• Tant Herta

Jag är en hemsk hästägare! :)

Mina hästar har inget varmt mysigt stall, det har två ligghallar!

Mina hästar är inte klippta, de får hålla värmen med sin tjocka päls, utom gammeltanten som behöver täcke när det är minusgrader!

Mina hästar har inte massa benskydd, de får träna upp sina senor och ligament genom att gå turer i skogen, å då menar jag I skogen!

Mina hästar har bara täcke när det är kallt och blåsigt med massa regn eller snöblandtat regn!

Mina hästar får inte massa musli och allehanda tillskottsfoder! De får fri tillgång på hö och foderhalm samt havre som jag köper frächt hos en bonde!

Fyyy! Usch vilken hemsk hästägare jag måste vara som behandlar mina hästar så illa!

• Svar på tråden Jag är en hemsk hästägare! :)
  • Fräcka Fröken

Tycker du tråden är ironi? Då kunde di lika gärna skrivit "jag är världens bästa hästägare". Jag tycker synd om dina hästar om du tränar mkt och dom får vistas i en kall ligghall när dom är svettiga. För att inte tala om att jobba med tjock vinterpäls. Dina hästar borde ju vara stelheten själva. Du tror att elitidrottare bara äter vanlig kost för att hålla sig i toppform? Knappast. Samma gäller presterande hästar. O hästar med mkt blod och nerver behöver ibland annan mat som är framtaget för dessa hästar osv. Ironi eller inte, ditt sätt att uttrycka dig på säger allt. Vare sig du kan och vet allt så låter du som ett stolpskott!

• Tant Herta
    Fräcka Fröken skrev 2011-12-20 12:43:22 följande:
    Tycker du tråden är ironi? Då kunde di lika gärna skrivit "jag är världens bästa hästägare". Jag tycker synd om dina hästar om du tränar mkt och dom får vistas i en kall ligghall när dom är svettiga. För att inte tala om att jobba med tjock vinterpäls. Dina hästar borde ju vara stelheten själva. Du tror att elitidrottare bara äter vanlig kost för att hålla sig i toppform? Knappast. Samma gäller presterande hästar. O hästar med mkt blod och nerver behöver ibland annan mat som är framtaget för dessa hästar osv. Ironi eller inte, ditt sätt att uttrycka dig på säger allt. Vare sig du kan och vet allt så låter du som ett stolpskott!
    Nej dom står inte svettiga i ett kallstall förståss, skrev jag inte att jag hade en gedigen kunskap! De är precis lika pigga och alerta som på vår och sommar eftersom deras kondition är på topp!

Om du läser på lite har det gjorts flera undersökningar där det bevisas att hästar på elitnivå klarar sig alldeles utmärkt på hö, hästar är nämnligen gräsätare.

Du verkar inte så smart så jag kan förklara vad jag menar med ironi, RUBRIKEN VAR IRONI!!!!! 
  • Fräcka Fröken

Haha här är de ngn som har taggarna utåt.. Ja hästar är gräsätare och kraftfoder är kompletterande när stråfodret inte är tillräckligt. Men du får fortsätta ditt ironiska liv och din ironiska tråd nu, jag har lite viktigare saker att lägga min tid på än att tjabbla med en trilsk och oresonlig surkärring :)

• Musen

Många går till överdrift och "klemar" bort sina hästar men många blir nästan maniska åt fel håll som vår kära PONNYMOR. Jag fattar inte vad hon vill med trådstarten?!

• Musen

Svar på inlägg 59 . Hästen från början är inte gjord att ridas och tävlas och springa sig svettig utan det är vi människor som har format den genom århundranden så att vi kan rida. Först som färd medel och nu som hobby inte naturen!

• Elinor 828
    Veronica 223 skrev 2011-11-26 21:55:35 följande:
    Men argumenterar man så så skall ju hästen ha benskydd i hagen också.
    När hästen går själv är det inte lika stor risk att den skadar sig för att den trampar fel än när den har en ryttare på sig som kan störa hästens balans.
  • Kallebus

....och trampar hästen fel hjälper inga skydd i världen, den vrickar sig ändå!
    Benskydd hjälper mot yttre påverkan som att den slår i en bom eller råkar sparka sig själv.

• Elinor 828

Men varför inte skydda då? Skydden ger, som sagt, ingen inverkan på benet - varför inte skydda mot sticksår från pinnar, eller vad som nu kan ligga i skogen?

Och att linda benen/damasker gör man främst för att ge benet stöd under arbete, det var praxis både på Flyinge och Strömsholm där jag gjort praktik och ridprov..

Skydd skadar inte!

• Queen of all
    Elinor 828 skrev 2011-12-21 20:28:09 följande:
    Men självklart får man rida utan, det dör ingen av ;)
    Är du säker på det??? :P 

Kan iofs inte säga helt hundra men jag skulle nästan kunna sätta pengar på att det är iallafall en häst någonstans som har blivit avlivad pga skador på benen som antagligen inte skulle blitt så illa om den hade haft benskydd.... 
Svar på tråden Jag är en hemsk hästägare! :)