de själva är mer kunniga och vet bättre än alla andra och är övertygade om att ingen annan någonsin förstått hur man egentligen ska göra med en häst.

Kom igen gott folk! Är inte det viktiga att hästarna har det bra? Kan ni inte bara strunta i hur alla andra gör och fokusera på ert eget? 

• Kallebus

Det folk inte tänker på och som faktiskt gör ganska stor skillnad är att även om vi alla bor i Sverige så skiljer sig vädret oerhört mycket beroende på var i landet man befinner sig.

En vinter i Skåne består till största delen av regn och snålblåst, fryser det då blir allt till is.
    Snö får vi inte mycket av och tyvärr ligger den sällan särskilt länge utan töar och gör allting blötare.
    Har man då en oklipp, otäckad häst så måste den tas in för att torka flera timmar innan man ska rida för vem vill lägga utrusting på en blöt häst?
    Svettas den då så måste den då stå inne för att torka ett bra tag efter ridningen och allt slutar ju med att hästen utevistelse blir lidande och det vill vi ju inte!

Ridhus har vi ju för när det regnar så mycket så kan varken marker eller ridbanor svälja undan allt vatten och antingen blir det djupt eller blir det halt  (om det fryser)
    Däremot är väldigt få ridhus isolerade för här är inte så många minusgrader även om det känns som -25 när det blåser.
    Har vi tur lägger sig snön och då kan också vi rida ute på vintern Glad

• Tant Herta
    cajsasmamma skrev 2011-11-05 19:06:55 följande:
    Om du känner att du är en hemsk hästägare är det upptill dig själv och avgöra .

Alla mina hästar är klippta och är täckade på vinter, av anledningen att dom torkar mycket snabbare då och kommer snabbare ut i hagen.
    Jag tex motionera alltid hästarna på fm och då vill jag släppa ut dom runt lunch. och jag släpper inte ut en blöt(svettig) häst när det blåser, regnar eller/och är kallt. Jag tycker att det är humanare att klippa hästen i detta lägen än låta den stå inne i stallet.

Har stallbandage(även visa ha dom i hagen) för att det ger värme och ökar blodcirklationen som hjälper att läka benen  samt i hagen har dom bandage på för att inte skada bena. 
    Benskydden har dom på sig när dom ska kuta i 40-50km/h för att inte skada sener och ligament i snäva kruvor. Tyvärr har jag ingen skog och motionera i bor mitt ute på Östgöta slätten och här är kullar, berg och skog en bristvara.

Havre och korn köper jag med av bonden och tillskottsfoder behöver dom för att orka tränas och tävlas året runt .  
    Ha ha! Du skojar va? Du menar väl inte att du har bandage på hästarna i hagen? Är du inte rädd om dom överhuvudtaget? Hur ska dom kunna träna upp sina muskler senor och ligament i ben , hovar och kotor om du förvägrar dom det? Även om du bor på en slätt rider du väl inte bara på ridbanan eller i manege?
  • cajsasmamma
    Tant Herta skrev 2011-11-08 14:50:05 följande:
    Ha ha! Du skojar va? Du menar väl inte att du har bandage på hästarna i hagen? Är du inte rädd om dom överhuvudtaget? Hur ska dom kunna träna upp sina muskler senor och ligament i ben , hovar och kotor om du förvägrar dom det? Även om du bor på en slätt rider du väl inte bara på ridbanan eller i manege?
    Jo jag har bandage även i hagen . Fleccebandage med mjuka bandageunderlägg eller Back on track-underlägg. och jag lovar att dom kan "träna" sina senor och ligament i bena ändå eftersom jag lindar lagom löst/hårt. 2av mina tävlingshästar måste ha bandage i hagen för att dom inte ska ha sår på bena varje kväll. Dom är riktig klantiga av sig. Har en valack han gick förrförra året 48 löp förra året gick han ca 40 löp  och hittills har han gått ca 25 löp och han har inte haft nåt problem med sina ben under dessa 3 år och ända gångerna han har vart hos veterinären är då vi har tagit frisk intyg på han försäkerhets skull och då han han har vaccineras. och jag kan säga att över 100 lopp på 3år är en väldigt hård tävlingsschema då han även har tävlat även tävlat på V75 och mycket i norr på vinter på lösa banor.Och han trivs kalasbra med sitt liv. 

Som sagt jag har travare så vi rider inte dom så ofta utan ibland kör vi galopppass på dom och några går ju  sk montelopp ibland. men vi tränar på grusvägarna, på grässlingan och även på travbanan. 

Det som skadar hästarna är att  man alltid rider/kör dom på samma underlagg. Man ska variera träningen för alla hästar. 

Jag vet att mina hästar har det bra och trivs med sina liv eftersom jag umgås med dom minst 60-70 timmat/vecka och dom prestera bra. 
  • Tant Herta

Bandage i hagen!!!! När ska folk förstå att det är vandrande flock djur vi pratar om? Om dina hästar inte klarar att springa på banan utan att skada sig ska du nog byta intresse! Knyppling kanske!

Om hästen måste kläs in i skydd för att klara det du kräver av den, ja då är det något allvarligt fel! 

Svar på tråden Jag är en hemsk hästägare! :)