• Tant Herta

Jag är en hemsk hästägare! :)

Mina hästar har inget varmt mysigt stall, det har två ligghallar!

Mina hästar är inte klippta, de får hålla värmen med sin tjocka päls, utom gammeltanten som behöver täcke när det är minusgrader!

Mina hästar har inte massa benskydd, de får träna upp sina senor och ligament genom att gå turer i skogen, å då menar jag I skogen!

Mina hästar har bara täcke när det är kallt och blåsigt med massa regn eller snöblandtat regn!

Mina hästar får inte massa musli och allehanda tillskottsfoder! De får fri tillgång på hö och foderhalm samt havre som jag köper frächt hos en bonde!

Fyyy! Usch vilken hemsk hästägare jag måste vara som behandlar mina hästar så illa!

• Svar på tråden Jag är en hemsk hästägare! :)
  • Pallas
    Elinor 828 skrev 2011-12-21 20:27:26 följande:
    Men varför inte skydda då? Skydden ger, som sagt, ingen inverkan på benet - varför inte skydda mot sticksår från pinnar, eller vad som nu kan ligga i skogen?

Och att linda benen/damasker gör man främst för att ge benet stöd under arbete, det var praxis både på Flyinge och Strömsholm där jag gjort praktik och ridprov..

Skydd skadar inte!
    Om man skapar stöd för ett ben (hästar har dessutom väldigt lite muskler i underbenen), hur ska det då kunna stärkas?
  • Queen of all
    Pallas skrev 2011-12-21 21:08:45 följande:
    Om man skapar stöd för ett ben (hästar har dessutom väldigt lite muskler i underbenen), hur ska det då kunna stärkas?
    Hur skulle det inte kunna stärkas??? 

Benskydd eller lindor eller whatever else gör varken till eller ifrån när det gäller att stärka ett ben. Om den nu är rätt ditsatt.

• Pallas
    Queen of all skrev 2011-12-21 21:10:32 följande:
    Hur skulle det inte kunna stärkas??? 

Benskydd eller lindor eller whatever else gör varken till eller ifrån när det gäller att stärka ett ben. Om den nu är rätt ditsatt.
    Jag tänkte att det enda som möjligen skulle hända om man lindar ett ben är att blodcirkulationen ökar, på gott och ont. Stöder man till exempel vanemässigt en svag fotled på en människa så blir resultatet inte bra, jag antog (möjligen felaktigt) att samma gäller för hästar.
  • Essien

Fast man lindar inte leden. Gör man det så lindar man fel.

• Queen of all

Precis!!

Och sen är det ju jätteskillnad på att ha lindat benen under den tiden på dygnet som man rider eller tränar hästen mot att ha det alltid som man har på människor.. 

• Fru X
    Pallas skrev 2011-12-21 21:27:15 följande:
    Jag tänkte att det enda som möjligen skulle hända om man lindar ett ben är att blodcirkulationen ökar, på gott och ont. Stöder man till exempel vanemässigt en svag fotled på en människa så blir resultatet inte bra, jag antog (möjligen felaktigt) att samma gäller för hästar.

det är inte samma på hästar.

L Roepstorff är professor i vet medicin, forskar mycket på hållbarhet. Har gjort en studie om lindor skyddar mot vrickningare eller inte. Det gör de inte.

Personligen så tycker jag, skydda hästen om när/det behövs. Strunta i det annars, finns tex ingen anledning sätta på strykkappor (som kan ge skav) om hästen rör sig korrekt..
    Sj har jag 1 st 20 åring som haft senskydd vid hoppning för säkerhets skull, har tramapat av skor vid hoppning - aldrig blivit halt av det MEN som snubblat på sig själv i skitt på lång tygel på stallbacken m 14 dagars hälta som följd..... Till 5 års ålder haft säkert 20 "skitvrickningar" och efter det ca 10 st....
    VS 2åringen som är tät och "krokig", ALDRIG (pepppar peppar...) vrickat sig men som gjort sig blockhalt i hagen genom balltrmp BAKRE UTSIDA ball (veterinären och jag fattar inte hur han gjorde.... ok han är en fantastiskt rörlig gångartshäst...) Och gjort balltramp fram på sig själv vid löshopp. Han har jag "gummistövlar" (booots) på runt om, och senskydd fram och strykkappor bak. en hel hink med grejer....

Ffa anpassa utrunstingen till hästen och LÄR. LÄR av proffs, inte av tyckare, lär av veterinärer / hippologer. Det kostrar en slant men är billigare i längnden.

Okunskpen är i den här tråden är bitvis så stor att man blir mörkrädd..
  • Queen of all

Men ibland finns det ju människor därute som har en extremt gedigen erfarenhet genom att ha varit med om saker och ting. 
    Och vet man att man kan lita på dom så varför inte lyssna på dom då?

• Tant Herta

Tror man på fullt allvar att man skyddar hästen genom att linda på lindor, som är fullständigt livsfarligt att rida med, ja då bör man nog ta en kurs. Visst finns det hästar med rörelsestörningar som måste ha skydd, men då lindar man inte, då sätter man på strykkappor eller damasker!

Hästen är ett djur som kan springa över stock och sten både uppför och nerför, och om de inte klarar det utan måste stå i en slät hade med täcke upp till öronen för någon idiot har rakat bort all päls eller måste ha skydd i hagen, ja då har man gjort något alldeles fel från början med den hästen!

Klipp och täcka med förnuft och skydda benen om det behövs för att hästen gör illa sig. Helrakar man hästen sätter man hela systemet ur funktion och skadar hästen för livet om man har otur, plus att det är fullständigt onödigt!

Ingen ställer väl ändå in en svettig anfådd häst i stallet? Då behöver man också gå en kurs!

Att så många hästägare är så okunniga är mycket mer skrämmande än vad jag trodde det skulle vara!

Tack och hej för mig och <god Jul på er! 

• Fru X
    Tant Herta skrev 2011-11-03 09:37:37 följande:
    Mina hästar har inte massa benskydd, de får träna upp sina senor och ligament genom att gå turer i skogen, å då menar jag I skogen!

Tant Herta skrev 2011-12-24 16:21:21 följande:
    Tror man på fullt allvar att man skyddar hästen genom att linda på lindor, som är fullständigt livsfarligt att rida med, ja då bör man nog ta en kurs. Visst finns det hästar med rörelsestörningar som måste ha skydd, men då lindar man inte, då sätter man på strykkappor eller damasker!
    Dessa två ovanstående citat är från dig. Tycker de är mkt motsägelsefulla.
    I det första påstår du att senor och ligament tränas bättre utan benskydd.
    I det andra att 1 det är livsfarligt med benlindor (Tror inte P Eriksson tycker det - han använder alltid det under senskydden i nationshoppningar med dubbla rundor) 2 att man visst gott och väl kan använda strukkappor vid behov.

Vad tycker du EGENTLIGEN?  
  • Fräcka Fröken

Haha enligt ponnymoor:s ide om att det är idiotiskt att helraka hästen så är ju hela världseliten idioter..eller?
    Frågan är hur hästarna som tävlar ofta och mkt i inomhusarenorna runt om i världen skulle må om de inte var rakade och skulle gå helt oklippta utan täcke. Dom skulle ju aldrig orka med! Hästars alstrar värme när do klipps. Dom blir även piggare. Men visst ska man klippa efter behov, inte efter utseendet.
    Sunt förnuft!

Svar på tråden Jag är en hemsk hästägare! :)