Pallas skrev 2011-12-21 21:27:15 följande:
Jag tänkte att det enda som möjligen skulle hända om man lindar ett ben är att blodcirkulationen ökar, på gott och ont. Stöder man till exempel vanemässigt en svag fotled på en människa så blir resultatet inte bra, jag antog (möjligen felaktigt) att samma gäller för hästar.
det är inte samma på hästar.
L Roepstorff är professor i vet medicin, forskar mycket på hållbarhet. Har gjort en studie om lindor skyddar mot vrickningare eller inte. Det gör de inte.
Personligen så tycker jag, skydda hästen om när/det behövs. Strunta i det annars, finns tex ingen anledning sätta på strykkappor (som kan ge skav) om hästen rör sig korrekt..
Sj har jag 1 st 20 åring som haft senskydd vid hoppning för säkerhets skull, har tramapat av skor vid hoppning - aldrig blivit halt av det MEN som snubblat på sig själv i skitt på lång tygel på stallbacken m 14 dagars hälta som följd..... Till 5 års ålder haft säkert 20 "skitvrickningar" och efter det ca 10 st....
VS 2åringen som är tät och "krokig", ALDRIG (pepppar peppar...) vrickat sig men som gjort sig blockhalt i hagen genom balltrmp BAKRE UTSIDA ball (veterinären och jag fattar inte hur han gjorde.... ok han är en fantastiskt rörlig gångartshäst...) Och gjort balltramp fram på sig själv vid löshopp. Han har jag "gummistövlar" (booots) på runt om, och senskydd fram och strykkappor bak. en hel hink med grejer....
Ffa anpassa utrunstingen till hästen och LÄR. LÄR av proffs, inte av tyckare, lär av veterinärer / hippologer. Det kostrar en slant men är billigare i längnden.
Okunskpen är i den här tråden är bitvis så stor att man blir mörkrädd..